Kenteken

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Tabe

Kenteken

Bericht door Tabe »

Hoi, Heb een leuk 88 pickupje met kenteken afgegeven 02-10-1973, onder bijzonderheden staat dat deze datum tevens datum eerste toelating is.
Bouwjaar auto is officieel 1961. RDW wil dit niet op kenteken zetten vanwege datum eerste toelating. Zij accepteren geen certificaat van fabriek of British Heritage waaruit bouwjaar 1961 blijkt, volgens vriendelijke juffrouw van RDW. Auto heeft dus ergens 12 jaar anoniem rondgezworven. Importeur is het aan het uitzoeken maar dit kan wel even duren. Weet ook niet of zij officieel ingevoerd is via importeur. Volgens Clifton gaat het om een Export LHD 88 regular diesel, model year 1962 - 1971. Suffix ussed between october 1961 and march 1663. Zouden graag het bouwjaar op het kenteken vermeld zien, wie heeft hier ervaring mee of hoe moeten we dit aanpakken. Wens jullie nog een prettig tweede kerstdag en een goed en probleemloos 2006 toe. groet polly.
henk

Re: Kenteken

Bericht door henk »

Als je een echte purist ben is het leuk om het op kenteken te krijgen maar waarvoor zou je het anders doen? De LR is al wegenbelastingvrij dus daar hoef je het niet voor te doen en je hebt al de gegevens van de fabriek met de echte datum. Lijkt mij een hoop werk (en geld want de RDW doet niets gratis) voor je. Ik zelf zou het gewoon zo laten.

Groeten Henk
andre k

Bericht door andre k »

Was eigenlijk wel benieuwd naar reacties
Mij ex ambu heeft een eerste toelating van 1980 maar op het type plaatje staat bouwjaar 1979
Laat nou net 1 jan 1980 het beginpunt zijn voor de roetmeting
Tabe

Bericht door Tabe »

Hoi. Het is toch leuk om dit vermeld te zien op het kenteken. Bovendien zijn de voortuigeisen voor 1961 anders dan voor 1973. Denk aan de koplampen zitten in het midden i.p.v. op het spatbord. Dit zou een probleem kunnen geven met de apk keuringen. groet polly.
PaNiek

Bericht door PaNiek »

We kennen dat probleem van de 101 ambulances. Het punt is dat het RDW tegenwoordig niet geinteresseerd is in het bouwjaar, maar in het tijdstip van eerste kenteken. Dit omdat sommige (bv Koreaanse) auto's soms 2 jaar op een douane-terrein kunnen staan, voordat ze als nieuw op kenteken worden gezet.

Vroeger was het, dacht ik, wel het bouwjaar, maar er is waarschijnlijk ooit een slimmerik geweest die korting op de BPM wilde bedingen met als argument dat zijn/haar auto al twee jaar oud was.

Wij kregen te maken met dat probleem omdat 101 ambuolances pas na een jaar of tien zijn omgebouwd en in de tussentijd door het leger opgeslagen zijn geweest. Je moet zo'n 101 nooit laten keuren op grond van het (te jonge) ambulance kenteken. Wat wel werkte was het om aan Land Rover Tracebility een verklaring van de bouwdatum op grond van het chassisnummer te vragen en daarmee naar de RDW te gaan. Ik denk dat jij dat ook zou kunnen doen, want ik vermoed dat de RDW tot een bepaalde datum wel het bouwjaar als maatstaf neemt.

Succes
PaNiek
kees

Bericht door kees »

Ook dat werkt niet !!!!!
Ik ben afgelopen week met papieren van tracebility, waaruit blijkt dat mijn range van 1980 is, maar eerste toelating 02-02-82. Dus helaas pindakaas zegt rdw voor hen geld de eerste toelating, en niet het bouwjaar.

Veel succes, en mochten en nog mensen zijn die weten hoe dit te kunnen omzeilen, hoor ik het ook graag.

