Lezers,
Heb kort geleden een LR Discovery 300 TDI (diesel) COMM. gekocht van 1996 met 166.000 km op de teller. Nu lekt er water onderuit de waterpomp (volgens mij) het is aan de rechterkant het bovenste apparaat wat wordt aangedrven door een riem. Als de motor aan is, gaat het druppel gewijs.... echter als de motor uit is gaat het harder druppen.... Is het misschien een pakking..... of toch de pomp zelf... Zo ja zijn er revisie pomp in de handel ??
Ik heb kort geleden gehoord dat je een LR Discovery eigenlijk voor de 160.000 km weer van de hand moet doen ??? Wat is daar van waar....... Is een een bedrijf die gebruikte (of revisie) LR Discovery onderdelen verkoop ??
Alvast heel veel bedankt voor de reacties !!
Waterlekkage Discovery
Re: Waterlekkage Discovery
160000 endan wegdoenkan natuurlijk.
Het is natuurlijk wel zo dat alles aan het slijten is geweest,e, er dus slijtage voorkomt.
Vorig jaar 2 dagen voor onze vakanrie liep onze waterpomp d'ruit.
Goede raad was duur Ron Bolleboom had Lachend gezecht als er wat gebeurd ben ik op vakantie(de rotzak).
Daar stond ik dan op nog geen 500 meter bij hem vandaan.
De ANWB deed er ruim 1,5 uur over terwijl de dame van de Renauld al twee keer had verteld dat ik weg moest.
Ik heb m'n auto weglaten slepen naar Breeland(dealer Rotterdam) onderdeel was niet op voorraad kon wel 1,5 weken duren.
Ik heb toen bij Vis (€ 175.-)een waterpomp gekocht en bij Breeland in laten bouwen(€ 175.-).
Achteraf als ik wat meer tijd had gehad, had ik hem zelf in/opgebouwd.
Snaar d'r af ventilator los en 3 boutjes en je heb de waterpomp in handen(pomp is een halve uitvoering en zit tegen je motor blok aangeplakt).
Ik heb welliswaar een 200TDI maar ik denk dat er niet zoveel verschil zit in beide motoren.
Je zal verbaasd staat maar loopt de waterpomp er uit staat je gelijk in het rood en moet stoppen.
Kijk zo snel mogelijk voor reparatie, het is mogelijk dat de pakking naar de knoppen is maar vaker is het een kering rond je as en dan kost het je gewoon een nieuwe.
Ps Ron sleutelt niet graag aan Disco's('k denk dattie daar niet tegen aan durft te schoppen als ze hun geheimen niet prijs geven).
Zoals met alles geef je lokatie door misschien willen je mede larofanaten je wel helpen.
Als je veel ziet lopen moet je het ook op je reservoir zien.
Afhankelijk van gebruik en onderhoud kunnen motoren tussen 200000/400000 kilometer lopen.
Groeten Theo Kaufmann/Disco
Het is natuurlijk wel zo dat alles aan het slijten is geweest,e, er dus slijtage voorkomt.
Vorig jaar 2 dagen voor onze vakanrie liep onze waterpomp d'ruit.
Goede raad was duur Ron Bolleboom had Lachend gezecht als er wat gebeurd ben ik op vakantie(de rotzak).
Daar stond ik dan op nog geen 500 meter bij hem vandaan.
De ANWB deed er ruim 1,5 uur over terwijl de dame van de Renauld al twee keer had verteld dat ik weg moest.
Ik heb m'n auto weglaten slepen naar Breeland(dealer Rotterdam) onderdeel was niet op voorraad kon wel 1,5 weken duren.
Ik heb toen bij Vis (€ 175.-)een waterpomp gekocht en bij Breeland in laten bouwen(€ 175.-).
Achteraf als ik wat meer tijd had gehad, had ik hem zelf in/opgebouwd.
Snaar d'r af ventilator los en 3 boutjes en je heb de waterpomp in handen(pomp is een halve uitvoering en zit tegen je motor blok aangeplakt).
Ik heb welliswaar een 200TDI maar ik denk dat er niet zoveel verschil zit in beide motoren.
