aanzuigpomp dieseltank defender TD5

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
sander

aanzuigpomp dieseltank defender TD5

Bericht door sander »

Hallo,

Kan iemand mij misschien helpen met het volgende:

De dieselpomp in de tank maakt een oorverdovend lawaai en hij kraakt alsof hij droog loopt. Brandstofmeter is niks mis mee.
Ik heb 3000 km geleden de brandstoffilter vervangen. En sinds vorige week maakt hij ongelovelijk herrie. Mij wordt geadviseerd dat de ik de pomp moet vervangen (a 400 eur) Is dit de oplossing of ga ik een hoop geld uitgeven voor iets dat anders opgelost kan worden?
Dit is een TD5 defender 2001

Ik ben reeds begonnen met demonteren van de tank maar ik krijg de tank er niet onderuit.. raar? \ik heb echt alles los maar hij blijft zitten..

Iemand iets soortgelijks mee gemaakt?

Mvgrt, sander
Ploertje

Re: aanzuigpomp dieseltank defender TD5

Bericht door Ploertje »

Sander,

wij hebben iets soortgelijks gehad, met een zo goed als nieuwe TD5. Had alleen een behoorlijke tijd stil gestaan.
De pomp maakte een soort van gillend lawaai, een enkeling dacht zelfs dat het de turbo was.
Uiteindelijk het brandstof filter vervangen (bij rechter achterwiel), de pomp bleef lawaai maken. Volgens mij heb ik het filter nog een paar keer los gehad, het geluid bleef. Toen het filter weer losgenomen, helemaal met diesel gevuld en toen geplaatst. Heel kort heeft de pomp nog lawaai gemaakt en nu alleen met het starten hoor je hem even en daarna doet hij geruisloos z'n werk.
Waarschijnlijk komt het geluid door lucht in het systeem, de luchtbellen werken als een verend kussen en kan de pomp niet gelijkmatig druk opbouwen.

Succes,
Richard
Hulk

Re: aanzuigpomp dieseltank defender TD5

Bericht door Hulk »

ik heb hetzelfde gehad .
Vervuilde diesel had m'n filter verstopt. na het vervangen van de pomp door een 2e hands bleef hetzelfde zich voordoen. dus een nieuwe gekocht ( bijna 600 euri) en jawel weer herrie.
Filter vervangen bleek uiteindelijk de oplossing. de nieuwe pomp heb ik in de tank laten zitten en de ander ligt keurig als reserve achterin de auto.

Het janken komt vanwege het feit dat de pomp eigenlijk 2 x de diesel rond moet pompen maar door een verstopping voorkomt dat de diesel terug naar de pomp gaat. Zodat de pomp zonder brandstof in de tank draait. Via een ( nood) klep gaat de diesel rechtstreeks naar de pomp op het blok.

let wel op dat de bij het verwijderen van de tank de aansluitnippels niet kapot trekt.

Vico ( 110 )
Plaats reactie