koppeling

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
remco

koppeling

Bericht door remco »

HH,

Sinds vanmorgen(spontaan) komt er uit mijn koppelingspedaal van het td5 90, een raar geluid, maar is er ook een afwijkend gevoel merkbaar.
Het gevoel in de voet is vergelijkbaar met wat je voelt als je een remsysteem met abs vol intrapt. Het lijkt op een rauw rollend geluid.
De koppeling grijpt goed in en ontkoppelt ook goed, het treedt dus alleen op bij ontkoppelen, als je meerdere keren achter elkaar ontkoppelt, schakelt rijdt en weer stopt lijkt het wel te verergeren.
Als ik eenmaal rij zonder te koppelen is er geen afwijkend geluid of ander gevoel dan gewoonlijk waarneembaar.

Moet ik het hier in mijn druklager zoeken? Dit is niet 1,2,3 te controleren, hoeveel tijd vraagt het om de bak te verwijderen en het één en ander te controleren. Ik heb geen brug of iets soortgelijks, doe dus alles op straatniveau. Is het dan ook uit te voeren of...................................
Wat kan de mogelijke schade zijn als ik hiermee doorrij, of verlies ik gewoon de mogelijkheid tot ontkoppelen.
Natuurlijk kan het ook iets anders zijn..................wie o wie kan mij helpen.

Alvast bedankt
Remco
Frank RRV8 Eendmerc 220D'73enz

Re: koppeling

Bericht door Frank RRV8 Eendmerc 220D'73enz »

Klinkt idd als druklager. Koppeling wisselen op straat kan, maar is wel een uitdaging. als je ermee doorrijd kan je volgens mij je drukgroep (zou ik toch wisselen) en je koppelingsvork (weinig spannend onderdeel) slopen. En je verliest mischien de mogelijkheid te ontkoppelen.

groet Frank
remco

Bericht door remco »

HH,

Okay ik begrijp hieruit dat als het één en ander op straat moet gebeuren, we het meer moeten zien als een uitdaging. De vraag die nu rijst is; wat zijn de kostten als ik het laat doen?
Ik denk dat we dan praten over vernieuwing van drukgroep(is dit inclusief koppelingsplaat), druklager, lagertje uiteinde as en mogelijk de "vork". Dit ten minstte als ik Frank goed begrijp.

Wie is een aanradertje in de omgeving Almere?

CU
Remco
Sander

Bericht door Sander »

Het lijkt haast wel of ik hetzelfde probleem heb.

Krijg je dat rammelende geluid ook voor elkaar door als je gewoon nog stilstaat met de koppeling ingetrapt gas te geven? Bij mij begint het dan al te rammelen rond 16-1700 toeren.

Ik heb zelf een andere verklaring hiervoor gehoord, namelijk dat de radiaal veren in de koppelingsplaat niet goed meer zijn, maar dit lijkt me sterk, doordat je de rammel ook voelt in je voet.

Het vreemde is wel dat bij een kapot druklager, het meestal andersom is.. janken met de koppeling los, wat dan ophoudt als je je voet erop legt.. Iemand hier ideeen over?
Plaats reactie