Je zal verbaasd staat maar loopt de waterpomp er uit staat je gelijk in het rood en moet stoppen.
Kijk zo snel mogelijk voor reparatie, het is mogelijk dat de pakking naar de knoppen is maar vaker is het een kering rond je as en dan kost het je gewoon een nieuwe.
Ps Ron sleutelt niet graag aan Disco's('k denk dattie daar niet tegen aan durft te schoppen als ze hun geheimen niet prijs geven).
Zoals met alles geef je lokatie door misschien willen je mede larofanaten je wel helpen.
Als je veel ziet lopen moet je het ook op je reservoir zien.
Afhankelijk van gebruik en onderhoud kunnen motoren tussen 200000/400000 kilometer lopen.
Groeten Theo Kaufmann/Disco
Re: Waterlekkage Discovery
Even aansluitend op Theo ; het 160000 km verhaal heeft volgens mij meer te maken met de bak , dan met de motor.
Jurjen
Jurjen
Re: Waterlekkage Discovery
Hoi Gijs,
Helaas ben ik waarschijnlijk de enige die echt ervaring hiermee heeft.
Met de verbinding waterpomp as wil nog wel eens wat mis gaan. De pomp draait dan niet voldoende meer rond. Dit wordt vervolgens gerepareerd. Na deze reparatie is het raadzaam vloeibare pakking te gebruiken. Ik verwacht dat dit bij jou landrover niet gebeurd is. Alles nog niet zo'n drama. Ik vermoed helaas dat de koppakking lekt. Dat verklaart het harder druppen na het stoppen van de motor. Dit is zeer envoudig te kontroleren. Draai bij warme motor de dop van het koelwater expansie vat af en start de motor. Als het water je tegemoet komt dan is de kop lek. Ziet er uit als een fontijn.
De oorzaak is dat jou voorganger door heeft gereden met een te hete motor.
Een troost je hebt een Landrover, hiermee kun je met een lekke kop nog zeker 10.000 km rijden, houd wel de motor temperatuur in de gaten.
Wat moet je nu doen:
Demonteer de pomp en kontroleer of de pomp slipt over de as. Monteer deze vervolgens terug met vloeibare pakking.
Is de koppaking lek, monteer dan een nieuwe koppakking. Dit is relatief simpel.
Dit probleem is mij helaas twee keer overkomen. Eerste keer reparatie pomp uit laten voeren door een gerenomeerd bedrijf Haarhuis in Enschede (kosten E 200). Kop laten repareren door een gerenomeerd bedrijf Engelbert in Apeldoorn (kosten E 1.250.-). Na vier maanden 4500 km, uiteraard net na de Bovag garantieperiode ging alles weer stuk. Van de weeromstuit heb ik het toen zelf gerepareerd, kosten Euro 250.- bestaande uit koppaking Euro 30,- vlakken Euro 70,-, nieuwe bouten Euro 50 plus diversen zoals olie en koelwater. Nu na 1 jaar en 20000 Km werkt alles nog steeds naar behoren. Met andere woorden ik voel mij dus behoorlijk belazerd en genaaid door zogenaamde specialisten, dealers en kom tot de conclusie dat die ook niet alles kunnen en weten.
Ik hoop niet dat de kop lek is, zowel hoop ik dat je het zelf kunt repareren, ander ben je aan de goden overgeleverd.
Ik wens je in ieder geval succes, als je advies nodig hebt mail maar.
Groeten
Edgar
Helaas ben ik waarschijnlijk de enige die echt ervaring hiermee heeft.
Met de verbinding waterpomp as wil nog wel eens wat mis gaan. De pomp draait dan niet voldoende meer rond. Dit wordt vervolgens gerepareerd. Na deze reparatie is het raadzaam vloeibare pakking te gebruiken. Ik verwacht dat dit bij jou landrover niet gebeurd is. Alles nog niet zo'n drama. Ik vermoed helaas dat de koppakking lekt. Dat verklaart het harder druppen na het stoppen van de motor. Dit is zeer envoudig te kontroleren. Draai bij warme motor de dop van het koelwater expansie vat af en start de motor. Als het water je tegemoet komt dan is de kop lek. Ziet er uit als een fontijn.
