Paar carburateur vragen

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Keesje (disco, 1990, 3500, V8)

Paar carburateur vragen

Bericht door Keesje (disco, 1990, 3500, V8) »

Ik ben niet zo thuis in carburateurs en heb een paar vragen die ik niet in Haynes kan vinden.
Ik had begrepen dat er soort "olie demping " in zit ?
Het bijvullen gaat wel lukken maar wat is het nut hiervan, en wat gebeurt er als dit niet goed gevuld is ? Is dit dan ook nog van invloed op het rijden op LPG ?

Als je op LPG rijdt gebruik je dan de volledige carburateur ?
Ik vraag dit om te weten of het zin heeft om bijv. te choken bij koud weer ( heb overigens geen enkel startporbleem op gas )
maar ook of alle stelschroeven en "instellingen" van gasnaalden
dan nog wel werken.

Op LPG rijdt tie als een trein, op benzine is het wat minder, lijkt pas bij 3500 toeren echt op te pakken, daaronder is het allemaal wat schokkerig en lijkt de motor niet echt te willen.
Enig idee ?
Hans - RR V8 '76

Re: Paar carburateur vragen

Bericht door Hans - RR V8 '76 »

Ik heb zo 1, 2, 3, geen antwoord op je vragen. Wel heb ik gemerkt dat ik bij starten op LPG beslist niet moet choken. De motor houdt dan vreselijk in en is niet meer vooruit te branden. Op benzine moet ik wel choken anders slaat ie weer af.
Oh ja op LPG loopt de onze ook beter dan op benzine, maar dat is omdat ie voor LPG is geoptimaliseerd.

Met groet, Hans
anton &dietert

Re: Paar carburateur vragen

Bericht door anton &dietert »

als het olie gevulde carb zijn stromberg types dan is de olie ervoor om de naald die de brandstof toevoer regeld d.m.v. op en neer tegaan in een gaatje .In zijn of haar beweging te dempen .Dus die olie is belanrijk De naald is conisch en daardoor wordt de ruimte waaruit de Brandstof komt groter of kleiner .deze naalden slijten ook en geven vaak op benzine een dan een vreemd slecht af te stellen mengsel.Hoe dit met jouw gasinstalatie werkt kan ik zo ook niet vertellen daar het gas bij ieder systeem anders werkt.Het wordt of voor de carb er bij het luchtmengsel gevoegd. Of met een tussenring in de carb .hoe duurder het systeem hoe mooier.
Ruben

Re: Paar carburateur vragen

Bericht door Ruben »

Hoi Kees,

Toen ik deze auto had heb ik hem op beide brandstoffen redelijk goed rijdend gekregen, echter liep de motor niet erg lekker stationair op benzine. En zodra ik daaraan stelde liep hij weer erg beroerd op LPG. Maar rijden ging best goed op benzine EN op LPG. Je kunt wel een beetje met de (benzine-)mengsel verhouding gaan schroeven, maar ik zou dat even mbv een CO meter (laten) doen. Zo heb ik hem toen ook goed

Ik weet niet wat de tussentijdse eigenaar aan de auto gedaan heeft. Ik weet wel vrijwel zeker dat hij de carburateurs heeft vervangen.

opmerking;
Met een 3,5 v8 op LPG en benzine is het vrijwel altijd OF OF en niet EN EN. Ik ben jou auto (mijn vorige) meerdere malen bezig geweest op het systeem voor beide brandstoffen optimaal te krijgen. Echter dit is vrijwel niet mogelijk, ook niet volgens een LPG specialist. Op beide brandstoffen moet hij redelijk kunnen lopen, maar op beide brandstoffen perfect blijft een illusie ben ik bang. Misschien zitten er 'hier' nog een paar LPG helden bij??? Ik hoop het voor je.

Choke:
Van de carburateurs worden alleen de smoorkleppen gebruikt op het moment dat jij op LPG rijdt de rest niet. Dus het gebruik van de choke is zeer weinig zinvol, deze zal alleen het toerental verhogen. de choke functie van de SU-carburateur wijzigt de ruststand van de smoorklep(pen) en de positie van de spoeier (sproeier wordt verplaatst tov de naald waardoor er een rijker mengsel wordt gerealiseerd). Dit laatste heeft dus geen effect op het rijden op LPG.

Als je verder nog vragen hebt over de carbs: je hebt mijn telefoon nummer.

Ruben
Martin

Re: Paar carburateur vragen

Bericht door Martin »

Als aanvulling op de opmerking: Dit heeft te maken met een andere vervroeging bij LPG dan bij benzine. LPG-lucht mengsel wil vanwege een tragere ontbranding zijn vonkje eerder dan een benzine-luchtmengsel. Op beiden optimaal proberen af te stellen leidt dan bij beiden tot een compromis waarbij meestal gekozen wordt voor de brandstof die het meest gebruikt wordt. (logisch)

Het choken leidt inderdaad alleen tot een verhoogd stationair toerental, de mengselverhouding LPG - lucht wijzigt niet. LPG heeft ook geen rijker mengsel nodig bij koude.
Ruben

Re: Paar carburateur vragen

Bericht door Ruben »

Kees:

Voor jouw zou dit inderdaad wel eens kunnen schelen: onder de 3500rpm wijkt misschien het ontstekingstijdstip te veel af, waardoor er geen trekkracht is. in de hogere toerentallen moet de ontsteking inderdaad vroeger zijn, dus zal de afwijking minder relevant kunnen zijn.

