Volledig wanhopig als ik inmiddels ben, roep ik jullie hulp in. Met mijn eigen fantasie red ik het niet meer...
Vorige week ben ik door de anwb afgesleept omdat mijn 109 2,25 diesel ermee ophield. Ikzelf had het gevoel dat de dieselpomp lucht aanzoog en dus onvoldoende diesel kreeg om nog vooruit te komen. Het anwb mannetje verdacht de distributiepomp.
Inmiddels ben ik zover dat ik na lang doorstarten de auto gestart krijg. Hij rookt als een zotte (zwarte rook) en is niet vooruit te branden. De tweede versnelling gaat nog net, maar voor de drie heeft 'ie te weinig power.
Zwarte rook heeft mijn inziens niets met lucht aanzuigen te maken.
Inmiddels heb ik al heel wat geprobeerd:
- Distributiepomp en opvoerpomp gewisseld met een andere 109, het probleem bleef bij mij, de andere 109 reed uitstekend met mijn pompen.
- 2 verstuivers gewisseld met die andere 109, wederom zonder resultaat. Helaas was er geen tijd meer om die andere 2 ook nog te proberen.
- Kleppen gesteld en dus gecontroleerd of misschien 1 blijft hangen. Er waren geen noemenswaardige afwijkingen in de klepspeling en er blijft geen klep hangen.
- Timing van de nokkenas ten opzicht van de krukas gecontroleerd. Is ok, ook de distributieketting staat mooi op spanning en de kettingspanner is in orde. Ik kan me dus ook niet voorstellen dat de ketting een tandje is versprongen.
- Timing van de distributiepomp is ook goed.
Ter info:
De motor is 13000 km geleden (2 jaar) grondig gereviseerd, dwz opgeboord, overmaat zuigers, nieuwe kleppen + geleiders + 2 zittingen, nieuwe krukaslagers enz. en heeft sinds die tijd altijd uitstekend gelopen.
Heeft iemand nog een goede suggestie. Ik weet het echt niet meer en ben inmiddels mijn toch al dunner wordende haardos aan het uittrekken

Groeten Art