ontstekings volgorde bepalen?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Serious IIa

ontstekings volgorde bepalen?

Bericht door Serious IIa »

Hoi,

Hoe bepaal ik welke bougie aan ontsteken toe is?

Iemand vertelde mij als cilinder nr 4 op tuimelen staat, is 1 aan het ontsteken toe, dus waar de rotor dan heen wijst is bougiekabel voor cilinder 1.

De kabels zijn los geweest en ik twijfel een klein beetje over de volgorde..... (tenminste de volgorde is duidelijk (zie spruitstuk, de richting ook) alleen waar moet 1 op de verdeler.....

Kan iemand iets ontkennen of bevestigen?

Groet Bowy

ps ik wil er morgen mee aan de slag, dus ik ben errug benieuwd, morgen moet Serious IIa lopen!!!!!
Aad Koene

Re: ontstekings volgorde bepalen?

Bericht door Aad Koene »

Bowy,

De volgorde op de ontsteker is hetzelfde met de draairichting tegen de klok in.
Als je voor je blok staat zit op 7 uur cylinder 1.
Als je de zelfde volgorde aanhoud kan er niets mis gaan.
Mocht de motor niet of niet goed lopen kan je op de volgende kwart (tegen de klok in gerekend) opnieuw de 1e nemen en opnieuw aansluiten.
In maximaal 4 pogingen heb je dus altijd de goede.

Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell", straks zonder ontsteking
110

Bericht door 110 »

1 - 3 - 4 - 2
1 op maakt arbeidsslag (ontbranding)
3 begin compressie <inlaat klep net dicht>
4 einde uitlaat <uitlaat net dicht/sluitende>
2 einde arbeidsslag <uitlaat openend

En zo steeds weer, maar natuurlijk een slag verder.
Afstellen met de aangever voor het BDP kan natuurlijk ook !

Succes
Jan F.

Bericht door Jan F. »

Hoi Bowi,

Sleutel op krukaspoelie en draaien in normale draairichting tot cil 4 uitlaatklep dicht gaat en inlaatklep open gaat. Dit is zgn. spoeltop van cil 4. en dus ontstekingstop van cil 1. Rotor wijst nu dus de positie aan van bougiekabel cil 1 op verdelerkap. (ongeveer want ontstekingstijdstip moet je zo niet afstellen omdat je geen gradenverdeling op verdeler hebt) Met de draairichting mee van de rotor kun je de kabels inpluggen 1-3-4-2.

Suk6 Jan F.
Eric

Bericht door Eric »

Hoi!!!

Als je het echt zeker wilt weten (want je weet nooit wat voor vreemds er ooit is gebeurd met je ontsteking en de aandrijving ervan via de distributie), dan kun je m.i. het beste de timing mark (op het vliegwiel) bij de aanwijzer zetten. Je vindt de timing mark en de aanwijzer bij een latere series III op de krukaspully en een pijl die aan het blok vast zit (en richting pully wijst). Bij een series II kun je die zien door een plaatje weg te draaien op het vliegwielhuis, je ziet dan het vliegwil (is allemaal wat lastiger).
Als de timing mark bij de aanwijzer staat, zou je ontsteking moeten hebben op cilinder 1 (het verst aan de voorkant). De volgorde van ontsteking is (tegen de wijzers van de klok in): 1-3-4-2.

Trial en error werk overigens ook. Je hoort het vanzelf als het fout is!!! ;-)
De wijde omgeving overigens ook, mogelijkerwijs
Serious IIa

Hoi Jongens,

Bedankt allemaal voor de tips, ik ben even bezig geweest, maar hij wil nu wel een beetje starten maar net niet aanslaan.... Waar kan dit aanliggen. de volgorde is goed! (Ikzelf daacht ,misschien een bougiekabel kapot ofzo? wel pas vervangen.
Of een beetje corrosie bij de aansluitingen van de kabels? maakt dit veel uit als het in de verdelerkap een beetje wittige corrosie zichtbaar is? (bij de aansluiting bougie 3)

Of zou misschien de vluchtige delen uit de benzine zijn verdampt in 2 a 3 maanden tijd? kan me bijna niet voorstellen.... (2 weken helemaal zonder dop gestaan...)

Andere suggesties?

Groet Bowy

die morgen eindelijk wel eens wil rijden....
Aad Koene

Bericht door Aad Koene »

Bowy,

Kijk vooral de aansluitingen op de Solinoid, startmotor, bobine en dynamo goed na op aanslag.
De eerste keer starten na uit elkaar geweest te zijn kan altijd met horten en stoten gebeuren omdat er overal lucht inzit.
Voor alle zekerheid: bougies goed schoonmaken, aardingen nazien, kijken op contactpunten wel goed vonken enz.

Succes,

Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell", straks zonder deze problemen
Serious IIa

Hoi Aad, even voor de duidelijkheid, hij maakt wel een geluid van bijna aan slaan maar doet het net niet.. Dus volgens mij geen problemen met bobine, aarding e.d. OF kan dat toch als je dit soort ongein hebt? Bougies zijn nieuw en vonken goed.

