remprobleem 109

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Henk

remprobleem 109

Bericht door Henk »

Hallo allemaal,

Ik heb de hoofdremcylinder vervangen op mijn 109 uit 1967. Het is een ongescheiden remsysteem en onbekrachtigd. Wat kan daar nu fout aan gaan zul je denken. Als ik het rempedaal intrap voelt het prima aan, dwz geen vrije slag en hard. De remschoenen zijn zodanig afgesteld dat de wielen probleemloos ronddraaien. Als ik, nadat ik het rempedaal heb ingetrapt, de wielen wil ronddraaien zitten ze muurvast. Als ik dan de remleiding aan de hoofdremcylinder losdraai komt er remolie uitgeperst. Dat is logisch omdat de veren de remschoenen terugtrekken. De wielen zijn dan weer los en kunnen weer lekker ronddraaien. Dit lijkt mij er op te duiden dat er geen retour van remolie kan plaatsvinden. Hoe kan dat nou! De olie kan wel door een gaatje heen maar niet meer door datzelfde gaatje terug . Wie heeft er suggesties?
Tullamore

Re: remprobleem 109

Bericht door Tullamore »

Vuil dat als een soort terugslagklep werkt? Tis maar een gok hoor
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Er zit geen waarschijnlijk vrije slag op het pedaal, waardoor er in ruststand druk op het systeem blijft staan.
De drukstang die vanaf het pedaal naar de cilinder loopt moet in ruststand van het pedaal ongeveer 1,5 mm vrije slag hebben voordat hij de zuiger raakt. De pedaalhoogte is daarbij ongeveer 160mm gemeten vanaf de onderkant van het pedaal tot het vloerpaneel.
De pedaalhoogte stel je af met de stelbout en borgmoer op het pedaal vlak onder de voetenbak.
De vrije slag wordt afgesteld met de twee moeren waarmee de drukstang aan het pedaal is bevestigd.
E.e.a. is na te lezen in het reparatiehandboek (series 3 boek is ook te gebruiken hiervoor).

Dennis B.
Henk

Bericht door Henk »

Ik ga het direct proberen Dennis, Bedankt.
Henk

Bericht door Henk »

Het heeft niet geholpen Dennis. Ik ga de hoofdremcylinder maar uit elkaar halen, misschien is daar wat mis.
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Jammer Henk.

Voordat je gaat demonteren kun je nog iets proberen.
Probeer eens als je de mogelijkheid hebt om een klein beetje (1 hooguit 1,5 bar, niet meer) druk op het reservoir te zetten.
Stel dat het kopklepje (die normaal opent als het pedaal in ruststand staat) een beetje in de zitting blijft plakken dan heb je kans dat hij door dat beetje druk net loskomt.
Het is maar een dun veertje die hem normaal gesproken uit de zitting trekt.
Als dat ook niet helpt dan zit er weinig anders op om de cilinder te onderzoeken of misschien heb je nog garantie.

Dennis B.
Henk

Bericht door Henk »

Hoi Dennis,

Je had toch gelijk wat betreft je theorie dat het systeem onder druk blijft staan. Dit zette me toch aan het denken. Het bleek dat ik vergeten was om de dikke shim tussen de hoofdremcylinder en het pedaalhuis ertussen te zetten. Daardoor kwam de cylinder te ver in het huis te zitten waardoor de cylinderstang niet helemaal terug kon komen en dus het klepje naar het reservoir dicht bleef.

Shim ertussen en het probleem was opgelost. Bedankt voor het meedenken.

Groeten,

Henk.
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Geen dank.

Dennis B.
Plaats reactie