Motor vervangen SIII 109, het dilemma
Motor vervangen SIII 109, het dilemma
Momenteel staat mijn Landrover bij Rega voor een versnellingsbak revisie (oplettende lezers weten dat dit inmiddels de 3e keer is). Er komt ditmaal een geheel gereviseerde SIII bak onder (mijn bak was een SII binnenkant in een SIII huis).
Tot zover geen problemen.
Echter bij het verwijderen van de bak kwam ook een olielekkage van de achterste krukas kering tevoorschijn. Dit is waarschijnlijk veroorzaakt door het plaatsen van een andere oliepomp wat ik afgelopen weekend gedaan heb (de druk is nu max 4 bar ipv max 3 wat het was, stationair nu 1,5 bar).
Ach alles licht nu toch al los, vervangen dus maar.
Bij controle van de lagerschalen bleken deze (ook) uitgesleten te zijn. Ondanks dat alles los ligt heb ik besloten om deze niet te laten vernieuwen, maar als alles in elkaar zit een compressietest te laten uitvoeren.
Ik ga er vanuit dat de compressietest tegen valt en dat ik beter het hele blok kan vernieuwen.
Nu het dilemma:
Momenteel zit er een 2.25 Ltr D blok in de 109 Stawag. Dat maakt hem natuurlijk niet echt een snelle jongen, maar ach... van de zomer willen we met de caravan naar Frankrijk ?. Wat extra trekkracht is wel welkom.
Als de compressie tegen valt, wat moet ik terugplaatsen:
weer een 2.25 Ltr D blok, een 2.5 Ltr D blok of een 2.5 Ltr TD blok. en welke consequenties heeft het één en ander en hoe verkrijgbaar is het één en ander (hoeft niet gereviseerd te zijn, het oude blok draait nog en heb dus nog wel tijd).
Het stuur zit aan de linker kant, de vooras is van een 6- of 8-cilinder (grote remtrommels) de achteras is een Salisbury.
Graag advies.
Apke
www.larrie.nl
Tot zover geen problemen.
Echter bij het verwijderen van de bak kwam ook een olielekkage van de achterste krukas kering tevoorschijn. Dit is waarschijnlijk veroorzaakt door het plaatsen van een andere oliepomp wat ik afgelopen weekend gedaan heb (de druk is nu max 4 bar ipv max 3 wat het was, stationair nu 1,5 bar).
Ach alles licht nu toch al los, vervangen dus maar.
Bij controle van de lagerschalen bleken deze (ook) uitgesleten te zijn. Ondanks dat alles los ligt heb ik besloten om deze niet te laten vernieuwen, maar als alles in elkaar zit een compressietest te laten uitvoeren.
Ik ga er vanuit dat de compressietest tegen valt en dat ik beter het hele blok kan vernieuwen.
Nu het dilemma:
Momenteel zit er een 2.25 Ltr D blok in de 109 Stawag. Dat maakt hem natuurlijk niet echt een snelle jongen, maar ach... van de zomer willen we met de caravan naar Frankrijk ?. Wat extra trekkracht is wel welkom.
Als de compressie tegen valt, wat moet ik terugplaatsen:
weer een 2.25 Ltr D blok, een 2.5 Ltr D blok of een 2.5 Ltr TD blok. en welke consequenties heeft het één en ander en hoe verkrijgbaar is het één en ander (hoeft niet gereviseerd te zijn, het oude blok draait nog en heb dus nog wel tijd).
Het stuur zit aan de linker kant, de vooras is van een 6- of 8-cilinder (grote remtrommels) de achteras is een Salisbury.
Graag advies.
Apke
www.larrie.nl
Re: Motor vervangen SIII 109, het dilemma
ga voor de 2.5 Ap, beetje vermogen is meer dan welkom en het is gewoon een veel rustiger blok om te horen weet ik en de Td is toch altijd wat moeilijke te plaatsen bij een linksgestuurde. (iemand is er mee bezig maar ik heb de oplossing nog niet gehoord, wordt toch of de turbo op een andere plek of het stuurhuis aanpassen)
Blok is ook wel gebruikt te vinden bv op paginamarkt
Succes, Wilberth
Blok is ook wel gebruikt te vinden bv op paginamarkt
Succes, Wilberth
Re: Motor vervangen SIII 109, het dilemma
idd,
zou gaan voor een 2,5 n/a
succes Frank
zou gaan voor een 2,5 n/a
succes Frank
Re: Motor vervangen SIII 109, het dilemma
Jaaaaaa een 2,5 diesel n/a blok en dan in Frankrijk met 48km een berg op...
Sorry dat ik het zeg, maar zou toch een ander blok zoeken dan een 2,5 diesel n/a
In Nederland een prima blok, zolang het windstil is of wanneer je windmee hebt.
Groeten Edward, die het binnenkort met een Peugeot 2,5 td blok gaat proberen.
Sorry dat ik het zeg, maar zou toch een ander blok zoeken dan een 2,5 diesel n/a
In Nederland een prima blok, zolang het windstil is of wanneer je windmee hebt.
Groeten Edward, die het binnenkort met een Peugeot 2,5 td blok gaat proberen.
Re: Motor vervangen SIII 109, het dilemma
waarom geen 200 TDI? dan ga je voor betrouwbaarheid en kracht!
Rangie
Rangie
Re: Motor vervangen SIII 109, het dilemma
48 is beter dan 30 
Nee zonder flauwekul als je echt op zoek bent naar veel meer vermogen dan voldoet de 2.5 natuurlijk ook niet.
Maar als je met relatief weinig moeite en geringe meerkosten tov een 2.25 iets anders zoekt dan is de 2.5 n/a overwoestbaar, een tikkie sterker en een stukje rustiger als de 2.25 dus een aanrader.
Succes, Wilberth

Nee zonder flauwekul als je echt op zoek bent naar veel meer vermogen dan voldoet de 2.5 natuurlijk ook niet.
Maar als je met relatief weinig moeite en geringe meerkosten tov een 2.25 iets anders zoekt dan is de 2.5 n/a overwoestbaar, een tikkie sterker en een stukje rustiger als de 2.25 dus een aanrader.
Succes, Wilberth