Problemen met koeling
Problemen met koeling
Ik heb een probleempje met de koeling.
Afgelopen zaterdag viel me op dat de verwarming geen warme lucht meer gaf. Zondag even rondgekeken en niets vreemds kunnen ontdekken. Behalve dat de bovenste slang van de radiator goed warm was en de onderste niet. Vanmiddag hoorde ik bij 3500 rpm of meer een vreemd geratel ( kapot lager ? ), vreemd was dat er weer wel warme lucht was totdat het toerental weer beneden 3500 komt. Er staat ook behoorlijk druk op de slangen en als ik de dop lossdraai hoor ik ook veel lucht ontsnappen.
Ik dacht zelf dat mogelijk mijn waterpomp naar de vaantjes is en bij veel toeren nog wat doet maar bij lage toeren niets meer.
Hoe kan ik dit controleren of zit ik op de verkeerde weg ?
Ik kan nl. de koudere onderste slang daarmee niet verklaren.
Misschien een kappotte thermostaat of een air lock ?
Durf even niet meer te rijden zo.
Afgelopen zaterdag viel me op dat de verwarming geen warme lucht meer gaf. Zondag even rondgekeken en niets vreemds kunnen ontdekken. Behalve dat de bovenste slang van de radiator goed warm was en de onderste niet. Vanmiddag hoorde ik bij 3500 rpm of meer een vreemd geratel ( kapot lager ? ), vreemd was dat er weer wel warme lucht was totdat het toerental weer beneden 3500 komt. Er staat ook behoorlijk druk op de slangen en als ik de dop lossdraai hoor ik ook veel lucht ontsnappen.
Ik dacht zelf dat mogelijk mijn waterpomp naar de vaantjes is en bij veel toeren nog wat doet maar bij lage toeren niets meer.
Hoe kan ik dit controleren of zit ik op de verkeerde weg ?
Ik kan nl. de koudere onderste slang daarmee niet verklaren.
Misschien een kappotte thermostaat of een air lock ?
Durf even niet meer te rijden zo.
Re: Problemen met koeling
Zit er nog wel vloeistof in het systeem? Als je geen vloeistof meer hebt doet je kachel ook niets.
Wat geeft de temperatuurmeter aan? Als die links in de hoek blijft staan is waarschijnlijk het systeem leeg.
Gr Eric.
Wat geeft de temperatuurmeter aan? Als die links in de hoek blijft staan is waarschijnlijk het systeem leeg.
Gr Eric.
Nivo van de vloeistof is goed, temp. meter komt ook op normaal nivo, kwam sowieso nooit hoger dan een kwart van de schaal maar in de radiator was altijd een temp. van 85 graden.
Kapotte waterpomp begint meestal met een piepend geluid alsof er een v-snaar iets te slap staat en slipt, en vaak ook wat lekkage op de pomp zelf.
Als je de riem van de pomp loshaalt is door met de hand aan de poelie te draaien en te trekken wel te voelen hoe het ermee is.
Gr Eric.
Als je de riem van de pomp loshaalt is door met de hand aan de poelie te draaien en te trekken wel te voelen hoe het ermee is.
Gr Eric.
keesje,
Heb jij toevallig de laatste tijd de radiator lek gehad en deze 'gemaakt' met van dat anti radiator lek middel?
Spul is vaak te dik voor de radiator gevolg is dat de radiator ergens dicht gaat zitten en dus de helft van de radiator nog maar gebruikt. Heb het zelf laatst ook gehad, kachel deed het niet en de bovenste slang bouwde druk op. Onderste slang was ijskoud. Iets om zeker niet uit te sluiten!
mvrg Tijn Leussink
Heb jij toevallig de laatste tijd de radiator lek gehad en deze 'gemaakt' met van dat anti radiator lek middel?
Spul is vaak te dik voor de radiator gevolg is dat de radiator ergens dicht gaat zitten en dus de helft van de radiator nog maar gebruikt. Heb het zelf laatst ook gehad, kachel deed het niet en de bovenste slang bouwde druk op. Onderste slang was ijskoud. Iets om zeker niet uit te sluiten!
mvrg Tijn Leussink
Dat wilde ik net suggereren
Een blokkade in de radiator
Een blokkade in de radiator
Ja, heb ik inderdaad gedaan. Wat is nu wijsheid, eerst spoelen en dan kijken hoe het ermee staat of leegmaken en gelijk pompje en thermostaat vervangen ?
Maar hopen dat er schade is aan de koppakking ?
Maar hopen dat er schade is aan de koppakking ?
Zou eerst proberen hem door te spoelen.
Als je de mogelijkheid heb, de radiateur eruit halen en de "verkeerde" kant op doorspoelen.
Pomp en thermostaat zou ik voorlopig laten zitten.
FB
Als je de mogelijkheid heb, de radiateur eruit halen en de "verkeerde" kant op doorspoelen.
Pomp en thermostaat zou ik voorlopig laten zitten.
FB