Beste Prikkers,
Aanstaande vrijdag is het dan eindelijk zover: de diesel van mijn series III gaat er terug in!! In de diverse boeken staan de procedures voor het ontluchten van de pomp en filter en het alvast vullen van het oliefilter. Wat moet ik nog meer doen voordat ik de motor mag laten draaien ?? Bijvoorbeeld wat olie op de klepstelen?
Dank, Ton.
opstarten diesel na half jaar
Re: opstarten diesel na half jaar
Beetje extra olie kan natuurlijk nooit kwaad.
Weet niet of er bij jou een aparte stopknop opzit of dat je hem met de sleutel uitzet, maar ik zou hem een tijdje "starten" zonder dat hij aan kan slaan.
Kan er vast wat olie rondgepompt worden en oliedruk opgebouwt worden.
Frans Bonnes
Weet niet of er bij jou een aparte stopknop opzit of dat je hem met de sleutel uitzet, maar ik zou hem een tijdje "starten" zonder dat hij aan kan slaan.
Kan er vast wat olie rondgepompt worden en oliedruk opgebouwt worden.
Frans Bonnes
Ik zou even starten zonder dat deze kan aan slaan (met de stopknop uitetrokken of het stoprelais zonder spanning). Mocht er vloeistof boven de zuigers staan (vloeistofslot) dan stopt de startmotor.
Als met een vloeistofslot de motor aanslaat, dan is de kracht zo groot dat er zeker schade aan het blok ontstaat.
Verder zou ik wat olie van boven (kleppendeksel) in het blok gooien en de motor rustig op temperatuur laten komen.
Veel succes ermee. Het is altijd weer een ervaring als een blok na 1/2 jaar weer tot leven te wekken.
Apke
www.larrie.nl
Als met een vloeistofslot de motor aanslaat, dan is de kracht zo groot dat er zeker schade aan het blok ontstaat.
Verder zou ik wat olie van boven (kleppendeksel) in het blok gooien en de motor rustig op temperatuur laten komen.
Veel succes ermee. Het is altijd weer een ervaring als een blok na 1/2 jaar weer tot leven te wekken.
Apke
www.larrie.nl
misschien van te voren even een paar slagen met de hand ronddraaien weet je meteen of t nog een beetje soepel loopt?
CU Gheert
CU Gheert
Ik heb het volgende gedaan.
Het blok open dus zonder verstuivers en gloeipluggen er in met de hand ronddraaien.
Mijn blok is opnieuw in elkaar gezet dus tijdens deze actie gecontroleerd of alles vrij liep. Tijdens het in elkaar zetten heb ik alles met motorolie ingevet. Dus de kleppen de klepgeleiders etc.
Het carter gevuld met motorolie.
Nog een keer met de hand ronddraaien en controleren.
Even kort met de starmotor ronddraaien en weer alles nalopen.
Op de oliepeilstok was te zien dat er olie was verdwenen. Die olie is door de pomp in het oliefilter gepompt en in de oliekoeler.
Betekend dat de pomp werkt
Daarna een tijdje doorstarten en kijken of de olie nu op niveau blijft. Handig is om nu een oliedrukmeter te hebben om te controleren of er inderdaad druk is. Ik had hem helaas niet. Maar aan het olidruklampje kun je ook wat zien.
Dan verstuivers en gloeipluggen er in en ontluchten en echt starten.
Hij liep in een keer. Dat was twee weken geleden en hij stond stil sinds afgelopen juni
Suc6,
Arnold.