geen vonk
geen vonk
ik heb geen vonk op mijn bougies van de V8 maar als ik met een schroevedraaier de contactpuntjes uit elkaar haal zijn er wel wat vonkjes wat betekend dit? het kan mischien ook zijn dat ik geen goede massa punt kon vinden voor de bougie. ik zal allebougies wel effe schoonmaken en de contactpuntjes schoonmaken. maar is de bobine wel goed ? als hij vonkt tussen de puntjes
Re: geen vonk
Kijk eerst eens naar je condensator. Deze zorgt ervoor dat er geen vonken ontstaan over je punten. Je bobine zal wel werken als er daar vonken zijn.
Je hebt dus ook spanning op je puntjes. Dus zit de fout in de condensator of na de bobine in de verdeelkap. Trek de centrale draad uit de verdeelkap hou hem met een geisoleerde tang een mm of 4 van de aarde en open de puntjes en kijk of de dikke kabel een vonk trekt.
Fred101
Je hebt dus ook spanning op je puntjes. Dus zit de fout in de condensator of na de bobine in de verdeelkap. Trek de centrale draad uit de verdeelkap hou hem met een geisoleerde tang een mm of 4 van de aarde en open de puntjes en kijk of de dikke kabel een vonk trekt.
Fred101
Hoi Menno,
Een vonk tussen je contactpuntjes betekent dat je wel spanning hebt op het laag voltage gedeelte dus dat de stroomtoevoer naar je verdelerkap intact is.
Echter het hoog voltage gedeelte (secundaire kant) van je bobine kan wel degelijk kapot zijn. Je kunt de bobine doormeten. Weerstandswaarden zijn gegeven in werkplaatshandboek dat ik even niet bij de hand heb. Maar het is zowiezo zinvol om te meten of de spoelen uberhaupt nog intact zijn.
Om zeker te weten dat de lage spanning bij de bobine aankomt kun je de contactpuntjes openen en sluiten en dan de spanning aan de ingang (primaire kant) bij de bobine meten. Als je daar spanning krijgt en je krijgt (met de verdelerkap weer op z'n plek natuurlijk) dan nog geen vonk bij het starten dan verdenk ik toch wel sterk je bobine.
meet ze,
Henk de WitteMenno SIII109Stawag&Stageone schreef:
>
> ik heb geen vonk op mijn bougies van de V8 maar als ik met
> een schroevedraaier de contactpuntjes uit elkaar haal zijn er
> wel wat vonkjes wat betekend dit? het kan mischien ook zijn
> dat ik geen goede massa punt kon vinden voor de bougie. ik
> zal allebougies wel effe schoonmaken en de contactpuntjes
> schoonmaken. maar is de bobine wel goed ? als hij vonkt
> tussen de puntjes
Een vonk tussen je contactpuntjes betekent dat je wel spanning hebt op het laag voltage gedeelte dus dat de stroomtoevoer naar je verdelerkap intact is.
Echter het hoog voltage gedeelte (secundaire kant) van je bobine kan wel degelijk kapot zijn. Je kunt de bobine doormeten. Weerstandswaarden zijn gegeven in werkplaatshandboek dat ik even niet bij de hand heb. Maar het is zowiezo zinvol om te meten of de spoelen uberhaupt nog intact zijn.
Om zeker te weten dat de lage spanning bij de bobine aankomt kun je de contactpuntjes openen en sluiten en dan de spanning aan de ingang (primaire kant) bij de bobine meten. Als je daar spanning krijgt en je krijgt (met de verdelerkap weer op z'n plek natuurlijk) dan nog geen vonk bij het starten dan verdenk ik toch wel sterk je bobine.
meet ze,
Henk de WitteMenno SIII109Stawag&Stageone schreef:
>
> ik heb geen vonk op mijn bougies van de V8 maar als ik met
> een schroevedraaier de contactpuntjes uit elkaar haal zijn er
> wel wat vonkjes wat betekend dit? het kan mischien ook zijn
> dat ik geen goede massa punt kon vinden voor de bougie. ik
> zal allebougies wel effe schoonmaken en de contactpuntjes
> schoonmaken. maar is de bobine wel goed ? als hij vonkt
> tussen de puntjes
Volgens mij is het zo dat als de bobine stuk is er geen vonken ontstaan tussen de puntjes. Als er een kortsluiting of onderbreking in de primaire kant zit klapt in het eerste geval de zekering en in het tweede geval loopt er geen stroom dus kan er niets vonken bij de punten. Als er en fout in de secundaire spoel zit dan ontstaat er geen inductie spanning bij het openen van de punten. De primaire wikkeling is dan gewoon een spoel, daar wordt eerst spanning opgebouwd en de stroom volgt dan. Als je daar de stroom afhaalt geeft dat geen vonk, die vonk is een reactie op de inductie van de secundaire spoel. De condensator is de buffer daarvoor. Maar ik ben geen electro goeroe en misschien zit ik er naast.
Ik zou in ieder geval even de door Henk en mij voorgestelde testjes doen. Daarnaast kun je natuurlijk ook de bobine en condensator vervangen. Duur is dat niet en heb je altijd een reserve liggen.
Er kan nog een mogelijkheid zijn bij de V8 bedenk ik me nu. Er zit een bobine in die op 9 volt werkt. Deze krijgt tijdens het starten 12V spanning via het solenoid op je startmotor. Als de contactsleutel in de ontstekingstand staat krijgt hij zijn 12V weer over de weerstand. Kan dus goed zijn dat je met testen in de contactstand gewoon vonken hebt maar bij het starten niet.
fred101
Ik zou in ieder geval even de door Henk en mij voorgestelde testjes doen. Daarnaast kun je natuurlijk ook de bobine en condensator vervangen. Duur is dat niet en heb je altijd een reserve liggen.
Er kan nog een mogelijkheid zijn bij de V8 bedenk ik me nu. Er zit een bobine in die op 9 volt werkt. Deze krijgt tijdens het starten 12V spanning via het solenoid op je startmotor. Als de contactsleutel in de ontstekingstand staat krijgt hij zijn 12V weer over de weerstand. Kan dus goed zijn dat je met testen in de contactstand gewoon vonken hebt maar bij het starten niet.
fred101