verzekering
verzekering
Welke ''verzekeringsdeskundige'' weet hier het juiste antwoord op:
Mijn LR is WA verzekerd. Wat krijg ik vergoed als een andere partij mijn LR total loss rijdt. De dagwaarde (LR 90 uit 1988) of de getaxeerde waarde?
Er vanuit gaande dat de auto een geldig taxatie rapport heeft met een waarde die aanzienlijk hoger is dan de dagwaarde.
b.v.d.
Frank Peek
Mijn LR is WA verzekerd. Wat krijg ik vergoed als een andere partij mijn LR total loss rijdt. De dagwaarde (LR 90 uit 1988) of de getaxeerde waarde?
Er vanuit gaande dat de auto een geldig taxatie rapport heeft met een waarde die aanzienlijk hoger is dan de dagwaarde.
b.v.d.
Frank Peek
Re: verzekering
normaliter is voor een aansprakelijkheidsschade de "zuivere vermogensschade" handvat voor schaderegeling. Dat is niet de taxatiewaarde, maar de dagwaarde.
De taxatiewaarde is van belang voor je eigen verzekeraar, daarmee kun je nl afspreken dat je die waarde kiest bij uitkering bij total loss. Maar dat bedrag kun je niet verhalen op een derde.
Marco
registerexpert
De taxatiewaarde is van belang voor je eigen verzekeraar, daarmee kun je nl afspreken dat je die waarde kiest bij uitkering bij total loss. Maar dat bedrag kun je niet verhalen op een derde.
Marco
registerexpert
Als er geen andere rare dingen in de polis staan
Getaxeerde waarde minus de restwaarde van het wrak.
Dacht ik, maar ik ben geen expert.
Frans Bonnes, diepaszijn101ookopnieuwheeftlatentaxeren.
Getaxeerde waarde minus de restwaarde van het wrak.
Dacht ik, maar ik ben geen expert.
Frans Bonnes, diepaszijn101ookopnieuwheeftlatentaxeren.
Dus als ik bij een aanrijding de 30 jaar oude oldtimer van de tegenpartij total loos rijd, ben ik niet eens mijn no claim korting kwijt.
Dagwaarde van de auto van de tegenpartij is bijna nul.
Taxatiewaarde kan wel heel hoog zijn. maar dat maakt volgens jou niet uit.
Volgende keer daar dus maar tegenaan rijden en niet tegen een lantaarnpaal.
Frans Bonnes
Dagwaarde van de auto van de tegenpartij is bijna nul.
Taxatiewaarde kan wel heel hoog zijn. maar dat maakt volgens jou niet uit.
Volgende keer daar dus maar tegenaan rijden en niet tegen een lantaarnpaal.

Frans Bonnes
tja, de vraag is of de dagwaarde van een oldtimer inderdaad bijna nul is: de dagwaarde is namelijk niet hetzelfde als nieuwwaarde minus een afschrijving. Het is de waarde die een vergelijkbare auto op het schademoment kost om te kopen.
Ik merk echter ook dat de taxatiebedragen vaak veel hoger liggen dan de markt voor zo'n auto betaalt.
Ik merk echter ook dat de taxatiebedragen vaak veel hoger liggen dan de markt voor zo'n auto betaalt.
Hoe kan ik mijn auto dan verzekeren zodat ik in geval van schade een gelijkwaardige auto kan kopen indien de auto total loss wordt gereden door een andere partij?
m.v.g.
Frank Peek
m.v.g.
Frank Peek
De dagwaarde van de auto is de waarde die de auto in het economisch verkeer heeft. Een boekwaarde is niet van belang. Als vergelijkbare auto's worden verhandeld (voor particulieren) voor bijvoorbeeld € 5.000,- dan is de dagwaarde van jouw auto dus € 5.000,-. Een taxatierapport kan wel degelijk verschil uitmaken in de vaststelling van de dagwaarde omdat het rapport uitsluitsel kan geven over de staat van de auto. Een zeer goed exemplaar heeft nu eenmaal een hogere waarde in het economisch verkeerd dan een slechte.
Zorg ervoor dat je zelf aanwezig bent bij de schade-taxatie en laat het niet alleen afhandelen door de schade-expert en het schadebedrijf. Weet dat je het recht hebt op een contra-expertise (wel op eigen kosten in de regel). En weet ook dat je het recht hebt het wrak zelf te behouden.
