1op5

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
evert

1op5

Bericht door evert »

ik ben 10 dagen door zuid engeland wezen toeren en er vielen mij een paar dinge op al rij ik heuvel op en af tot 25% in zn een net boven komen en de hele dag nooit vedder komen als zn derde versnelling mn ambu blijft 1op5 gebruiken????
in de file in nl word het al gauw 1op3.5
en de temp word bij het klimmen lager ??? je zou denken het word door al dit werk hoger maar niks is minder waar
iemand een verklaring voor deze verschijnselingen??
er staat een 2.25 l benz motor in en hij rijd op gas weegt ong 2.5ton
phillip

Re: 1op5

Bericht door phillip »

Mijn ambu rijdt op diesel ongeveer 1:8. Van 1 op 5 op gas sla ik niet stijl achterover. Ik heb een (camper)eend gehad op gas en het verschil met benzine scheelde 2 punten (1:7/1:9). Misschien is de motor aan een revisie toe maar ik heb een diesel en er zit ook niet veel power in. Ik gebruik bij steile heuvels vaak lage versnelling (met vrijloopnaven).

Je temperatuur lager zou misschien kunnen omdat hij omhoog meer toeren maakt en dus ook meer koelt.

Groet Phillip

series III 109 Ambulance, diesel, 1981
series III 109, diesel, 1973
2cv6, 1978
janzzen

Re: 1op5

Bericht door janzzen »

aan die temp dacht ik ook al.

verder is 1:5 benzine in de heuvels echt niet zo wereld schokkend hoor.... het vermogen van een 2.25 is natuurlijk niet enorm in vergelijk met het gewicht van jou auto. en als je gaat kamperen heb je vaak nog een hoop spul bij je dus het gewicht zal er ook niet minder op worden... een 109 6 cilinder moet je ook in zn 3 of 2 (als het steil word) naar boven met vergelijkbare brandstof cijfers (lpg).

en files zijn inderdaad behoorlijke brandstofvreters... optrekken stilstaan, optrekken stilstaan.... tel uit je winst (of verlies).

janzzen
arthur verhalle

Re: 1op5

Bericht door arthur verhalle »

Hoi Evert,

Het verbruik verbaast mij niets ! Die 2.25l benzine motoren lusten wel een slokje. Wat de temperatuur betreft : als je rijdt koelt de motor beter dan bij stilstand, en gezien de waaier-constructie van een 2.25 is rijden wel haast een vereiste voor betere koeling.......

Je kunt het verbruik van een 2.25 wel wat verbeteren, maar beter dan 1:7 op benzine zal het nooit worden is mijn ervaring........ (andere carburateur, voorste cardan eraf).

Arthur
evert

Re: 1op5

Bericht door evert »

het verbruik van 1op5 is het zelfde gebleven bedoel ik dus
als ik op de snelweg gemiddeld 90/95 kmu rij rijd hij ook 1op5 net als tegen de heuvels op
en ja het verbruik kan beter op benz 1op7 maar dan kost het teveel en een elektroniche ondsteking zou het verbruik ook omlaag halen volgens iemand die ik sprak met zn zelfde ambu gewoon een kilometer meer op een liter
maar rust de vraag warom het verbruik 1op5 bleef ??
Henk de Witte

Re: 1op5

Bericht door Henk de Witte »

Hallo Evert,

Misschien is het zo dat; wat je heuvel op meer verbruikt je weer terug wint bij heuvel af. Resulterend; als je weer terug bent waar je begint heb je natuurlijk niets geklommen. Tenzij je heuvel af ook vol gas blijft geven dan zul je uiteindelijk wel iets meer verbruikt hebben. Blijft dus over de weerstand van de wielen, lucht, aandrijflijn, etc. en die veranderd immers niet bij heuvel op en af versus vlakke stukken.

Ik ben er inmiddels wel achter dat de luchtweerstand van een Land Rover overwegend het verbruik bepaalt. Een V8 op gas verbruikt net zoveel als een 2,25 op gas bij (ongeveer) gelijk model auto. (110 en een 109) allebei 1:5.

Groet,

Henk de Witte.
Sybren

Re: 1op5

Bericht door Sybren »

In de bergen rijd je altijd goedkoper, het meerverbruik omhoog is minder
dan het minderverbruik omlaag.


Sybren
peter

Re: 1op5

Bericht door peter »

dat ligt aan je schakel gedrag als je te laat terugschakeld dan ga je in de bergen wel degelijk meer gebruiken
evert

Re: 1op5

Bericht door evert »

en met stotterende motor en gaslucht reiden die is gek
"90"

Re: 1op5

Bericht door "90" »

Het feit dat je tijdens dergelijk gebruik een lager verbruik krijgt is niet zo gek. Bergje op en af zal allemaal niet zo vreselijk veel uithalen. Veel meer van invloed is dat je motor lange tijd achtereen op een goede bedrijfstemperatuur is, maar ook de olien in versnellingsbak en differentieel.

Neem daarbij dat je tijdens vakantieritten van nature zelf wat rustiger rijdt, levert een gunstiger verbruik op dan je aanvankelijk zou verwachten.

Groet van Marco!
Plaats reactie