Voordat ik mijn 109 serie 3 uit elkaar gesleuteld had schoot de u allen welbekende 2e versnelling er wel eens uit.
Ik heb inmiddels via dit fantastische medium uitgevonden wat dit kan zijn.
Maar voordat ik de versnellingsbak ook tot een bak bouten, moeren, lagers etc. ga reduceren het volgende.
Alleen in de 2e versnelling kan ik de " selecteur stang " ongeveer 5 mm voorbij het punt duwen waar het kogeltje in de uitsparing van de stang valt.
Is dit het teken dat de schakelgroep 1/2 versleten is of heeft dit een andere oorzaak?
groet Peet.
Nog 1x dan, v-bak
Re: Nog 1x dan, v-bak
Aan de slag kun je niet voelen dat de schakelgroep versleten is, het kan echter wel de mede veroorzaker zijn dat de bak uit z'n 2e versnelling schiet.
Het is een oude truc om de schakelvork iets te verschuiven als de bak uit een versnelling schiet, daarna gaat het vaak weer een tijdje goed.
Dit werkt net zolang tot hij ook uit de andere versnelling van deze schakelgroep schiet.
Dennis B.
Het is een oude truc om de schakelvork iets te verschuiven als de bak uit een versnelling schiet, daarna gaat het vaak weer een tijdje goed.
Dit werkt net zolang tot hij ook uit de andere versnelling van deze schakelgroep schiet.
Dennis B.
Dan ben je over een tijdje aan de beurt en kan je de hele bak er weer onderuit sleutelen.
M.a.w. als ik van dat uit de versnelling schieten af wil zijn zit er niets anders op dan de bak open te schroeven.
Dennis kan jij zeggen welke onderdelen ( nummers ) ik nodig heb om het klusje te klaren?
Kan ik ze alvast bestellen.
b.v.d. Peet.
M.a.w. als ik van dat uit de versnelling schieten af wil zijn zit er niets anders op dan de bak open te schroeven.
Dennis kan jij zeggen welke onderdelen ( nummers ) ik nodig heb om het klusje te klaren?
Kan ik ze alvast bestellen.
b.v.d. Peet.
Om de onderdeelnummers te bepalen heb ik de letter nodig die achter het nummer van de versnellingsbak staat en als het een A is dan is het aantal tanden die het achteruit tandwiel telt ook nodig (20 of 21 tanden).
Met de schakelgroep 1/2 zijn er namelijk 3 mogelijkheden, waarvan er 2 verschillende mogelijkheden zijn voor de suffix A bak.
Het is eigenlijk ook beter om eerst te kijken of er niet meer versleten is.
Met een suffix A bak zal toch eerst het deksel open moeten om zeker te weten welke schakelgroep er in zit.
Dennis B.
Met de schakelgroep 1/2 zijn er namelijk 3 mogelijkheden, waarvan er 2 verschillende mogelijkheden zijn voor de suffix A bak.
Het is eigenlijk ook beter om eerst te kijken of er niet meer versleten is.
Met een suffix A bak zal toch eerst het deksel open moeten om zeker te weten welke schakelgroep er in zit.
Dennis B.
Het is een " A " Dennis, dus ik kom hier later nog een keer op terug.
Alvast bedankt voor de moeite.
groet Peet.
Alvast bedankt voor de moeite.
groet Peet.