laadstroom en ruitenwisser

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Dave

laadstroom en ruitenwisser

Bericht door Dave »

Hoi allemaal,

Het is al lang geleden dat ik zo'n probleempjes heb gehad als nu. Het begon allemaal op de heenreis naar de vakantie. tijdens het rijden op de snelweg begon het te regenen. Dus ik zet fijn de ruitenwissers aan, zet ze weer uit, gaat de zekering kapot toen de wissers weer in ruststand stonden. Verder dus ook niet meer geprobeerd om ze aan te zetten onderweg. Later wel weer een nieuwe zekjering geplaatst, maar deze ging op dezelfde manier kapot.

Later op de heenweg of iets eerder voor het gevalletje met de ruitenwissers, ging ook eventjes het laadstroomlampje fel branden. Ik ben toen toch maar doorgereden.. (geen super ernstig probleem, spulklen van de overige vakantiegangers bij me en een vriendin die met passagiers achter me aan reed..)
Na een minuutje ofzo ging het lampje weer uit.Later toen ik terug moest schakelen en de motor even stationair liep, ging het lampje weer aan. Bij een beetje gasgeven ging het weer uit. Zo ging dat een paar keer en toen bleef het lampje dus uit..Ook tijdens het op contact zetten van de wagen.

Eigenlijk heb ik een week mijn werk verzuimt om de wagen te maken, deze liep nog gewoon en het regende niet ;-). Alleen gingen de accu's toch leeg. Vandaag heb ik nog een paar metinegn verricht. Daaruit bleek dat er wel 24V spanning op het lampje staat als de wagen op contact staat. Alleen de stroom die er loopt is te verwaarlozen. Ook met de multimeter zonder weerstand ertussen. Maar maak je van de + van het lampje contact met de - van het chassis in plaats van het eigenlijke draadje, dan loopt er wel een grote stroom.

Wie weet wat de problemen kunnen zijn? Het lijkt me sterk dat ze afhankelijk zijn van elkaar, maar door het tijdstip van het optreden van de problemen, begin ik een beetje te twijfelen..

Groeten,

Dave Frencken
Aad G

Re: laadstroom en ruitenwisser

Bericht door Aad G »

Dave

Vanuit je contactslot loopt er een draad naar het laad-lampje.
Daar meet je dus 24 volt met contact aan.
Dat is goed.

De andere kant vh lampje gaat naar de D+ vd dynamo.
Die zorgt ervoor dat de dynamo spanning krijgt en gaat laden.

Als je die draad (die naar de D+ gaat) aan massa hangt moet het laadlampje gaan branden.

Doet hij dit maar blijft het lampje uit in de normale situatie zou ik eerst eens de aansluiting op je dynamo controleren.

Ook het laadlampje kan defect zijn.

Ook de V snaar goed op spanning zetten.

Als dat allemaal niet helpt ......... nieuwe dynamo ??
Dave

Re: laadstroomlampje brand nog niet

Bericht door Dave »

Hoi Aad,

Het lampje werkt als ik de kabelaansluiting van de dynamo aan de massa houd. De aansluiting op de dynamo ziet er ook nog goed uit. Het wordt dus tijd voor een nieuwe dynamo.
Maar wat kan er nu zoal kapot zijn aan die dynamo. Daar kan toch op zich niet zo heel veel aan stuk lijkt me...

Het ruitenwisserverhaal is ook opgelost. Er zat een probleem in een van de relais van de zelfbouw intervalschakeling.

Groeten,

Dave Frencken
EXfietser

Re: laadstroomlampje brand nog niet

Bericht door EXfietser »

Een van de dioden kan stuk zijn. Als je de militaire 24 volt dynamo hebt zijn dat er negen. De koolborstels kunnen slecht of geen contact maken. Zijn er twee. (Het is een sleepring anker dynamo)

Zie ook de volgende link:

[www.prikpagina.nl]

Hoop dat dit je helpt,

Arnold.
Plaats reactie