help geen dimlicht meer(zit in tignes)
help geen dimlicht meer(zit in tignes)
zoals je al kan lezen plaats ik via mijn mobtel dit bericht.
ik heb een 300 tdi difender uit '96.
-wat is het probleem;wel stads maar geen dimlicht(alle twee niet).
heb de zekeringen al om gedraait,maar dat helpt ook niet.
lampen na gekeken en de halogeen verlichting is visueel goed.
en dmv op licht-schakelaar een brug maken naar dim lukt ook niet.
ik heb geen spannings of multi-meter en of soldeer.wat kan het zijn en hoe kan ik dit verhelpen,ik zit in tignes,frankrijk.
zelf zit ik te denken om een brug te maken met mijn stads naar dim??
wat en of welke kleur draad moet ik voor mijn dim licht gebruiken om een brug maken naar mijn stads?? en visaverse??
help;ik ga zaterdag ochtend in het donker weer naar huis rijden
ik heb een 300 tdi difender uit '96.
-wat is het probleem;wel stads maar geen dimlicht(alle twee niet).
heb de zekeringen al om gedraait,maar dat helpt ook niet.
lampen na gekeken en de halogeen verlichting is visueel goed.
en dmv op licht-schakelaar een brug maken naar dim lukt ook niet.
ik heb geen spannings of multi-meter en of soldeer.wat kan het zijn en hoe kan ik dit verhelpen,ik zit in tignes,frankrijk.
zelf zit ik te denken om een brug te maken met mijn stads naar dim??
wat en of welke kleur draad moet ik voor mijn dim licht gebruiken om een brug maken naar mijn stads?? en visaverse??
help;ik ga zaterdag ochtend in het donker weer naar huis rijden
Re: help geen dimlicht meer(zit in tignes)
probeer de stroom door te lussen van je dim naar je stadslicht bij het licht handeltje aan je stuur.
dan gaan dim en stadlicht samen aan.
als je stads licht heb moet je daar toch stroom hebben bij die handel.
Anton
dan gaan dim en stadlicht samen aan.
als je stads licht heb moet je daar toch stroom hebben bij die handel.
Anton
nee,sorry daar heb ik ook aan gedacht en met een tangetje een brug proberen te maken,maar vergeefs,
nog meer sugesties graag
nog meer sugesties graag
idd ik heb alleen grootlicht in de sein stand,dus niet in de permanente vergrendelbare stand
dus????
dus????
Ernst-Jan,
Ik ken jouw lichtaansluiting op je lampen niet maar meestal zit er een drie polige stekker waar je je lamp met een bajonet in vast zet, probeer of je de draden uit de de drie polige stekker los kan trekken (zitten vermoedelijk met die schuifstekkertjes, maar kan ook gegoten zijn) en om kan draaien, zodat je de stadslicht stroom op de dimlicht pool zet, alternatief, buig een paperclip zodat je de stads en dimlichtpolen met elkaar kan verbinden. Let wel, een stadslicht heeft lager amperage dan dimlicht, blaas je zekeringen niet er uit. Tap eventueel je grootlicht stroom af, daar staan meer amperes op.
Gereedschap kan je in Frankrijk voor een redelijke prijs bij een Carrefour of Musketiers of Leclerc halen, eventueel ook bij een tuingereedschap/boerenbond achtige winkel
12 V lampje (ik neem aan 12 V systeem, anders 24 volt) en een draadje werken zeer simpel (is wel even aankl*t*en) om te zien of ergens spanning op staat
Als niets helpt, rigoreus ergens spanning onder je motorkap zoeken (achter een zekering, en achter de sleutel) en in de dimlicht draden splitsen, even aftapen tegen kortsluiting.
Simpel alternatief, als je grootlicht werkt, groot licht aan en lampen naar beneden laten stralen zodat ze anderen niet verblinden.
Domme vraag: heb je geen ANWB+WW lidmaatschap?
Succes,
John
Ik ken jouw lichtaansluiting op je lampen niet maar meestal zit er een drie polige stekker waar je je lamp met een bajonet in vast zet, probeer of je de draden uit de de drie polige stekker los kan trekken (zitten vermoedelijk met die schuifstekkertjes, maar kan ook gegoten zijn) en om kan draaien, zodat je de stadslicht stroom op de dimlicht pool zet, alternatief, buig een paperclip zodat je de stads en dimlichtpolen met elkaar kan verbinden. Let wel, een stadslicht heeft lager amperage dan dimlicht, blaas je zekeringen niet er uit. Tap eventueel je grootlicht stroom af, daar staan meer amperes op.