Groeten Kees die voorlopig nog 1 jaar wegenbelasting betaaldPaNiek schreef:
>
> We kennen dat probleem van de 101 ambulances. Het punt is dat
> het RDW tegenwoordig niet geinteresseerd is in het bouwjaar,
> maar in het tijdstip van eerste kenteken. Dit omdat sommige
> (bv Koreaanse) auto's soms 2 jaar op een douane-terrein
> kunnen staan, voordat ze als nieuw op kenteken worden gezet.
>
> Vroeger was het, dacht ik, wel het bouwjaar, maar er is
> waarschijnlijk ooit een slimmerik geweest die korting op de
> BPM wilde bedingen met als argument dat zijn/haar auto al
> twee jaar oud was.
>
> Wij kregen te maken met dat probleem omdat 101 ambuolances
> pas na een jaar of tien zijn omgebouwd en in de tussentijd
> door het leger opgeslagen zijn geweest. Je moet zo'n 101
> nooit laten keuren op grond van het (te jonge) ambulance
> kenteken. Wat wel werkte was het om aan Land Rover
> Tracebility een verklaring van de bouwdatum op grond van het
> chassisnummer te vragen en daarmee naar de RDW te gaan. Ik
> denk dat jij dat ook zou kunnen doen, want ik vermoed dat de
> RDW tot een bepaalde datum wel het bouwjaar als maatstaf neemt.
>
> Succes
> PaNiek
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Bij mijn 101 ambu ging het wel heel gemakkelijk. de RDW stelde zelf al voor om de vroegste datum te gebruiken (juli 1977) in plaats van de datum op het formulier van de MOD (1982) voordat ik hun er om hoefde te vragen.
De keurmeester was al bekend met de gang van zaken bij het Engelse leger, vandaar dat hij de vroegere datum voorstelde. En de eisen zijn een stukje lichter vertelde hij er nog bij.
Harrie (met die inmiddels verlengde 101 ambu) heeft bij de keuring het MOD formulier niet meegenomen, maar moest deze later toch meenemen om een kenteken te kunnen krijgen. Zijn 101 heeft ook de productiedatum gekregen als datum van eerste toelating (en zelfs een trekgewicht van 3500kg op kenteken).

Dennis B.
Arjan Wilbie

Bericht door Arjan Wilbie »

ik kan het vergeten,
tracebility is geen optie, accepteerd men niet,
in Beverly zat een register, bestaat niet meer (ze hadden wel gegevens dat mijn 101fc dienst had gedaan op een basis bij p'boro als GS en een kenteken had)
tussen bellen voor info en brief versturen (met 25pond die ik niet meer zie)
zit ik alsnog met lege handen.
't is nog maar een jaar.... anders moet ik hem laten keuren op engels kenteken, en dan keuren ze hem terug op kenteken begin 1981.
(en bouw hem om naar diesel, liefst hand geschakeld)
groeten,
Arjan Wilbie
Frans Bonnes

Bericht door Frans Bonnes »

Ik weet niet wat maar ergens doet men iets verkeerd.

Als ik dit allemaal zo lees zou ik dus hier nooit een landrover serie 1 ( die ik ergens in Engeland in een schuur gevonden heb, zonder kenteken) op kenteken kunnen krijgen.
Ik kan nooit met zo'n auto aan de huidige keurings eisen voldoen.
Hoe krijg ik hier dan een Nederlanda kenteken op ???

Wat betreft de 101, zet je probleem eens op de DLR101SG - site, Anjo heeft dat ook bij de hand gehad en het wel kunnen veranderen.

Frans Bonnes
kees

Bericht door kees »

Afgelopen week vertelde ik rdw dat de auto waarschijnlijk al eerder ergens op kenteken had gestaan. Daarna typten ze mooi chassisnr. in en bleek eerste toelating gewoon 02-02-1982 te zijn. Dus waarschijnlijk kan rdw ook aan hand van chassisnr de eerste toelating achterhalen.

Groeten Kees
Tabe

Bericht door Tabe »

Lees al wel dat het nog niet zo eenvoudig is. Chassisnummer en eerste toelating is gekoppeld. Heb nog voorgesteld om de auto uittevoeren naar Engeland daar voorzien van engels kenteken met juiste bouwjaar, de engelsen accepteren wel het tracibility certificate, en dan weer teruginvoeren. Volgens RDW gaat dit ook niet omdat de auto al een nederlandse geschiedenis heeft. Volgens mij moet dit wel kunnen i.v.m EU regelgeving. Wachten maar even de berichtgeving van de Importeur af, zij moeten met een bewijs komen dat de auto al eerder geregistreerd is geweest en met dat bewijs kan het wel. Als het grijze import geweest is kan ik het wel schudden. Ze konden al wel zeggen dat het bouwjaar 1961 is geweest.
groet polly
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Geen probleem Frans,

Voor een historisch voertuig is het niet nodig om een kenteken te overleggen bij het invoeren van een voertuig.
De reden hiervan is dat er genoeg van die vondsten zijn in schuurtjes en het zeker niet de bedoeling is van de wetgever om die niet meer op de weg toe te laten. Uiteraard is het dan niet nodig om aan de huidige eisen te voldoen. Wel moet kunnen worden aangetoond dat het chassisnummer bij het aangeboden voertuig hoort. Eventueel kan de FEHAC, waar wij beiden lid van zijn hierbij helpen.
zie ook:
[www.rdw.nl]

Bij een 101 ambu is dat wat lastiger, omdat in de papieren staat dat hij in bv. 1982 tot de weg is toegelaten. In die zin is het dus geen historisch voertuig meer waardoor je afhankelijk wordt van de mening van de keurmeester.
Formeel zou dan 1982 de datum van eerste toelating moeten worden, omdat dit daadwerkelijk de datum van ingebruikname is.

Dennis B.
Plaats reactie