temperatuur verschillende types overdrive (met name rocky mounta

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
wilberth

temperatuur verschillende types overdrive (met name rocky mounta

Bericht door wilberth »

Nu het toch regelmatig over overdrives gaat hier.

Ik heb zelf een rocky mountain overdrive, erg tevreden over op 1 ding na. Ik heb het idee dat hij (zeker als hij koud is) nogal wat vermogen opvreet. De overdrive is dan ook al snel (5-10 km) zo warm dat je je hand er niet voor de lol langere tijd op laat liggen.

Is dit bij de Fairey ook zo?

Heb het idee dat de Rocky omdat hij zijn olie deelt met de tussen bak eigenlijk te dikke olie gebruikt en bovendien voor optimale rendement met teveel olie gevuld is.

Omdat het planeet stelsel van de Rocky afgeleid is van een automaat zou je denken dat dat eigenlijk met veel dunnere ATF bedreven zou moeten worden. Heeft er iemand ervaring met dunnere olie in de tussenbak? zou dit problemen geven?
Ik heb namelijk het idee dat ik met dunnere olie veel minder karnverliezen zou hebben in de overdrive. Dat zijn de rendements verliezen die ontstaan omdat je met al je tandwielen de olie rondpompt in de bak.

Weet iemand toevallig wat voor olie de tussenbak van de V8-en gebruikt of de defenders. Is volgens mij dezelfde als bij de series, alleen de hoofdbak werkt met ATF toch? Ander zou dat beteken dat dezelfde overdrive (alleen aansluiting verschilt) ook al met dunner olie gebruikt wordt.

Nou ja, voor alsnog is het ding me te duur om gewoon in het wildeweg wat mee te gaan expirimenteren. En als hij eenmaal zijn hoge bedrijfstemperatuur heeft gehaald is er ook niets meer van te merken.
Kan alleen het idee niet van me af zetten dat als ik een olie zou gebruiken die bij zeg 50 graden even dik is als de standaard olie bij zeg 75 graden (niet gemeten overigens) ik ook geen probleem zou hebben, het e.e.a. minder heet zou worden en m'n olie dus ook langer mee zou gaan. Met als bijkomend voordeel dat ik 's ochtends sneller de 80 km/h kan halen en wellicht een kleine brandstof besparing.

Groet, Wilberth
MaartenB

Re: temperatuur verschillende types overdrive (met name rocky mo

Bericht door MaartenB »

Een oplossing heb ik niet, maar het fenomeen komt mij bekend voor bij mijn RM overdrive.
Ben benieuwd naar de denkbeelden van anderen hierover.

Greetz, Maarten waarvan de auto naar warme modder ruikt als ik een tijdje de overdrive heb gebruikt.
Henk de Witte

Bericht door Henk de Witte »

De LT 95 tussenbak 15W40
De LT 230 tussenbak 85W90
De LT 77 met vijf versnellingen ATF

Ik denk niet dat je hier veel wijzer van wordt. Alle mogelijkheden staan er bij. Volgens mij weten ze bij autoRega alles over de Rocky Mountain produkten.

Groet,

Henk de Witte.
Mathieu

Bericht door Mathieu »

Ik ben zelf alleen bekend met Fairey en Santana overdrives,maar deze worden ook behoorlijk warm hoor.
Zelf gebruik ik semi-synthetische olie voor nog een beetje extra zekerheid,en dat in de hele versnellingsbak.

Gr,She,s real fine my one-0-nine
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Aanvulling:
De tussenbak van de LT95 mag zowel met motorolie als met een versnellingsbak olie (bv EP90) gevuld worden.
Als er een Fairey overdrive gebruikt wordt moet er versnellingsbak olie in de tussenbak omdat de overdrive ontworpen is voor deze olie.

Dennis B.
wilberthje

Bericht door wilberthje »

Wel een geruststellend idee natuurlijk dat andere OD's ook warm worden. Zal toch eens bellen met René Gans of hij weet wat dunnerre olie doet in de overdrive en tussenbak (waarschijnlijk weer harder janken, want dat is nu net voorbij, eindelijk ingelopen)

Groet,Wilberth
Plaats reactie