verkeerde merk

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Frans Mien Mesjien

verkeerde merk

Bericht door Frans Mien Mesjien »

ben net met ons gezinnetje wezen bowlen. Wij rijden een Ford Focus. Op de parkeerplaats stond nog een andere Focus. Ik zeg tegen mijn vrouw: "Niet naar die Focus lopen" en wijs hem aan. "Nee", zegt ze, "ik wil naar die Land Rover lopen". Zij wijst op haar beurt een Wil... J#*P aan die iets verderop staat.
Mensen blijven maar J#*P zeggen tegen onze Land Rovers, moedeloos wordt je ervan. Terwijl ons huis vol heeft gelegen met ondedelen met het logo Land Rover. Ik snap het niet meer. Ze lijken niet eens op elkaar. Land Rover is toch wat (letterlijk) kleurrijker?
Frans Bonnes

Re: verkeerde merk

Bericht door Frans Bonnes »

Maar onze landrover is toch begonnen als namaak Willys jeep.
Dus ze mag best naar zo'n oude auto gaan.
En ze zijn niet eens zo heel verschillend van de series 1

Frans Bonnes
Johan

Re: verkeerde merk

Bericht door Johan »

Ach dit hardnekkige misverstand valt wel te verklaren. Je moet er niet zo zwaar aan tillen. Ik wist vroeger ook niet hoe het zat.

Jeep, is een verbastering van GP (de militaire aanduiding voor General Purpose Vehikel=voertuig voor algemeen gebruik).

Daar is de Landrover natuulijk het beste voorbeeld van. Dat de Amerikanen hun GP later de merknaam Jeep hebben meegeven is natruurlijk heel slim.

Onze GP, d.w.z onze Landrover doe je met die aanduiding eigenlijk tekort, want zeg nou zelf het is feitelijk een AP (All Purpose Vehikel=geschikt voor alle doeleinden). Maar ja, die wetenschap is alleen voor ingewijden.

Nu ik dit zo opschrijf realiseer ik me dat ik deze informatie wellicht ooit ook van deze pagina's heb gehaald. Volgens mij was het van Aad Koene. Voor de controle van de juistheid van deze info zou je het archief erop na kunnen slaan.


Desondanks plaats ik toch maar dit bericht
Gert

Re: verkeerde merk

Bericht door Gert »

GP is inderdaad General Purpose, zo heb ik het van kleins af aan al meegekregen.
Ook ik noem als Landrover Series(hoofdlettergevoelig ;-) ) liefhebber een Series nog wel eens een GP, en dat staat natuurlijk los van het feit dat het gerelateerd is aan een tupperware merk op wielen :-)
Hermen Vlothuizen

Re: verkeerde merk

Bericht door Hermen Vlothuizen »

Over de oorsprong van die afkorting zijn de meningen verdeeld. Zie hieronder.

Hermen

--
bron: [en.wikipedia.org]

The origin of the term jeep

There are many stories about where the name "jeep" came from. The following two although they make for interesting and memorable stories, aren't quite accurate.

Probably the most popular notion has it that the vehicle bore the designation "GP" (for "General Purpose&quot, which was phonetically slurred into the word jeep. R. Lee Ermey, on his television series Mail Call, disputes this, saying that the vehicle was designed for specific duties, was never referred to as "General Purpose," and that the name may have been derived from Ford's nomenclature referring to the vehicle as GP (G for government-use, and P to designate its 80-inch-wheelbase). "General purpose" does appear in connection with the vehicle in the WW2 TM 9-803 manual, which describes the vehicle as "... a general purpose, personnel, or cargo carrier especially adaptable for reconnaisance or command, and designated as 1/4-ton 4x4 Truck", and the vehicle is designated a "GP" in TM 9-2800, Standard Military Motor Vehicles, 1 September, 1943, but whether the average jeep-driving GI would have been familiar with either of these manuals is open to debate.

Many, including Ermey, claim that the more likely origin is a reference to a character from the Thimble Theater (Popeye) comic strip known as Eugene the Jeep. Eugene the Jeep was a dog-like character who could walk through walls and ceilings, climb trees, fly, and just about go anywhere it wanted; it is thought that soldiers at the time were so impressed with the new vehicle's versatility that they informally named it after the character.

The manuals quoted were published in 1943. The character of "Eugene the Jeep" was created in 1936. The first common use of the term "jeep" predates both of these by roughly 20 years. It was during World War I that soldiers used "jeep" as a slang word for new recruits as well as new, unproven vehicles. This is according to a history of the vehicle for an issue of the U.S. Army magazine, Quartermaster Review, which was written by Maj. E. P. Hogan. He went on to say that the slang word had these definitions as late as the start of World War II.