Ik ga geloof ik morgen toch maar weer nieuwe kabels en verdeler kap kopen. hopen dat ie het dan doet.

Groet Bowy

ps anders kan ik morgen altijd Ron nog even bellen.....
Serious IIa

Trouwens Aas jij bent echt weer super snel, hoop voor je dat het net zo mee zit met het inbouwen. Maar dat komt vast wel goed!!!

Ben benieuwd!

Groet Bowy
Aad Koene

Bericht door Aad Koene »

Bowy,

De tijd van super snel is voor mij allang verstreken.
Ik doe dingen op mijn eigen tempo en probeer daarbij niets overhaast te doen waardoor ik dubbel werk zou krijgen.
Dat dit soms resulteerd in sneller werken als een ander moge waar wezen, soms helpen toevalstreffers ook een handje.

Even over jou startprobleem: heel simplistisch te werk gaan.
Probeer hem eens aan te trekken dan weet je snel genoeg of hij echt niet wil starten.
Heb met Tinkerbell in het begin ook het een en ander aan problemen qua starten gehad, met aantrekken liet ze altijd direct.
Het zoeken wordt er dan niet makkelijker op maar dan weet je in ieder geval dat hij loopt en dus ook zo zou moeten starten.
Hierdoor weet ik ook dat de CO2-naald, de solinoidkabel en de aarding zeer belangrijk factoren in het startproces zijn die gauw over het hoofd gezien worden.

Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Jorrit

Bericht door Jorrit »

Goh 110 was jij ook op de LRCH avond?

Groetjes Jorrit :-)
Jorrit

Bericht door Jorrit »

Hoi Bowy,

Als alle bogie vonken dan kan het daar niet inzitten. Je kan dan hoog uit met je plantenspuitje kijken of er nergens een lekstroom is, het is dan vaak een kwestie van even doorzetten, Wat Aad al aan gaf slepen help in zo'n geval goed omdat de motor dan net iets vloter (en zonder verbruik van eigen stroom) rond gaat, je kunt even bij de buren kijken of ze een snelstarter hebben om hem misschien net dat beetje extra te geven.

Bowy heel veel succes, en ik ben benieuwd

Groetjes Jorrit
Eric

Bericht door Eric »

Hoi!

Ik zou dan al snel denken dat het aan de timing ligt....
Je kan proberen de verdeler wat los te maken en wat naar links en naar rechts te draaien....zo een beetje proberen...

Je kan natuurlijk ook 'echt' timen, maar dan heb je weer een stroboscooplamp nodig enzo....

Eric

Waar ben je overigens gelokaliseerd? Als het nou om de hoek is.... ;-)
janzzen

Bericht door janzzen »

wat ik nu ga zeggen is eigenlijk HEEL erg fout, maar kan helpen. spuit maar eens een beetje startpilot (ether) in je luchtinlaatslang. als ie op aanslaan staat maar net niet erdoor kan trekken kan dit spul nog wel eens het laatste duwtje geven.niet subtiel maar hij loopt dan wel tenminste...
succes bowy, en we horen van je??
janzzen
Edgar

Bericht door Edgar »

Hoi Bowie,

Ontstekking volgorde 1 3 4 2. Als 4 tuimelt ontsteekt 1. Zie ook merkteken vliegwiel

Groeten Edgar

N.B. Ik durf mijn bougie kabbels niet los te nemen (V8).
Edgar

Bericht door Edgar »

Hoi Bowy,

Ik had nog niet alles doorgelezen na mijn eerste reactie.
Mochten er inderdaad nog onderdelen inzitten van de originele auto, ik heb toen der tijd een 9 volt bobine gemonteerd, ik had namelijk het zelfde euvel. Licht aan het kenteken.
Start je de auto op benzine of op gas??

Groeten
Edgar
Serious IIa

Beste mensen!!!

Bedankt voor alle super adviezen! Ik kom net thuis en lees ze allemaal....

Gelukkig is net een bevriende laro liefhebber langsgeweest (geen actieve prikborder) en heeft hem aan het lopen gekregen. bleek dat ik de ontsteking en verkeerd had staan en de 1 niet op de juiste plek....

het is nu op benzine starten en lopen!! en ik ben errug blij!!!!!

Ik heb inmiddels ook de stoelenbak op zijn plek en ga zaterdag de stoelen, de vloer, koplampen aanlsuiten, gasinstallatie electrisch aansluiten en dan is hij klaar.

Foto's zijn dan zeker beschikbaar!

Groet Bowy
janzzen

Bericht door janzzen »

gaaf man , ik hoop dat je WEZELOOS plezier gaat beleven aan de serious 2a,
serieus , ik geniet net zo hard mee van je escapades als jij zelf!!! ( nou ja bij wijze van spreken dan)
janzzen
Maarten B

Bericht door Maarten B »

Bowy, suc6 met de laatste loodjes!!!!

Ik wacht op de laatste foto's.

Greetz, Maarten
Plaats reactie