zwarte rook, geen vermogen - deel 2

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Art

zwarte rook, geen vermogen - deel 2

Bericht door Art »

Beste prikkers,

In navolging op deze posting:
www.prikpagina.nl/read.php?f=1003&i=202616&t=202616

moet ik met het treurige nieuws komen dat ik er nog steeds niet uit ben.

Ik heb inmiddels de kop eraf gehad en de koppakking bleek ook in orde. De zuigers heb ik er niet uit gehad maar de cilinderwanden waren onbeschadigd.

Uiteindelijk heb ik alles maar weer in elkaar gezet met nieuwe pakkingen natuurlijk, en het probleem is nog precies hetzelfde. Ik heb nogmaals de timing van de nokkenas en de dieselpomp gecontroleerd en deze zijn toch echt goed! Verder heb ik nog de uitlaat losgemaakt om de suggestie van een verstopte uitlaat uit te sluiten en ik heb zelfs de dieseltank geleegd en nieuwe diesel erin gedaan (+ leidingen/filter/bezinkkolf schoongemaakt) om uit te sluiten dat ik misschien foute diesel getankt zou hebben.

Verder weet ik het echt niet meer :-(

Ik zou graag een compressie testje willen doen voor de zekerheid. Is er iemand in de buurt die een compressie meter heeft die ik mag lenen? Ik woon in Horst - Noord limburg.

Als iemand nog andere suggesties heeft, hoor ik dat natuurlijk ook graag!

Groeten Art
Arnoud 109 seriesIII 2.25d

Re: zwarte rook, geen vermogen - deel 2

Bericht door Arnoud 109 seriesIII 2.25d »

Art,
Niet duidelijk is of je de verstuivers al hebt laten controleren (zie opmerkingen René Duba + handige site). Dat zou ik als eerste doen. Daarna kun je ook de hoofdpomp zelf nog verdenken (niet leuk...wel een potentiele oorzaak).

Groet, Arnoud
Art

Bericht door Art »

Arnoud,

Je hebt gelijk, dat ben ik vergeten te vermelden. Ik heb de verstuivers laten testen. 2 waren goed en 2 waren voldoende. Er is me verzekerd dat die laatste 2 niet de oorzaak van mijn probleem konden zijn. Ze konden hoogstens een wat moeilijkere start veroorzaken.
In het vorige bericht had ik al vermeld dat ik de dieselpomp + de opvoerpomp had gewisseld met een ander 109. Ik bleef mijn probleem houden en de andere 109 reed uitstekend met mijn pompen.

Groeten Art
Frans Bonnes

Bericht door Frans Bonnes »

Compressietest kan je normaal gesproken niet zelf doen, moet je in de garage laten doen. Wel van te voren een prijs afspreken.

Frans Bonnes
aRumble

Bericht door aRumble »

Zwarte rook is bijna zeker slechte verbranding (olie is witblauw en water grijswit.)
ik zou dus denken aan slechte inspuiting (gecheckt), slechte inspuitpomp (ook gecheckt) of verkeerde timing. Kans is groot dat tijdstip voor of achter loopt,
bij te vroeg start de motor slecht. bij te laat mis je vermogen. in beide gevallen wordt de branstof niet optimaal verbrand.

Anton
Henk de Witte

Bericht door Henk de Witte »

Heb je al gekeken of de luchtinlaat in orde is? Misschien luchtfilter verstopt of een geknikte slang? 't is maar een suggestie.
aRumble

Bericht door aRumble »

Heb je al gekeken of de luchtinlaat in orde is? Misschien luchtfilter verstopt of een geknikte slang? 't is maar een suggestie.

In deze, een slechte adem kan natuurlijk ook nog door slechte klep-spelling, misschein zijn er een paar klepstoters weggezakt waardoor de inlaatklep/uitlaatklep (pen) niet goed los komen waardoor je cilinder vulling niet compleet vult en leegloopt.
waarschijnlijk heb je dit gecheckt met het terugplaatsen van de cilinderkop, maar ik denk zeg het nog even.

