Daar istie weer: nozzles afstellen?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Cees Klijn

Daar istie weer: nozzles afstellen?

Bericht door Cees Klijn »

109 series III Diesel 2.25 1979, ex-leger.
2 verstuivers moeten nog gereviseerd, vervangen of gewoon schoongemaakt....
Omdat ik toch vrij nieuwsgierig aangelegd ben, heb ik er een (eentje, die niet sloot) opengemaakt en ziedaar, een mooi passend geheel en anders dan ik gedacht had.
IK zie geen enkele mogelijkheid om maar ergens iets af te stellen: De nozzle zelf zit gewoon vast met een vast aanhaalmoment en de grote moer bovenop zit ook gewoon flink vastgedraaid tot aan de koperen dichtring.
Kijk ik ergens overheen of had het leger gewoon standaard ''onafstelbare" verstuivers?

Ik ben een paar daagjes niet bereikbaar, dus aub even geen tegenreactie verwachten.
Na a.s. weekend hoop ik de laatste handen gelegd te hebben op het totale revisie-project en verwacht ik het ultieme startmoment.....
Ik houdt jullie op de hoogte.

Groetjes,

Cees
remco

Re: Daar istie weer: nozzles afstellen?

Bericht door remco »

HH,

Er zijn grofweg twee type verstuivers, maar beide zijn af te stellen. Beide onder de dop aan de bovenzijde; mogelijkheid 1 er zit een stelbout(verdraaibaar door schroevendraaier of inbus) met een borgmoer of mogelijkheid 2 afstelbaar met sims(kleine ronde plaatjes). Natuurlijk zijn er ook de pompverstuivers.
Ik gok dat jij de verstuiver heb met mogelijkheid 1, hiermee stel je de voorspanning van een veer die zijn spanning door middel van een stift doorgeeft op de verstuivernaald.

Remco
Cees Klijn

Re: Daar istie weer: nozzles afstellen?

Bericht door Cees Klijn »

Zo, ik ben weer terug en als eerste jou reactie gelezen. Want ik wil zo snel mogelijk rijden.....
Dus als een speer de verstuiver weer bekeken ennnnnnnnnnn....: nee hoor, weinig (=geen ) stelmogelijkheid. Ook geen plaatjes. Ook nergens een soort van veer.
Snap er niet zoveel meer van. Ik ga zo gauw mogelijk een andere verstuiver uit elkaar halen.

Groetjes,

Cees
Plaats reactie