Tips vervangen brandstoffilter Diesel

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Marcel Stawag

Tips vervangen brandstoffilter Diesel

Bericht door Marcel Stawag »

Wie heeft er nog tips met betrekking tot het vervangen van een brandstoffilter voor een 2.25 diesel Series III
Peter T.

Re: Tips vervangen brandstoffilter Diesel

Bericht door Peter T. »

Vervang altijd meteen alle rubbers. Als het goed is zitten er drie rubbers bij je filter.

Opnieuw ontluchten vind ik altijd een ramp met het l*ll*g* opvoerpompje. Of ik doe iets verkeerd (al vele malen...) of het werkt nauwelijks.
Ik doe de harde methode. Filter erin: 1 persoon gaat starten (in het begin gaat ie effe..en slaat dan door de lucht uit.) de tweede persoon draait eerst de banjoschroef op het filter los, spuit daar de brandstof tijdens het starten dan dichtdraaien. daarna naar de onderste schroef van je brandstofpomp voor de zelfde truk. Dit gaat veel sneller! Daarna de bovenste schroef van de brandstofpomp. en langzamerhand begint ie pruttelend regelmatig te lopen. Slaat ie af....waarschijnlijk lucht in de brandstofpomp en is herhalen van de laatste twee handelingen meestal voldoende.
Betreft het een mili-LaRo. Maak meteen het grof-bezinkfilter schoon. Na schoonmaak vullen met brandstof (scheelt doorstarten..) en beging zoals hierboven beschreven. Enige voorwaarden.....beetje goede accu's vanwege het starten. Maar het gaat erg snel!

groeten,
Peter T.
SIII 109 "Jeltsin"
24V 2,25 diesel 1981
Stumpertje S III 2,25 D

Bericht door Stumpertje S III 2,25 D »

Ik ga toch meer voor het oppompen met de hand, dit omdat ik wil voorkomen dat de brandstofpomp droog gaat lopen. Kost wat tijd en handkracht inderdaad.
Marco
Marcel Stawag

Het is mijn eerste keer, maar hoe pomp ik diesel op met de hand? Het is een civiele uitvoering
Gert

Bericht door Gert »

Wanneer moet je eigenlijk een dieselfilter vervangen ?
Voor 93pence (pondcent) heb je er een bij paddock, maar als het in mn militaire diesel niet nodig is....
Marcel Stawag

Ik weet het niet, moet vrijdag voor de RDW en de APK en wil voor de tijd een "kleine beurt" hebben gemaakt zodat de roetmeting zo probleemloos mogelijk gaat
Peter T.

Bericht door Peter T. »

Beweeg je het handeltje snel of langzaam? Kreeg er na een kwartier lamme vingers van. Tegendruk (handboek) heb ik ook nog nooit gevoeld..
peter T.
SIII 109 "Jeltsin"
24V 2.25 diesel 1981
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Je moet er wel voor zorgen dat er volledige slagen gemaakt worden, desnoods de handel naar beneden drukken (soms is het veertje van de handel lam).
Als je een kwartier moet pompen is er wat mis, je maakt hooguit 10 slagen om het filter te vullen.

Dennis B.
Peter T.

Bericht door Peter T. »

Als je het nog nooit vervangen is zou ik dat maar eens doen....Toen ik mijn ex-mili kreeg (8000 kilometer) heb ik het filter vervangen. Was blij.....prut tot en met (papier was zwart). Mili-wagens worden nog wel eens uit barrels getankt als oefening. Zo vuil als toen heb ik het alleen maar gezien op reis in Pakistan en Iran. Had 6 nieuwe bij mij voor een jaar en heb ze allemaal nodig gehad.
In Nederland vervang ik het standaard eens per twee jaar. Het papier is dan enigsinds vuil. Het hoort bij mij onderhoud (risico vermogen verlies!) en voor de prijs hoef je het niet te laten. Klusje op mij manier valt dan ook wel mee. De eerste keer doen is meestal effe frustratie doordat je het ding moeilijk ontlucht krijgt. Effe het principe en de uitstroom van diesel weten en het lukt daarna meestal meteen.