The term would eventually be used as slang to refer to an airplane, a tractor used for hauling heavy equipment, and an autogyro. When the first models of the jeep came to Camp Holabird for tests, the vehicle didn't have a name yet. Therefore the soldiers on the test project called it a jeep. Civilian engineers and test drivers who were at the camp during this time were not aware of the military slang term. They most likely were familiar with the character of Eugene the Jeep and therefore began to credit Eugene with the name. The vehicle had many other nicknames at this time such as Peep, Pygmy, and Blitz-Buggy although because of the Eugene association, Jeep stuck in people's minds better than any other term.

Words of the Fighting Forces by Clinton A. Sanders, a dictionary of military slang, published in 1942, in the library at The Pentagon gives the following definition:

Jeep: A four-wheel drive car of one-half to one-and-one-half ton capacity for reconnaissance or other army duty. A term applied to the bantam-cars, and occasionally to other motor vehicles (U.S.A.) in the Air Corps, the Link Trainer; in the armored forces, the 1/2 ton command car. Also referred to as "any small plane, helicopter, or gadget."

The term went into widespread public use because of a syndicated news column written by Kathryn Hillyer who was working for the Washington Daily News. Hillyer had been assigned to cover a publicity stunt and Senate photo op where the jeep was presented to the public. The Army brought a jeep to the Capitol in order for it to climb the front steps of the building and show off the vehicle's power. When test driver Irving "Red" Housman was asked by a bystander "What is this thing?" he responded simply with "It's a jeep." Hillyer heard this and used the name in her column which was printed around the country.
Frans Mien Mesjien

Re: verkeerde merk

Bericht door Frans Mien Mesjien »

Ok, daar ben ik het wel mee eens.
Henk Bossinade

Re: verkeerde merk

Bericht door Henk Bossinade »

De naam JEEP werd in de 30er jaren al in Amerika gebruikt,oa.voor een tramlocomotief,wegenbouwtractor en een onderrijdolly, echter natuurlijk nog niet voor het zo bekende voertuig,daar dit pas in 1940 ontwikkeld werd!Toen werden door oa. Willys, AmercanBantam en Ford prototypes ontwikkeld en ter beproeving aangeboden aan de US Army.Deze 4x4 wagentjes zouden later ook JEEP genoemd worden.De naam GP is een typeaanduiding van Ford [en betekend NIET General Purpose ! ] voor hun versie van dit voertuig.Verdere typeaanduidingen van Ford tijdens WO 2 zijn oa. GAA [V8 tankmotoren],GPW[licentie Willys ],GTB[low silhouette truck],GPA[ampibian truck],GAJ[truck gun carriage],GEA[9 cyl vliegtuigmotor],GMP[licentie Packard scheepsmotoren],etc,etc.De naam Jeep kwam overigens ook al voor in een vooroorlogse Popeye strip [Eugene the Jeep]. Vr gr Henk B.
Hermen Vlothuizen

Re: verkeerde merk

Bericht door Hermen Vlothuizen »

"Toen werden door oa. Willys, AmercanBantam en Ford prototypes ontwikkeld en ter beproeving aangeboden aan de US Army."

Feitelijk alleen door the American Bantam Car Company, de rest heeft handig met dat ontwerp meegelift. zie:
[ourworld.compuserve.com]

Hermen
Frans Bonnes

Re: verkeerde merk

Bericht door Frans Bonnes »

Meegelift? - zeg maar gestolen.

En ABCR was toch de amerikaanse, ik dacht austin, importeur.
Of was het nu de licnetie bouwer van de austin 7.

Frans Bonnes
Hermen Vlothuizen

Re: verkeerde merk

Bericht door Hermen Vlothuizen »

Het was de opvolger van de door Austin zelf opgerichte Amerikaanse tak.

Hermen
Henk Bossinade

Re: verkeerde merk

Bericht door Henk Bossinade »

Frans,wat ik weet licentiebouwer van de Austin.En nog even over de Jeep,omdat Bantam de grote legerorder niet kreeg,mocht deze firma als "troostprijs" de bijbehorende aanhanger ontwikkelen en bouwen voor de US army.Maar omdat het fabriekje niet aan de vraag kon voldoen,ging oa. Willys [met nog 6 andere firma's] ze in licentie bouwen.Raar eigenlijk want Willys kon weer niet aan de vraag naar jeeps voldoen en kreeg daarbij [min of meer gedwongen] hulp van Ford,met de GPW.AmericanBantam heeft overigens tot nog niet zo lang geleden nog cranecarriers gebouwd,het merk American bestaat nog en behoord tot de TEREX Mining Co. Vr gr Henk B.
Plaats reactie