Temperatuursensor disco '91
Temperatuursensor disco '91
Wie kan mij vertellen hoeveel spanning er op de sensor in het thermostaathuis moet staan.
Bij mijn disco is dit 9.85 volt.
Moet dit geen 12.5 volt zijn of werkt de sensor op een verlaagde spanning zoals bij vrachtwagens voorkomt?
Bij voorbaat dank voor de reacties.
Re: Temperatuursensor disco '91
Bij de oudere Land Rovers is de geregelde spanning van de meetsystemen 10 volt, je kan er dus vanuit gaan dat die 9,85 volt wel zal kloppen.
Dennis B.
Dennis B.
Re: Temperatuursensor disco '91
Hallo Dennis
Bedankt voor je reactie.
Kun jij een reden verzinnen waarom de temperatuurmeter weinig uitslaat terwijl de kachel goed heet wordt. De meter komt maximaal iets over het streepje van een kwart.
De thermostaat al vervangen dus daar zou het niet aan kunnen liggen.
De sensor getest in een waterkoker [dus echt 100 graden] en toen sloeg de meter driekwart uit.Dit zou normaal zijn.
Gaarne jouw kijk op de dingen.
Theo
Bedankt voor je reactie.
Kun jij een reden verzinnen waarom de temperatuurmeter weinig uitslaat terwijl de kachel goed heet wordt. De meter komt maximaal iets over het streepje van een kwart.
De thermostaat al vervangen dus daar zou het niet aan kunnen liggen.
De sensor getest in een waterkoker [dus echt 100 graden] en toen sloeg de meter driekwart uit.Dit zou normaal zijn.
Gaarne jouw kijk op de dingen.
Theo
Re: Temperatuursensor disco '91
Theo, omdat het hebt over een sensor hebt bij het thermostaathuis denk ik dat wij het over een V8 hebben. De diesels hebben hun sensor in de cilinderkop, vandaar.
Wat ik namelijk bij mijn 101 heb is dat als ik met een nog koude motor ga rijden dat de temperatuurmeter heel lang minimaal aanwijst en dan op het gegeven moment in zeer korte tijd oploopt tot een normale waarde.
Bij de 101 komt dit omdat de sensor na de thermostaat zit, dus zolang de thermostaat nog dicht staat dan blijft de meter op nul staan. Pas als de thermostaat opent dan begint de meter wat aan te wijzen.
Op zich lijkt dit verschijnsel een beetje op wat er bij jou gebeurt, want ruim voordat de thermostaat open is (en de meter nog niks aangeeft) dan is de verwarming al lekker warm.
Dit kan omdat de verwarming juist voor de thermostaat is geschakeld.
Bij mijn 101 duurt het zeker 6km voordat de meter wat aan begint te wijzen met de verwarming uit op een koude dag.
Als ik de verwarming gelijk na het starten aanzet dan duurt het nog langer voordat de meter reageert, terwijl de verwarming al warm is.
Pas als ik dan op de proviciale weg rijdt (9km vanaf ons huis) dan komt de meter tot het midden van de schaal (85ºC).
Als je niet al te lange stukken rijdt met de auto dan kan het dus best zijn dat de meter maar weinig aangeeft terwijl het koelwater rond de motor en van de verwarming wel gewoon op temperatuur is. Als er ook nog een LPG installatie in zit dan wordt het nog wat erger, want de verdamper zit ook voor de thermostaat en onttrekt ook de nodige warmte uit het koelwater.
Kortom het is best mogelijk dat er eigenlijk helemaal niets aan de hand is.
Het is namelijk mogelijk dat de verwarming en een eventuele LPG verdamper bij elkaar al zoveel warmte aan het koelwater onttrekken dat de thermostaat niet of nauwelijks open gaat als het buiten koud is. Aangezien de sensor de temperatuur na de thermostaat meet dan blijft de aanwijzing laag, terwijl de motor zelf dus wel op bedrijfstemperatuur komt. Omdat bij de diesels de sensor in de cilinderkop geschroeft is geven die wel onder (bijna) alle omstandigheden de juiste temperatuur aan.
Hopelijk reageren er ook andere mensen met een gelijke ervaring.
Dennis B.
Wat ik namelijk bij mijn 101 heb is dat als ik met een nog koude motor ga rijden dat de temperatuurmeter heel lang minimaal aanwijst en dan op het gegeven moment in zeer korte tijd oploopt tot een normale waarde.
Bij de 101 komt dit omdat de sensor na de thermostaat zit, dus zolang de thermostaat nog dicht staat dan blijft de meter op nul staan. Pas als de thermostaat opent dan begint de meter wat aan te wijzen.
Op zich lijkt dit verschijnsel een beetje op wat er bij jou gebeurt, want ruim voordat de thermostaat open is (en de meter nog niks aangeeft) dan is de verwarming al lekker warm.
Dit kan omdat de verwarming juist voor de thermostaat is geschakeld.
Bij mijn 101 duurt het zeker 6km voordat de meter wat aan begint te wijzen met de verwarming uit op een koude dag.
Als ik de verwarming gelijk na het starten aanzet dan duurt het nog langer voordat de meter reageert, terwijl de verwarming al warm is.
Pas als ik dan op de proviciale weg rijdt (9km vanaf ons huis) dan komt de meter tot het midden van de schaal (85ºC).
Als je niet al te lange stukken rijdt met de auto dan kan het dus best zijn dat de meter maar weinig aangeeft terwijl het koelwater rond de motor en van de verwarming wel gewoon op temperatuur is. Als er ook nog een LPG installatie in zit dan wordt het nog wat erger, want de verdamper zit ook voor de thermostaat en onttrekt ook de nodige warmte uit het koelwater.
Kortom het is best mogelijk dat er eigenlijk helemaal niets aan de hand is.
Het is namelijk mogelijk dat de verwarming en een eventuele LPG verdamper bij elkaar al zoveel warmte aan het koelwater onttrekken dat de thermostaat niet of nauwelijks open gaat als het buiten koud is. Aangezien de sensor de temperatuur na de thermostaat meet dan blijft de aanwijzing laag, terwijl de motor zelf dus wel op bedrijfstemperatuur komt. Omdat bij de diesels de sensor in de cilinderkop geschroeft is geven die wel onder (bijna) alle omstandigheden de juiste temperatuur aan.
Hopelijk reageren er ook andere mensen met een gelijke ervaring.
Dennis B.