vervolg V8 perikelen

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
marianne

vervolg V8 perikelen

Bericht door marianne »

Vanavond zijn we begonnen met het ontleden van de motor. Carburateurs zijn er af, vele slangen, leidingen en draden, spruitstukken en het middenstuk waarop de carburateurs opzitten (weet niet hoe dit heet).

Morgen wil mijn vriend de kop "lichten", moet hij dan nog ergens mee rekening houden of is het gewoon bouten los en tillen maar?

Alle tips zijn welkom!

Groetjes Marianne
Henk Bossinade

Re: vervolg V8 perikelen

Bericht door Henk Bossinade »

De koppen zitten gecentreerd met paspennen,per kop 2stuks,willen wel eens wat vast zitten!Vr.Gr. HenkB
Frank RRV8 Eend merc 220D'73

Bericht door Frank RRV8 Eend merc 220D'73 »

Middenstuk is het manifold.

Bij het lichten van de kop moet je opletten dat de stoterstangen (tussen de nokkenas en klepstoters) niet in je blok vallen, en dat ze straks weer op dezelfde plek in je blok komen, leg ze dus even genummerd op een stuk karton. Ik zou de kleptuimelaaras ook even loshalen en zo de stoterstangen demonteren voordat de koppen losgaan.

succes Frank

p.s. leesvoer:

[www.landroverwinkel.nl]
Jimmy

Bericht door Jimmy »

let bij het weer monteren van de kop erop dat de tapeinden in het onderblok vrij van koelwater zijn. (even met de compressor droogblazen).

ben het één keer in de haast vergeten, en moest het onderblok daarna vervangen.

Jimmy
Frank RRV8 Eend merc 220D'73

Bericht door Frank RRV8 Eend merc 220D'73 »

Jimmy,

Leg eens uit hoe kwam dat dan?

groet frank
Laurens Bakx

Bericht door Laurens Bakx »

Niet vergeten om het koelwater af te tappen.

Succes

Laurens

[megamannen.web-log.nl]
Jimmy

Bericht door Jimmy »

met het aandraaien van de kopbouten (momentsleutel) kwam het achter gebleven water onder druk te staan. bij de eerste keer rijden drukte dit het schroefdraad kapot (vier tapeinden naar z'n grootje) lag de kop weer los. nog met locktide geprobeerd niets hielp voor langere tijd. toen toch maar een ander onderblok er bij gezocht en twee dagen sleutelen. haastige spoed..........

Groeten Jimmy
Rangie

Bericht door Rangie »

Kopbouten in de omgekeerde volgorde loshalen als het vastzetten, als je "gewoon" vooraan begint en je werkt naar achter, weet je zeker dat ie krom is als de kop eraf is.......
Voor de klepstoters even een kartonnen doosje pakken en een radiateur op de voorkant tekenen 16 gaatjes boven in prikken en daar de klepstoters in steken

Als je de koppen laat vlakken, zeg er dan even bij dat van beide koppen evenveel af moet, óók als er maar 1 krom is!!

Succes, Rangie
Hermen Vlothuizen

Bericht door Hermen Vlothuizen »

Nog meer leesvoer:
[www.v8engines.com]

Hermen
fred101

Bericht door fred101 »

Ik heb het pas nog gedaan:

heel belangrijk: dat manifold zit vol water, Als je dat er af haalt giet je zo je cilinders vol water. Dat geld ook voor je kop. Ik had de carterpan eraf dus het liep zo weer op de grond en heb met een compressor alles gedroogd. Was ook lekker warm weer en hij heeft twee dagen open gestaan en was wel droog daarna.

De kopbouten kun je beter vernieuwen. De bouten van de oliepomp en kopbouten moeten van een dichtmiddel worden voorzien. Als je de oude hergebruikt moet je ze in petroleum leggen anders hardt de oude pasta uit.

De kop komt redelijk makkelijk los (bij mij) maar tel alle bouten en kijk of je ze allemaal hebt gehad. En let inderdaad op de volgorde, draai je niet in een keer los en vast maar in stapjes.

Dit is ook het moment om naar je nokkenas te kijken. Ze zijn vaak bij 150K wel op.

Hoe was je compressie, is namelijk een goede test om naderhand te zien of alles goed afsluit. Je kunt ook mooi de staat van je cilinders zien. Zit er een dikke rand in of zie je zoals bij mij de hoonsporen nog zitten.

Succes, is leuk klusje

Fred101
Rene

Bericht door Rene »

Het is zo simpel,

Kijk even op mijn website en je weet het precies.

[www.roversd1.nl]

klik op "engines" dan Onder "overhaul engines" klik op de "Rover V8"

Hier staat in 5 delen op met ongeveer 70 foto's hoe je de Rover V8 uitelkaar haalt en ook weer in elkaar zet.

Heb je nog vragen dan mag je mij altijd mailen op: info@roversd1.nl

Succes,

Rene Winters

marianne schreef:
>
> Vanavond zijn we begonnen met het ontleden van de motor.
> Carburateurs zijn er af, vele slangen, leidingen en draden,
> spruitstukken en het middenstuk waarop de carburateurs
> opzitten (weet niet hoe dit heet).
>
> Morgen wil mijn vriend de kop "lichten", moet hij dan nog
> ergens mee rekening houden of is het gewoon bouten los en
> tillen maar?
>
> Alle tips zijn welkom!
>
> Groetjes Marianne
Plaats reactie