Als je het wrak zelf houdt, krijg je de dagwaarde uitgekeerd minus het hoogste bod op het wrak. Je kan dan serieus overwegen om met de schadepenningen zelf de auto weer te repareren.
Groet van Marco!
Zorg ervoor dat je zelf aanwezig bent bij de schade-taxatie en laat het niet alleen afhandelen door de schade-expert en het schadebedrijf. Weet dat je het recht hebt op een contra-expertise (wel op eigen kosten in de regel). En weet ook dat je het recht hebt het wrak zelf te behouden.
Als je het wrak zelf houdt, krijg je de dagwaarde uitgekeerd minus het hoogste bod op het wrak. Je kan dan serieus overwegen om met de schadepenningen zelf de auto weer te repareren.
Groet van Marco!
dat kan als je hem all risk / caso verzekerd tegen taxatiewaarde bijvoorbeeld.
Kost wel een aardig bedrag helaas.
informeer anders eens bij je verzekeringsagent, die kennen de kleine lettertjes beter dan wij
Kost wel een aardig bedrag helaas.
informeer anders eens bij je verzekeringsagent, die kennen de kleine lettertjes beter dan wij
Heb een all risk verzekering, voor oldtimer serie 3
keert taxatiewaarde uit kent geen no claim of bonus regeling max 6000 km per jaar
€ 200,-- per jaar is dus nog wel te doen. (verzekering loopt bij interpolis Rabobank)
mvgr. marcel
keert taxatiewaarde uit kent geen no claim of bonus regeling max 6000 km per jaar
€ 200,-- per jaar is dus nog wel te doen. (verzekering loopt bij interpolis Rabobank)
mvgr. marcel
Gelukkig is het nog niet zover dat ik te maken heb met een schade taxatie, aangezien ik niet betrokken ben geweest bij een ongeluk. Het was gewoon een vraag mocht het ooit voorkomen.
Allen bedankt voor jullie reactie
m.v.g.
Frank Peek"90" schreef:
>
> De dagwaarde van de auto is de waarde die de auto in het
> economisch verkeer heeft. Een boekwaarde is niet van belang.
> Als vergelijkbare auto's worden verhandeld (voor
> particulieren) voor bijvoorbeeld € 5.000,- dan is de
> dagwaarde van jouw auto dus € 5.000,-. Een taxatierapport kan
> wel degelijk verschil uitmaken in de vaststelling van de
> dagwaarde omdat het rapport uitsluitsel kan geven over de
> staat van de auto. Een zeer goed exemplaar heeft nu eenmaal
> een hogere waarde in het economisch verkeerd dan een slechte.
>
> Zorg ervoor dat je zelf aanwezig bent bij de schade-taxatie
> en laat het niet alleen afhandelen door de schade-expert en
> het schadebedrijf. Weet dat je het recht hebt op een
> contra-expertise (wel op eigen kosten in de regel). En weet
> ook dat je het recht hebt het wrak zelf te behouden.
>
> Als je het wrak zelf houdt, krijg je de dagwaarde uitgekeerd
> minus het hoogste bod op het wrak. Je kan dan serieus
> overwegen om met de schadepenningen zelf de auto weer te
> repareren.
>
> Groet van Marco!
Allen bedankt voor jullie reactie
m.v.g.
Frank Peek"90" schreef:
>
> De dagwaarde van de auto is de waarde die de auto in het
> economisch verkeer heeft. Een boekwaarde is niet van belang.
> Als vergelijkbare auto's worden verhandeld (voor
> particulieren) voor bijvoorbeeld € 5.000,- dan is de
> dagwaarde van jouw auto dus € 5.000,-. Een taxatierapport kan
> wel degelijk verschil uitmaken in de vaststelling van de
> dagwaarde omdat het rapport uitsluitsel kan geven over de
> staat van de auto. Een zeer goed exemplaar heeft nu eenmaal
> een hogere waarde in het economisch verkeerd dan een slechte.
>
> Zorg ervoor dat je zelf aanwezig bent bij de schade-taxatie
> en laat het niet alleen afhandelen door de schade-expert en
> het schadebedrijf. Weet dat je het recht hebt op een
> contra-expertise (wel op eigen kosten in de regel). En weet
> ook dat je het recht hebt het wrak zelf te behouden.
>
> Als je het wrak zelf houdt, krijg je de dagwaarde uitgekeerd
> minus het hoogste bod op het wrak. Je kan dan serieus
> overwegen om met de schadepenningen zelf de auto weer te
> repareren.
>
> Groet van Marco!