versnellingsbak

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Werner Breuer

versnellingsbak

Bericht door Werner Breuer »

Wat is wijsheid???
Ik heb een S III met een 2,5 D 90 blok met turbo. De bak is nog een wel van een S III met overdrive! Helaas, de 2de versnelling schiet eruit bij het teruggeven van gas.
De bak reviseren of een modernere vijfbak plaatsen?
Wie weet raad?

Groet Werner.
Menno

Re: versnellingsbak

Bericht door Menno »

Vijfbak plaatsen, overdrive verkopen Verdien je misschien nog wat terug...

Nu ken ik natuurlijk niet de overbrengingsverhoudingen van de 5-bak, en hoe dat gaat icm series diffs...
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

In de meeste gevallen is de schakelgroep 1/2 versleten bij deze verschijnselen. Het is zelf te verhelpen als je nauwkeurig kan werken en netjes de boeken volgt. De bak moet er dan wel vanaf.
Wisselen door een 5 bak brengt nieuwe uitdagingen met zich mee, je moet dan de LT76 tussenbak achter de 5 bak zien te monteren om de vooras ongewijzigd te kunnen laten.
Het moet kunnen want het is vaker gedaan.

De eenvoudigste oplossing is om op zoek te gaan naar een goede S2a bak en het koppelingshuis en de overdrive van jouw oude bak over te zetten. De S2a bak is wat sterker als een S3 bak, wat erg aangenaam is bij het extra vermogen van de 2.5 TD.

Dennis B.
henk

Bericht door henk »

Ik heb eventueel wel een 2a bak liggen, weet niet in welke staat deze is want ik heb hem nooit gebruikt (75 eurie).

Groeten Henk
fred101

Bericht door fred101 »

Een 2a bak is niet volledig gesynchroniseerd (alleen van 3 naar 4). Geeft wat extra charme aan het rijden en weer minder wat kapot kan :-)

Fred101
peter

Bericht door peter »

en bij mul zand heeeeel langzaam omdat je al stilstaat voor je in zij twee bent
Werner

Bericht door Werner »

Voldoende stof om over na te denken!

Groet Werner
Ron109LPG

Bericht door Ron109LPG »

Ik heb het zelfde probleempje.
Overigens toen ik nog niet wist dat de overdrive niet gebruikt hoort te worden in 1 en 2, had ik er meer last van.
Nu gaat het wel weer, gewoon af en toe even de hand op de pook laten liggen.
Eventueel iets eerder opschakelen naar 3 of wat langer in 3 laten staan.
In het terijn nog niet uiteprobeerd.
Groetjes,
Ron en Laura
Plaats reactie