te potige voorveren geen succes op Potige

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
wilberthje

te potige voorveren geen succes op Potige

Bericht door wilberthje »

Heb enkele weken geleden alle bladveren van Potige vervangen. Bleek alleen dat ik perongeluk one-ton veren had op de vooras.

Stond dus net wat te hoog en erger, ze waren veel te stijf in verhouding tot de achterveren, dus als ik voor een bult tegen kwam dook hij achter in elkaar.

Heb nu de oorspronkelijke voorveren (de bussen waren eruit gelopen dus die zijn vervangen nog geen uurtje werk voor de 4 wat ervaring al kan doen) terug geplaats en nu loopt het eindelijk weer als een trein. Alles weer in balans, heerlijk.

Groet, een tevreden Wilberth
RoadRocket

Re: te potige voorveren geen succes op Potige

Bericht door RoadRocket »

klinkt goed!

mh....dat verwijderen van die bussen gaat toch bij mij niet zo vlot, ik heb nu van de in totaal 8 bussen 6x de binnenbus + rubber verwijderd en in totaal 3 buitenbussen eruit. Nog heel wat te gaan dus, vooral die buitenbussen zijn @#$$@!

robert
wilberthje

Bericht door wilberthje »

Heb ze gewoon in gezaagd (zeker in de veren is dit goed te doen, omdat ze in het oog ook altijd een stukje hebben waar ze niet aanliggen, waar het oog net niet dicht is dus. Hier is het dus ook niet zo erg als je er net doorheen zaagt) en vervolgens een beitel erachter en met gepast geweld eruit geslagen.

Montage is gewoon een kwestie van met een draadeind erin trekken. Heb evt. wel een passend stempel liggen zodat je allen op de buitenbus drukt, weet je tenminste zeker dat je het rubber niet beschadigd. (bij montage niet met de hamer aan de gang gaan en als ze te los zitten gewoon met een beetje loctite monteren, schuiven ze nooit meer, moet je ze alleen verwarmen als ze er nog eens uit moeten)

Groet, Wilberth
RoadRocket

heb ook met een zaag gewerkt, maar OF ik kan niet zagen (goed mogelijk) OF m'n zaag is niet zo goed als die van jou...

de randen inzagen is geen probleem, maar over de hele lengte blijft hij weglopen en krijg ik gewoon een hele hoop diepe krassen ipv 1 mooie snede....al wel een andere zaag geprobeerd, maar dat blijft gelijk (zal dan toch zo zijn dat mijn kwaliteiten duidelijk ergens anders liggen.....)

robert

ps; die stempel is idd wel handig, houdt ik in gedachten.....
wilberth

Bericht door wilberth »

Kunt m'n zaag ook wel lenen, maar vermoed dan toch dat het aan de zager ligt

Hoor het wel als je m'n "intreksetje" even nodig hebt. Of je komt een keer met de veren langs, zitten ze er zo weer in.

Groet, Wilberth
henri

Bericht door henri »

ik zaag de bussen er ook altijd uit! ook in het chassis. het is wel even lastig om een begin te krijgen met zagen.
ik heb afgelopen winter ook de bussen in het chassis van Albino vervangen. de nieuwe bussen wou ik ook met een draadstang erin trekken. dat ging wel mooi, maar de bussen werden alsmaar korter en DIKKER. die bussen waren van brittpart. de bus was toch al krom dus heb ik de bus door gezaagt en kijken hoe zo'n ding er van binnen uit ziet. bleek dat er heelveel bellen in het rubber zaten waardoor de buitenste bus natuurlijk geen steun had. de bussen waren trouwens ook erg zacht. pisbakkenstaal dus.

hebben jullie dant ook wel eens gehad??
wilberth

Bericht door wilberth »

Yep,

heb nu (denk ik) bearmach bussen, maar ben ook over bearmach niet zo te spreken, deze keer weer erg slecht passende shackles en al meer van dat soort grappen. Heb ook het idee dat als ik 2 keer hetzelfde bestel bij BM dat ik best regelmatig 2 verschillende kwaliteiten krijg. Die doen volgens mij ook maar wat. Maar hoor inderdaad vergelijkbare verhalen over britpart.

Begin een beetje een sik te krijgen van al die hele goedkope namaak, prijs is niet alles! Ga denk ik in de toekomst toch meer op zoek naar OEM delen of een leverancier die meerder "plakmerken" hanteerd, waardoor hij de kwaliteit kan waarborgen. En dat terwijl je het voor 2 dubbeltjes meer wel netjes na kunt maken.

Groet, Wilberth
Jan Schober

Bericht door Jan Schober »

de bussen in het chassis heb ik er uit gehaald (samen met andy) door met een boortje in het rubber te boren tot aan de andere kant. Het boortje was precies zo groot dat ie het rubber door boorde en ook de buitenste stalen bus.

gr Jan Schober
henri

Bericht door henri »

wat houdt OEM delen in???
Menno

Bericht door Menno »

Original Equipment Manufacturer (originele landroverdelen)
RoadRocket

dat boortje gebruik ik ook om de rubbers te doorboren, ik kan idd eens een iets groter formaat proberen.....
RoadRocket

...ik geloof dat ik er de hang in begin te krijgen

ik heb nu 3 bladen klaar en van 1 blad moet ik de binnen- en buitenbussen nog verwijderen....komt goed

als ik die stempel eens zou mogen lenen (of eens langs zou mogen rijden met de bladen achterin)....

robert
Plaats reactie