Peter T
SIII 109 "Jeltsin"
24V 2.25 diesel 1981
Marcel Stawag

Dennis, waar kan ik dat handeltje vinden?
Apke

Bericht door Apke »

He Peter,

Weer terug of even via een internet cafe?

Apke
www.larrie.nl
Peter T.

Bericht door Peter T. »

10 slagen !!!!!!!! Dan is er wat mis gezien mijn meerdere pogingen om het "officieel" te doen, maar wat? Veertje is goed, de pomp nieuw en werkt verder zonder problemen.

peter T.
SIII 109 "Jeltsin"
24V 2.25 diesel 1981
Peter T.

Bericht door Peter T. »

Haha, weer een weekje terug......was echt lekker!
Zelfs weer goede werkplaats plannen....

peter T.
SIII 109 "Jeltsin"
24V 2.25 diesel 1981
Peter T.

Bericht door Peter T. »

Het hendeltje vind je onder aan de OPVOERpomp. Volg de leidingen en je komt er vanzelf. Dus niet op de brandstofpomp zelf (dat grote cylindrische ding). Effe voelen met je hand.

peter T.
SIII 109 "Jeltsin"
24V 2.25 diesel 1981
Apke

Bericht door Apke »

Hoi Marcel,

Het handeltje zit op de opvoerpomp (de pomp voor je brandstofpomp). In je brandstofpomp (aan de voorkant) zit een ontluchtingsschroef. Als je deze los draaid en het handeltje van de opvoerpomp naar beneden drukt moet er wat diesel uit de brandstofpomp stromen (probeer even voordat je gaat vervangen, dit om problemen te voorkomen).

Bij mij kwam er niets totdat ik het handeltje iets langer beneden hield. Spontaan stroomde de diesel er uit. Mij remedie: rustig pompen en de pomp even beneden laten staan.

Van het doorstarten ben ik geen voorstander. Behalve dat je accu's flink wat te verduren krijgen loop je ook de kans dat je startmotor verbrand (die ervaring had ik met een mazda :-( )
Een startmotor mag slechts kortstondig gebruikt worden, de warmteafgifte is niet berekend op flink doorstarten. Van een Mini weet ik dat je max 1/2 minuut mag doorstarten en daarna 2 minuten de zaak moet laten afkoelen.
Zoals ik de startmotor van een Laro bekeken heb zitten er geen koelribben of iets dergelijks aan, dus zal deze bij het starten ook behoorlijk heet worden.

Even een tip:
Leg iets absorberends onder de auto. Bij het losdraaien van de filters (maak ook gelijk je groffilter schoon als deze gemonteerd is, onderkant v.d. auto) loopt er meestal wat diesel uit.
Ook bij het ontluchten stroomt er meestal wat diesel uit.

Als je de auto start na het vervangen van de filters krijg je een goed gevoel als de motor weer aanslaat (ik wel tenminste) :-)

Apke
www.larrie.nl
Apke

Bericht door Apke »

Ik moet er ook weer eens hoognodig naar toe .......... veel te mooi weer en te druk om er tijd voor te maken (duiken, tuin en andere leuke dingen).

Ap
Apke

Bericht door Apke »

Doe het rustig. Ik moet het handeltje wat langer beneden houden voordat er wat uit stroomt (alsof de druk langzaam via een klein gaatje wegstroomt).

Apke
www.larrie.nl
peter

Bericht door peter »

kan soms gebeuren dat de motor in een stand staat dat de opvoerpomp al ingedrukt is, dan kan je aan het handeltje @!#$ tot je een ons weegt.
en aangezien motoren 9 van de tien keer op precies de zelfde stand stoppen kan je gewoon pech hebben
met de hand even aan de poelie draaien en weer proberen.
hij start sneller als je twee verstuiver leidingen een beetje los draait
Marcel Stawag

Thanks, ga het vandaag gelijk proberen. Voel me wat zekerder na deze tips
Plaats reactie