Gereedschap kan je in Frankrijk voor een redelijke prijs bij een Carrefour of Musketiers of Leclerc halen, eventueel ook bij een tuingereedschap/boerenbond achtige winkel
12 V lampje (ik neem aan 12 V systeem, anders 24 volt) en een draadje werken zeer simpel (is wel even aankl*t*en) om te zien of ergens spanning op staat
Als niets helpt, rigoreus ergens spanning onder je motorkap zoeken (achter een zekering, en achter de sleutel) en in de dimlicht draden splitsen, even aftapen tegen kortsluiting.
Simpel alternatief, als je grootlicht werkt, groot licht aan en lampen naar beneden laten stralen zodat ze anderen niet verblinden.
Domme vraag: heb je geen ANWB+WW lidmaatschap?
Succes,
John
Ernst-jan,
Als je alleen groot licht in de seinstand hebt kan het je lichtrelais zijn, kan je eventueel ergen bij, vermoedelijk zelfs een willekeurige garage, laten testen.
Eventueel bij benzine station, cq de winkels uit mijn vorige reactie een nieuw relais kopen, denk niet dat die erg duur zijn.
Groet en succes,
John
Als je alleen groot licht in de seinstand hebt kan het je lichtrelais zijn, kan je eventueel ergen bij, vermoedelijk zelfs een willekeurige garage, laten testen.
Eventueel bij benzine station, cq de winkels uit mijn vorige reactie een nieuw relais kopen, denk niet dat die erg duur zijn.
Groet en succes,
John
Lichtschakelaar overleden.
Maar als je seinlicht hebt is er wel een plus op je schakelaar.Zal wel een blauwe draad zijn en als je die verbindt met de blauw/rode draad moet je dimlicht hebben.
Let ook even op of je wel achterlicht hebt.
Frans Bonnes
Maar als je seinlicht hebt is er wel een plus op je schakelaar.Zal wel een blauwe draad zijn en als je die verbindt met de blauw/rode draad moet je dimlicht hebben.
Let ook even op of je wel achterlicht hebt.
Frans Bonnes
waar zit dat mogenlijk vervelende relais???waar heeft hij zich verstopt en heeft hij een kleur???
Let wel, Frans heeft veel meer verstand dan ik van deze zaken, en hij heeft het over de schakelaar. Check die dus ook, voordat je mogelijk op het verkeerde spoor bezig bent.
Een relais is meestal zilverkleurig (alu of blik achtig). Welke precies van je lichten zijn weet ik niet, maar er zitten er een paar naast de zekeringen in het zekeringshuis, wat bij mij (24v ex mariniers) net voor de versnellingspook zit, achter een plaatje met 2 grote plastic schroeven.
John
Een relais is meestal zilverkleurig (alu of blik achtig). Welke precies van je lichten zijn weet ik niet, maar er zitten er een paar naast de zekeringen in het zekeringshuis, wat bij mij (24v ex mariniers) net voor de versnellingspook zit, achter een plaatje met 2 grote plastic schroeven.
John
Ernst, als je de onderste beschermkap onder je stuur loshaalt zit daar de lichtschakelaar.
De bruine draad doorverbinden met of de rode of de blauwe.
Kijk uit met de bruine draad, heeft altijd spanning.
Het bekende verhaal van een relais er tussen plaatsen.
Succes
De bruine draad doorverbinden met of de rode of de blauwe.
Kijk uit met de bruine draad, heeft altijd spanning.
Het bekende verhaal van een relais er tussen plaatsen.
Succes
Aad.
Ik denk niet dat er een bruine draad zit.
Zal wel wit of groen zijn.
Of is bij een defender de verlichting ook niet gezekerd.?
Frans Bonnes
Ik denk niet dat er een bruine draad zit.
Zal wel wit of groen zijn.
Of is bij een defender de verlichting ook niet gezekerd.?
Frans Bonnes
Er zit wel een zekering tussen alleen geen relais.
Daar gaat het dus verkeerd.
Is gewoon weer een prutoplossing, maar ja wat wil je nou voor dat geld ?
Daar gaat het dus verkeerd.
Is gewoon weer een prutoplossing, maar ja wat wil je nou voor dat geld ?
alvast bedankt.
ga er een nachtje over slapen.
het is ondertussen -12° fris.
dus maar effe afwachten,er zit voor zover ik kan zien en informeren,zit er in de buurt geen garage
maar iig bvd voorbde snelle service.
ik ga ook nog effe de anwb bellen,waar betaal je anders je lidmaatschap voor.
ga er een nachtje over slapen.
het is ondertussen -12° fris.
dus maar effe afwachten,er zit voor zover ik kan zien en informeren,zit er in de buurt geen garage
maar iig bvd voorbde snelle service.
ik ga ook nog effe de anwb bellen,waar betaal je anders je lidmaatschap voor.
Bonne chance, zo als ze vermoedelijk bij jou zouden zeggen, of buena suerte hier.
John
John