Motor vervangen SIII 109, het dilemma
Geplaatst: wo 22 feb 2006, 19:28
Momenteel staat mijn Landrover bij Rega voor een versnellingsbak revisie (oplettende lezers weten dat dit inmiddels de 3e keer is). Er komt ditmaal een geheel gereviseerde SIII bak onder (mijn bak was een SII binnenkant in een SIII huis).
Tot zover geen problemen.
Echter bij het verwijderen van de bak kwam ook een olielekkage van de achterste krukas kering tevoorschijn. Dit is waarschijnlijk veroorzaakt door het plaatsen van een andere oliepomp wat ik afgelopen weekend gedaan heb (de druk is nu max 4 bar ipv max 3 wat het was, stationair nu 1,5 bar).
Ach alles licht nu toch al los, vervangen dus maar.
Bij controle van de lagerschalen bleken deze (ook) uitgesleten te zijn. Ondanks dat alles los ligt heb ik besloten om deze niet te laten vernieuwen, maar als alles in elkaar zit een compressietest te laten uitvoeren.
Ik ga er vanuit dat de compressietest tegen valt en dat ik beter het hele blok kan vernieuwen.
Nu het dilemma:
Momenteel zit er een 2.25 Ltr D blok in de 109 Stawag. Dat maakt hem natuurlijk niet echt een snelle jongen, maar ach... van de zomer willen we met de caravan naar Frankrijk ?. Wat extra trekkracht is wel welkom.
Als de compressie tegen valt, wat moet ik terugplaatsen:
weer een 2.25 Ltr D blok, een 2.5 Ltr D blok of een 2.5 Ltr TD blok. en welke consequenties heeft het één en ander en hoe verkrijgbaar is het één en ander (hoeft niet gereviseerd te zijn, het oude blok draait nog en heb dus nog wel tijd).
Het stuur zit aan de linker kant, de vooras is van een 6- of 8-cilinder (grote remtrommels) de achteras is een Salisbury.
Graag advies.
Apke
www.larrie.nl
Tot zover geen problemen.
Echter bij het verwijderen van de bak kwam ook een olielekkage van de achterste krukas kering tevoorschijn. Dit is waarschijnlijk veroorzaakt door het plaatsen van een andere oliepomp wat ik afgelopen weekend gedaan heb (de druk is nu max 4 bar ipv max 3 wat het was, stationair nu 1,5 bar).
Ach alles licht nu toch al los, vervangen dus maar.
Bij controle van de lagerschalen bleken deze (ook) uitgesleten te zijn. Ondanks dat alles los ligt heb ik besloten om deze niet te laten vernieuwen, maar als alles in elkaar zit een compressietest te laten uitvoeren.
Ik ga er vanuit dat de compressietest tegen valt en dat ik beter het hele blok kan vernieuwen.
Nu het dilemma:
Momenteel zit er een 2.25 Ltr D blok in de 109 Stawag. Dat maakt hem natuurlijk niet echt een snelle jongen, maar ach... van de zomer willen we met de caravan naar Frankrijk ?. Wat extra trekkracht is wel welkom.
Als de compressie tegen valt, wat moet ik terugplaatsen:
weer een 2.25 Ltr D blok, een 2.5 Ltr D blok of een 2.5 Ltr TD blok. en welke consequenties heeft het één en ander en hoe verkrijgbaar is het één en ander (hoeft niet gereviseerd te zijn, het oude blok draait nog en heb dus nog wel tijd).
Het stuur zit aan de linker kant, de vooras is van een 6- of 8-cilinder (grote remtrommels) de achteras is een Salisbury.
Graag advies.
Apke
www.larrie.nl