Luchtvering

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Marcel

Luchtvering

Bericht door Marcel »

Ik ben sinds kort de trotse bezitter van een RR 2,5 dse P38a

Ik heb een probleem, wie kan mij helpen.
De luchtvering geeft een eas failure op het dashboard.
Hij komt helemaal niet meer omhoog, en de lampjes op de schakelar branden allemaal.

Kan ik de auto resetten, of heeft iemand ervaring met dit probleem.

Please help!!
John van Zon

Re: Luchtvering

Bericht door John van Zon »

Marcel,

Een eas probleem kan meerdere oorzaken hebben, compressor die niet goed is, de luchtbalken die lekkages vertonen, kleppen die niet goed functioneren, ontvochtiger etc.

De manual zegt dat er een procedure is om de computer te resetten, ik heb ook ooit zo'n probleem gehad, maar dit functioneerd niet.
Om dit probleem te resetten moet hij aan de computer, elke landrover dealer heeft er een (of landrover garage)
Wacht er niet te lang mee want voor je het weet zit je zonder vering en is het net of je in een aanhangwagen rijdt.

Aangezien je de auto pas hebt weet je natuurlijk niet of dit vaker voorkomt. Hoelang heb je hem al ? Zit er nog garantie op ?
Het probleem kan ook zitten in de ontvochtiger die er tussen zit. Bij matige tot strenge vorst kan condens in de ontvochtiger bevriezen waardoor de compressor niet de lucht kan afleveren om de auto op hoogte te krijgen. Om oververhitting van de compressor te voorkomen schakelt hij zich na een tijdje uit en krijg je eas failure (mijn melding was "Storing luchtvering&quot. Resetten via de computer is de enige remedie.
Als de computer gereset is dan moet als het goed is de compressor meteen aanslaan en na een tijdje (als de druktank vol is) komt de auto dan weer op hoogte.
Een ontvochtiger is niet duur, laten we hopen dat dit het is.

Kijk ook een op het internationale range rover forum www.rangie.com , hier is ook een archief opgenomen wellicht ook over dit probleem om zelf enige diagnose te doen wat het probleem kan zijn.

Ik heb ook een P38a, geweldige auto met misschien iets teveel electronica, het range rover forum heeft me al menig maal een rit naar de garage bespaard. Hier staan echt enorm veel nuttige dingen op.

Succes.
Marcel

Bericht door Marcel »

Hoi John,

Dank voor je berichtje, ik heb hem nu een paar weken, van een collega gekocht.

Hij heeft alle druk verloren, en rijd dus al als een tractor.
Er is al een nieuwe compressor met alle toebehoren ingezet, maar dit mocht niets baten. Vandaag startte ik hem (heb hem vanmorgen in een warme schuur gezet), vrijwel direct kwam ie op druk, waarna ie weer leegliep tijdens het rijden, om niet meer omhoog te gaan. Ik ga morgen een nieuwe computer halen en een nieuw relais. Waar zit die ontvochtiger, dan ga ik die ook gelijk nieuw kopen. Of raad jij aan eerst de auto te laten resetten bij de dealer?

Ik heb niet het idee dat de luchtbalken lek zijn, want dan zou ie niet zo snel zichzelf oppompen denk ik.

In ieder geval ontzettend bedank voor je info!

Groetjes, Marcel

PS. Kan je mij de procedure mailen om de computer zelf te resetten?
John van Zon

Bericht door John van Zon »

Marcel,

Sorry voor de late reaktie maar had gisteren geen tijd om te internetten.

De procedure staat in het instructieboekje wat bij de auto hoort, als je dit niet hebt zal ik het voor je opzoeken. Maar zoals gezegd werkt deze procedure niet (althans bij mij niet).
Ik snap nu even niet wat je probleem precies is.
Je hebt dus de melding "EAS failure" blijft deze melding staan of verdwijnt hij als de auto weer op druk is ? Blijven de hoogte lampjes knipperen ? Ik neem aan dat je bedoelt dat de auto op druk is dat hij op de gewenste hoogte komt ? Als hij op de gewenste hoogte komt kan je hem dan op andere standen krijgen en vervolgens weer op de orginele stand ?
De ontvochtiger zit links voorin, het ziet eruit als een klein zwart potje ongeveer 10 cm hoog, cm of 7 breed. Maar als hij op druk komt dan is dit niet het probleem.
De ontvochtiger zit namelijk net na de compressor.
Hij verliest dus druk tijdens het rijden, maw de auto is op de gewenste hoogte en tijdens het rijden verliest hij zeer snel druk. Slaat de compressor dan wel weer aan ? Lijkt of hij toch een lekke luchtbalk heeft.
Mijn advies is om toch even naar de garage te gaan om hem aan de computer te hangen, zij kunnen zien waar het probleem (welke van luchtbalken) zich bevindt.
Dit om duidelijkheid te krijgen, want je hebt al veel onkosten gemaakt door de compressor te vervangen, waarschijnlijk het kleppenhuis, nu nog de computer en het relais. Als het dat allemaal niet is en het is een lekke luchtbalk dan zijn dit onnodige kosten.
Je kan de luchtbalken ook testen mbv van een compressor.
Kijk anders ook even op www.rangie.com
Plaats reactie