ecu td5 1999 vervangen

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Mischa

ecu td5 1999 vervangen

Bericht door Mischa »

beste Prikkers,

Heeft iemand ervaring en/of tips met het laten vervangen van een ecu (computer-unit) uit een defender 110 HT(bouwjaar 1999) door een ecu met ODB uit 2004 of later.

Ik vraag dit omdat ik heb gehoord dat de moter daardoor fijner wordt afgesteld, beter loopt en de mogelijkheid tot tuning. De vervangen ecu en de tuning levert de td5 moter 170pk op, ipv 120pk.

alvast bedankt..

gr.Mischa
Jan Herman

Re: ecu td5 1999 vervangen

Bericht door Jan Herman »

Dag,
Neem geen enkel risico bij commerciele figuren. Vraag het even aan Hugo.
info@tckwadraat.nl
Groet Jan Herman
Jan Schober

Bericht door Jan Schober »

Dit kan inderdaad, maar moet wel bij een officiele garage gedaan worden, je hebt namekijk computercodes nodig om de nieuwe computer te laten vertiviceren.

Verder moet de software aangepast worden op de motor.
Je kunt dus niet de computer zo maar wisselen.

verder kan ik je al vertellen dat het brandstof verbruik fors toe neemt.

Groeten Jan Schober
MarcelB

Bericht door MarcelB »

Micha,
Een 2004 ECU is van het nieuwe type motor (Euro3) en kan niet (zonder meer) gebruikt worden in een Euro2 motor. Doordat de injectors verschillen levert het programmeren van de Ecu ook problemen op. Verder zie ik geen verschil tussen de mogelijkheden tot chiptuning of afstelling. Ook zal de immobilisatie ingeleerd moeten worden, maar dat moet bij elke Ecu wissel. Overigens hebben beide Ecu's een OBD mogelijkheid.
Hugo

Bericht door Hugo »

Mischa,

Het oude type ECU (met MSB..... type aanduiding) kan LandRover niet meer leveren. Als vervanging wordt nu een ECU met NNN.... aangeboden. Aan de buitenkant zie je geen verschil maar het binnenwerk is wezenlijk anders. Het geschikt maken van een nieuw type ECU geschikt op een "oud" type motor is zeker geen DIY-klus, daar heb je goede diagnose apparatuur voor nodig (T-book, Rovacom, Autologic).

Het beter lopen op een nieuw type ECU is een fabeltje, daar zal je niets van merken. De programmalogica en brandstofstrategieen worden namelijk niet aangepast.

Als het je om het tunen gaat kan ik je verzekeren dat beide types probleemloos zijn aan te passen. (dat kan bij mij :-) ). 170pk lijkt me een stevige overdrijving voor een software aanpassing alleen, vanuit mijn ervaring denk ik dat je daar meer voor moet doen als je wilt dat het op de iets langere termijn heel blijft.

Als je nog vragen of opmerkingen hebt dan hoor ik het graag.

Mvrgr, Hugo
Hugo

Bericht door Hugo »

Mischa,

Nog een kleine aanvulling op mijn voorgaande posting:

In de loop der jaren heeft LR een paar modificaties doorgevoerd in de software van de motor ECU. Als je een ECU van 1999 zou verwisselen voor eentje van bv. 2001 dan zou je daar wel iets van kunnen merken. Met name bij het wegrijden zijn de karakteristieken van de software veranderd. Als je bij het wisselen van de ECU een softwareversie van bv. 2001 zou laten programmeren dan kan je ten opzichte van de 1999 software wel een klein beetje verschil voelen.

Mvrgr, Hugo
Mischa

Bericht door Mischa »

Hallo Hugo,

Bedankt voor de duidelijke uitleg...

Ik neem contact met je op als het zover is om de ecu te vervangen.

groeten, Mischa
Plaats reactie