Serie,s 5 bak, kan dat ??

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Henk--------Darwin LW 88

Serie,s 5 bak, kan dat ??

Bericht door Henk--------Darwin LW 88 »

Hoi techneuten,
Is het mogelijk om een 5 bak in een serie,s te sleutelen, bv, een bak van een vroege 90/110 of disco. zo ja hoe komt het uit met de aandrijfassen en ophanging
en ik heb horen zeggen dat de bak langer is, dus dat de motor naar voren komt.

Grt Henk.......
Frank RRV8 Eend merc 220D'73

Re: Serie,s 5 bak, kan dat ??

Bericht door Frank RRV8 Eend merc 220D'73 »

Dan zit je ook met je vooras, die kan geen permanente 4x4 aan. oplossingen:
stage 1 as, defender as of een tic conversie naar homokineten.

groet frank
jan

Re: Serie,s 5 bak, kan dat ??

Bericht door jan »

met die homokineten is ook iets. tijd terug een prikker die er mee bezig was en zo ongeveer alles heeft moeten aanpassen waar de homokineet in zit, in ieder geval de fusee bollen moesten uitgedraaid worden wa de hij schijnd groter te zijn in diameter dan een gewoon universal joint, dat kan ik me nog herinneren.

groetjes jan
Jelle Oudhof

Re: Serie,s 5 bak, kan dat ??

Bericht door Jelle Oudhof »

Is een Overdrive dan niet een vele malen simpeler optie?

Groeten Jelle
Jan Schober

Re: Serie,s 5 bak, kan dat ??

Bericht door Jan Schober »

Ik denk dat het om de motor gaat die er aan vast komt te zitten.

Maar henk:
das best wel lastig en/of duur.
janzzen

Re: Serie,s 5 bak, kan dat ??

Bericht door janzzen »

een hele tijd terug heb ik bij ovalracing in ter apel gezien dat met het voor elkaar kan krijgen om een formule 3000 motor in zo'n suzuki rugzakje te proppen. niet relevant voor jou vraag natuurlijk maar het geeft wel aan wat er mogelijk is.... als je maar genoeg geld tijd en kreativiteit investeerd. ben het dan ook helemaal met collega Jan eens, overdrive is VEEEEL makkelijker en goedkoper.

janzzen

oja, dat suzuki gevalletje ging wel HEEEEL erg hard met die machine erin :-)
aRumble & Grover

Re: Serie,s 5 bak, kan dat ??

Bericht door aRumble & Grover »

Santana tussenbak is 4x2. zit je niet met die homkeneten. als je naar de site gaat van EastCoastRovers.com zie je dat ze daar veelvuldig gebruik maken van de Lt77 gekoppeld aan de orginel SIII tussenbak.
of het geheel naar voren moet weet ik niet, je zal toch je versnellingspook nog in de auto willen hebben.

Anton
88Serie123

Re: Serie,s 5 bak, kan dat ??

Bericht door 88Serie123 »

Hoi Henk

Ja dat kan. Bel mij even. Ik ben met zo'n project bezig en heb hiervoor de een budgettaire oplossing uitgedacht. Deze wordt binnenkort werkelijkheid. Bijkomstig voordeel is gelijk schijfremmen ;-)

Groet,

Adriaan

PS kunnen we gelijk de afronding voor de meterkast regelen.
Niet meer zo Lightweight

Re: Serie,s 5 bak, kan dat ??

Bericht door Niet meer zo Lightweight »

Adriaan,
Verreas me eens waar je mee bezig bent, want ik ben die prikker die een Lightweight totaal aan het verbouwen is om permanente vierwielaandrijving te hebben met een vijfbak waar Jan over schrijft

Groet
Niet meer zo Lightweight

Re: Serie,s 5 bak, kan dat ??

Bericht door Niet meer zo Lightweight »

Sorry, zat aan het verkeerde draadje

Adriaan,

Verreas me eens waar je mee bezig bent, want ik ben die prikker die een Lightweight totaal aan het verbouwen is om permanente vierwielaandrijving te hebben met een vijfbak waar Jan over schrijft

Groet
Robbert

Re: Serie,s 5 bak, kan dat ??

Bericht door Robbert »

Hoiu Adriaan,

Ik ben ook geintreseerd in zo'n oplossing. Wil graag meer weten.

M.vr.gr.

Robbert van der Biezen
Orange Queen 109" stawag 6cyl 2.8diesel
88serie123

Re: Serie,s 5 bak, kan dat ??

Bericht door 88serie123 »

Ik ben bezig om mijn 88 STW iets te moderniseren. Dat betekent:

2,25 benzine 5 x gelager met andere kop en camshaft en een turbo uit een Volvo 240 (2,1 liter met dezelfde compressie);
5 bak uit een vroege 90 (deze heb ik al. Alleen bekijken of ik de motor/bak naar voeren plaats of de aandrijfas inkort);
Stuurbekrachtiging;
CV / Schijfremmen op de assen;
parabooltjes;
Electrische ontsteking;
standkachel;
en nog wat leuke modernere opties, zoals betere kachelmotor, verwarmde stoelen en verwarmde voorruit.

Ofwel een verbetering van comfort en rijd eigenschappen. Niet slecht voor een tweede gezins auto.

Voor de schijfremmen/CV's zijn leuke sets op de markt, maar prijzig.

Daarom wat in de materie verdiept en in een klein prikkers committee tot de conclusie gekomen dat het haalbaar is om defender/RR steekassen in een series as te bouwen. Echter moeten daarvoor 2 onderdelen worden aangepast en een nieuw onderdeel worden gemaakt. Bijkomend voordeel is dat het alleen maar kan in combinatie met schijfremmen. Alles is bekeken en gemeten. Nu wordt onderzocht of de onderdelen kunnen worden aangepast en gemaakt voor een redelijk bedrag. Daarna gaan we een as in elkaar zetten en proefrijden. Let de komende maanden maanden maar eens goed op de vooras onder een zekere witte 109 ;-) Als het allemaal lukt, komt er een ombouwset op de markt.
Niet meer zo Lightweight

Re: Serie,s 5 bak, kan dat ??

Bericht door Niet meer zo Lightweight »

Adriaan,
De bak uit een vroege 90 is waarschijnlijk een LT77. Indien ja, dan zal je voorste propshaft 18 cm langer moeten worden en de achterste moet 13 cm korter worden.
Aan gedacht??

Groet,
Kees
88Serie123

Re: Serie,s 5 bak, kan dat ??

Bericht door 88Serie123 »

Ja, dat is bekend dat ik daar iets aan moet veranderen. Maar er is ook een idee om motor en bak zo te schuiven dat het beter uitkomt. Het schijnt dat je voor ook een 90 propshaft kan gebruiken. Of misschien disco II propshafts. Maar zover ben ik nog niet. Het chassis is klaar en ik ben nu met de assen bezig. Ik hoop komende maand de boel rollend te hebben en dan met de motor/bak aan de slag te gaan. Ik moet ook nog aan de slag met de turbo. Dus nog een hoop passen en meten. Het plan is om in de zomervakantie een rijdende auto te hebben en alleen het plaatwerk af moet.
Ron Prins

Re: Serie,s 5 bak, kan dat ??

Bericht door Ron Prins »

Zou je mij op de hoogte willenhouden?
Ron
Die net een 109 heeft gekocht en daar toch wel een en ander op aan wil passen.
Plaats reactie