De oorzaak is dat jou voorganger door heeft gereden met een te hete motor.
Een troost je hebt een Landrover, hiermee kun je met een lekke kop nog zeker 10.000 km rijden, houd wel de motor temperatuur in de gaten.
Wat moet je nu doen:
Demonteer de pomp en kontroleer of de pomp slipt over de as. Monteer deze vervolgens terug met vloeibare pakking.
Is de koppaking lek, monteer dan een nieuwe koppakking. Dit is relatief simpel.
Dit probleem is mij helaas twee keer overkomen. Eerste keer reparatie pomp uit laten voeren door een gerenomeerd bedrijf Haarhuis in Enschede (kosten E 200). Kop laten repareren door een gerenomeerd bedrijf Engelbert in Apeldoorn (kosten E 1.250.-). Na vier maanden 4500 km, uiteraard net na de Bovag garantieperiode ging alles weer stuk. Van de weeromstuit heb ik het toen zelf gerepareerd, kosten Euro 250.- bestaande uit koppaking Euro 30,- vlakken Euro 70,-, nieuwe bouten Euro 50 plus diversen zoals olie en koelwater. Nu na 1 jaar en 20000 Km werkt alles nog steeds naar behoren. Met andere woorden ik voel mij dus behoorlijk belazerd en genaaid door zogenaamde specialisten, dealers en kom tot de conclusie dat die ook niet alles kunnen en weten.
Ik hoop niet dat de kop lek is, zowel hoop ik dat je het zelf kunt repareren, ander ben je aan de goden overgeleverd.
Ik wens je in ieder geval succes, als je advies nodig hebt mail maar.
Groeten
Edgar
Re: Waterlekkage Discovery
ik heb nog een werkplaatshandboek voor je te koop nederlandstalig 60,00 euro Gijs Reisiger schreef:
>
> Lezers,
>
> Heb kort geleden een LR Discovery 300 TDI (diesel) COMM.
> gekocht van 1996 met 166.000 km op de teller. Nu lekt er
> water onderuit de waterpomp (volgens mij) het is aan de
> rechterkant het bovenste apparaat wat wordt aangedrven door
> een riem. Als de motor aan is, gaat het druppel gewijs....
> echter als de motor uit is gaat het harder druppen.... Is het
> misschien een pakking..... of toch de pomp zelf... Zo ja zijn
> er revisie pomp in de handel ??
>
> Ik heb kort geleden gehoord dat je een LR Discovery eigenlijk
> voor de 160.000 km weer van de hand moet doen ??? Wat is daar
> van waar....... Is een een bedrijf die gebruikte (of revisie)
> LR Discovery onderdelen verkoop ??
>
> Alvast heel veel bedankt voor de reacties !!
>
> Lezers,
>
> Heb kort geleden een LR Discovery 300 TDI (diesel) COMM.
> gekocht van 1996 met 166.000 km op de teller. Nu lekt er
> water onderuit de waterpomp (volgens mij) het is aan de
> rechterkant het bovenste apparaat wat wordt aangedrven door
> een riem. Als de motor aan is, gaat het druppel gewijs....
> echter als de motor uit is gaat het harder druppen.... Is het
> misschien een pakking..... of toch de pomp zelf... Zo ja zijn
> er revisie pomp in de handel ??
>
> Ik heb kort geleden gehoord dat je een LR Discovery eigenlijk
> voor de 160.000 km weer van de hand moet doen ??? Wat is daar
> van waar....... Is een een bedrijf die gebruikte (of revisie)
> LR Discovery onderdelen verkoop ??
>
> Alvast heel veel bedankt voor de reacties !!
Re: Waterlekkage Discovery
Kijk goed waar het lekt. Het meest waarschijnlijke is het pakkingetje tussen het waterpomphuis en het motorblok. Dit kun je zien door aan de achterkant van de dynamo naar het motorblok te kijken en daar zit het aluminiumhuis tegen het blok geschroefd. Zie je daar een straaltje water langs het blok en het waterpomphuis lopen als de motor draait?