Anton
RoLandRover

Bericht door RoLandRover »

versleten nokkenas,..

of,....nokkenas timing een tandje verlopen?

blijft weinig over niet?

gr,

Roland
klaas, RR71

Bericht door klaas, RR71 »

art,

heb je je nokkenas ook bekeken toen je de kop gelicht had?
probeer eens te ontdekken of alle kleppen evenveel openenen.
indien gewenst mail mij even en ik meet bij mij even na hoeveel de kleppen maximaal openen.
als de zuiger veren en booring van de cylinders er goed uitzien is een compressie test weg gegooid geld, indien versleten kom je er wel achter door olie gebruik en overdruk onder het kleppen deksel.
hoe zag je kop er verder uit, condietie van kleppen en voorkamer? was er een plek die aanmerkenlijk vervuild was?
gezien de andere componenten op een andere motor wel goed werken mogen we aan nemen dat het geen afstel probleem mag wezen tenzij je perongeluk een verkeerd afstel teken gebruikt

succes klaas.
Rene Duba

Bericht door Rene Duba »

Iets wat niet in dat mooie lijstje staat, maar wat me net te binnen schiet:

onder de verstuivers zitten holle ringetjes, een soort tulband-vormpjes (holle kant naar onder), maar dat weet je. Wat wel eens gebeurt is dat er eentje op de bodem verkleeft aan de kop en dat een vorige monteur er vrolijk een nieuw ringetje op monteert.

Jij haalt de verstuivers eruit - keurig met alle ringetjes en je monteert nieuwe ringetjes (dat moet zo van Rover) en je denkt dat het zo goed zit, want je hebt immers 4 koperen ringen en vier ijzeren ringetjes in de hand.

Denkbeeldig is het niet, want ik kwam met 5 ringetje in de hand te staan toen ik eens goed ging voelen met een oude spaak.

Volgens Rover kan het gebruik van oude ringetjes ertoe leiden dat je verstuiver oververhit en de verbranding op de verkeerde plek start.

Dubbele ringetjes maken dat de spray verkeerd gericht is. Idem met ongelijk aantrekken. Het is maar een detail, maar je weet nooit.

Verder heb ik wel berichten gelezen van mensen die hun verstuivers lieten testen en dat die "oké" verklaard werden (maar daarmee was het probleem nog niet opgelost), toen nieuwe verstuivers (originele van CAV) erin stopten en het probleem was wel opgelost.

Als je een dramatisch slechte compressie hebt, heb je waarschijnlijk ook een heel hoog olieverbruik en start hij beroerd, speciaal als het buiten koud is. Herken je dat? Zoniet, dan zal het nog wel meevallen.

Bedenk bij het testen dat je uitlaat ook nog oude roet kwijt moet. Als je de oplossing gevonden hebt, merk je misschien pas nadat hij een flink stuk gereden heeft dat je roetprobleem is opgelost.

Heb je ook al gespeeld met het inspuitmoment? Zal wel. Succes! Uiteindelijk kom je erachter.

Groet,
René
Landterfanter (l.w.diesel)

Bericht door Landterfanter (l.w.diesel) »

Is het 100% zeker dat de smoorklep helemaal open gaat als je gas geeft ?
Misschien heeft hij speling op het asje of iets dergelijks.

groet Dirk.
Art

Bericht door Art »

Wat mag een compressie test kosten?

Groet Art
Frans Bonnes

Bericht door Frans Bonnes »

Geen idee, er zijn er die het hebben laten doen. Misschien dat die nog reageren.

Frans Bonnes
huub pennings

Bericht door huub pennings »

Testen met open luchtinlaat, alles inclusief de smoorklep eraf/ open, heb ditzelfde met een aanzuigslang gehad waarvan het binnenwerk dichtsloeg als de motor moest werken, bij visuele inspectie niets van te zien.

Good luck,

Huub
Plaats reactie