Betreft deze disco:
Ontsteking tijdstip heb ik inderdaad ook aangepast. Helaas zonder resultaat.

Voor LPG stond hij 2 - 3 graden vroeger dan voor benzine. Ik heb de ontsteking met 5 graden gewijzigd, zowel pos. als neg. voor het rijgedrag maakte dit niet heel veel uit. Althans niet zo veel dat hij echt beroerd ging lopen. Het koppel-verloop wijzigde uiteraard wel behoorlijk.

Ruben
fred101

Re: Paar carburateur vragen

Bericht door fred101 »

LPG stel je af op de verdamper en op het koppelstuk. De verdamper gebruik je voor stationair. De schroef op het verdeelstuk stel je af bij 3000 toeren. Beste met CO2 meter maar zonder gaat ook.

Van de carb is alleen de luchtklep van belang op gas. De gasschuiven zou je er zo uit kunnen trekken op gas. (ze moeten wel op en neer gaan anders heb je op gas ook een probleem)

Ontsteking is geen probleem. De meningen zijn verdeeld over vroeger of later. Meestal zet men hem 3 graden vroeger maar dat verschil merk je niet bij stationair. Dat is meer voor hoge toerentallen. Als je hem 20 graden fout zet heb je stationair nog steeds geen probleem, bij 3000 toeren wel.

Op benzine is de mixer vaak een belemmering voor je carb. Deze verkleint de venturie. De gasnaalden missen hun smering van de benzine dus slijten harder. (daarom hangen ze ze wel eens om hoog). De sproeiers: Onderin je carb zit een verstelbare sproeier welke de verrijking verzorgd. In draaien is armer (de naald valt dieper in de sproeier). De carbs moeten synchroon staan. De sproeier maat is belangrijk bij volgas, de stand van de sproeier bij stsationair en oppakken, de stand van de naald bij 1/8 tot 3/4 gas.

Gofweg de werking: Zuiger gaat omlaag met inlaatklep open. Er ontstaat een onderdruk. Deze zuigt lucht aan door de inlaat. In de carburateur venturi zit een buisje wat uitkomt in de vlotterkamer en in de benzine hangt. De luchtstroom in de carb zuigt benzine uit dit buisje mee de cilinder in. De naald zorgt dat dat buisje verder open of dicht staat bij lage toerentallen. De choke is meestal een luchtklep (dan doet hij het ook op LPG) deze sluit de luchttoevoer gedeeltelijk af. Minder lucht en evenveel benzine is verrijking. De andere optie is meer benzine door een soort tweede buisje te openen. Door de naald hoger te hangen krijgt de motor bij minder gasgeven meer benzine, hang je hem lager dan krijgt hij minder bij de zelfde pedaalstand en moet je meer gas geven voor de sproeier helemaal open staat. De stand van de zuiger (waar de naald aan zit) in de carb wordt geregeld door het vacuum. Dit zorgt voor een geleidelijk open en sluiten van het gas. Een soort vertraging, neemt het vaccuum langzaam toe dan gaat ook de zuiger mee omhoog in het zelfde tempo ook al heb je hem al plankgas. Zonder dit zou je het mengsel enorm verarmen door het gaspedaal te planken. (wat weer gecompenseerd kan worden door een acceleratiepomp)


genoeg theorie, ik ga verder eten

Fred101
Martin

Re: Paar carburateur vragen

Bericht door Martin »

Hallo Fred, bij benzine snap ik het. Maar ik heb mij altijd afgevraagd hoe bij LPG dan de gastoevoer wordt gedoseerd?
fred101

Re: Paar carburateur vragen

Bericht door fred101 »

De luchtklep regelt de luchtdoorstroming, de lucht neemt het gas mee. Het verdampt in de verdamper en wordt door het vacuum naar binnen gezogen.

Fred101
Martin

Re: Paar carburateur vragen

Bericht door Martin »

Maar gas heeft geen vast volume. Hoe weet de verdamper dan hoeveel gas er geleverd dient te worden?
fred101

Re: Paar carburateur vragen

Bericht door fred101 »

Dat weet ik ook niet, ik denk dat de carb aanzuigt en de verdamper gewoon levert. Zal wel een soort evenwicht in dat ding zijn.

Fred101
Martin

Re: Paar carburateur vragen

Bericht door Martin »

Ik ben nu zo nieuwsgierig, dat ik de vraag gewoon opnieuw ga posten.
Plaats reactie