cylinderkop 1.8 freelander 98

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Maurits

cylinderkop 1.8 freelander 98

Bericht door Maurits »

Zaterdag mijn kop losgemaakt van mijn Freelander vanwege een klein lekje in de koppakking. Hij gebruikte een beetje koelvloeistof en bouwde druk op in het systeem. Het is nu de tweede keer dat hij is gaan lekken, echter de eerste keer lekte hij vloeistof naar buiten toe en dus niet naar binnen.
Bij demontage zag ik op de 3e cylinder een zeer klein lekje tussen de kop en de pakking, aan de kleur van de bougie (roze) kon je zien dat hij wat koelvloeistof via de cylinder heeft verbrand.
De eerste keer is mijn kop zeer licht gevlakt want deze was nouwelijks krom. Nu is de tweede keer mijn motor totaal niet warm geweest want hij heeft altijd koelvloeistof gehad, ik heb het na de eerste keer nouwlettend in de gaten gehouden. De cylinderbussen liggen allemaal gelijk en zijn niet lager gezakt dan de bovenkant van het blok, maar liggen er een fractie boven. Ook is de kop niet krom, of in ieder geval binnen de waarden zoals landrover toestaat.
Wat heb ik de vorige keer verkeerd gedaan, dat deze is gaan lekken? kan het komen door het trekken van een caravan? Ik laat de kop nogmaals ligt vlakken en ga vervolgens de allernieuwste koppaking van LANDROVER monteren, deze bestaat uit 2 delen, een metalen pakking (drie lagen) en een plastic pakking.
Volgens landrover zou deze pakking beschadiging voorkomen tijdens het plaatsen van de kop.
Graag zou ik mijn Freelander zou krijgen dat ik hem weer kan vertrouwen, ik durf er nu niet meer mee op vakantie met mijn caravan, ben bang dat hij dit gewoonweg niet kan hebben dit lichte motortje.
Dan zal ik hem na reperatie jammer genoeg moeten verkopen, jammer want hij rijdt zeer lekker....
evert

Re: cylinderkop 1.8 freelander 98

Bericht door evert »

je motor is niet te licht hoor teneerste heb je de voorigekeer de kop ook nagetrokken en kijk je termostaat na het kan dat als deze telaat open gaat en toch teveel hitte in de kop komt dit geld ook voor je koelwaterpomp ik zal in jou geval deze ook ff nakijken je weet maar nooit
suc6 evert
Jumper

Re: cylinderkop 1.8 freelander 98

Bericht door Jumper »

Ik heb begrepen dat de problemen met de nieuwste pakking verholpen moeten zijn. Maar ja, is natuurlijk altijd afwachten.
In jouw geval denk ik pure pech gehad?
Plaats reactie