Ramen in hardtop bij grijs kenteken?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Eva

Ramen in hardtop bij grijs kenteken?

Bericht door Eva »

We hebben net een tweedehands 110 met grijs kenteken gekocht, willen er graag een hardtop opzetten en hem zo verbouwen dat we er in kunnen slapen. Weet iemand of het mogelijk is ramen in een hardtop te hebben als je een grijs kenteken hebt (en een schot die de cabine afsluit)? En als het niet mag, is het dan voldoende om de ramen af te plakken, of moet de boel veel drastischer dicht?

Verder begreep ik dat het misschien mogelijk is een camperkenteken te nemen voor een korte periode, weet iemand daar wat van (bv kosten, voorwaarden)?

Groet
Eva
Steven

Re: Ramen in hardtop bij grijs kenteken?

Bericht door Steven »

Eva,

Camperkenteken kan denk ik niet meer want die eisen zijn allemaal aangepast, zodat je veel te veel moeten verbouwen om daar nog voor in aanmerking te komen.
Wat betreft de ramen: aan de rechterkant mag je een raam in je hardtop zetten dit i.v.m. dodehoek verkleinen. VVerder informatie kan je vinden op de site van de RDW.

gr,
Steven
sybren

Bericht door sybren »

je kan beter op de site van de belastingdienst kijken,
die hebben andere eisen en hogere boetes
Sean

Re: Camper kan je wel vergeten.

Bericht door Sean »

Camper kan je wel vergeten. Het oude systeem van de 60 dagen wegenbelasting is al lang vervallen, nu vrijstelling aanvragen voor 1/4 van jaartarief. RDW en belastingdienst hanteren verschillende eisen voor een camper. Die van de belastingdienst zijn het strengst : stahoogte > 1.30 evt met hefdak, vaste tafel evt opklapbaar, min. 2 zitplaatsen evt opklapbaar, vast keukenblok uit 1 stuk met daarin spoelbak en kooktoestel, vuilwatertank, 2 slaapplaatsen evt opklapbaar, vaste kast. Dat was het wel ongeveer dacht ik. Zelf is het me nog net gelukt in 1999 een SIII officieel als camper geregistreerd te krijgen met 1 slaapplaats. Als ik die nu verkoop is krijgt de nieuwe eigenaar waarschijnlijk ook al niet meer de vrijstelling voor 1/4 jaar belasting. Ook na tijdelijke schorsing ik zelf al niet meer. Er hebben schijnbaar iets teveel mensen een zgn 'camper' ingericht.
Jurjen

Bericht door Jurjen »

Afplakken is niet voldoende, de ramen moeten dicht en de (bijv. kunststof) plaat moet vast met de carroserie verbonden zijn. De 110 die ik heb gehad had aan beide zijden 2 ruiten, die bieden uit 2 delen bestonden. Door het lage schot goed uit te meten kon het voorste raampje in de voorste ruit openblijven. Daarnaast moet er een dakverhoging plaatsvinden , volgens de oppervlakte van de fiscale maten moet je voldoende hoogte hebben, echter (andere regel) de verhoging moet over de volle breedte van het dak zijn.
Als je een volledig schot hebt, hoeft dat geloof ik weer niet.
Jurjen
ps er zijn plaatwerkbedrijven die niet anders doen dan ombouwen, ik weet er wel een in het oosten van het land
Bjorn

Bericht door Bjorn »

ik heb bij mijn andere auto de linker ruit gewoon zwart gespoten aan de binnenkant. Bij de belastingdienst vonden ze dat prima. Kweet niet of dat de desbetreffende ambtenaar gewoon makkelijk was ofzo.?
Roel

Bericht door Roel »

Zie eerder bericht op dit prikbord:
[www.prikpagina.nl]

Hier heb ik precies vermeld waar je de info kunt vinden.
(niet bij de RDW maar bij de belastingdienst, verder staat
de camper-info in een 'uitvoeringsbesluit' dat
zoals Sean terecht opmerkt elk jaar veranderd kan worden).
Kijk op de 2 vermelde sites en je vindt precies wat je zoekt.

Let op dat als er geen hardtop vermeld staat op je kenteken
je er niet zomaar een op kan zetten. Voor de APK moet
dit kloppen, dus moet je eerst bij de RDW langs en dan
kun je problemen krijgen als de auto niet 'origineel' genoeg is.

Roel
martin

Re: Camper kan wèl (volgens mij)

Bericht door martin »

Ik ben op dit moment bezig een 110 in te richten als camper. Eisen: er moet "van fabriekswege" een doos van 200 X 90 X 130 in passen en daarboven moet over een lengte X breedte van 100 X 90 het dak van 130 naar 170 hefbaar zijn.

Verder: vast 2 pits kooktoestel, vaste wasbak met stromend water , 2 stoelen met een (wegklapbare) tafel en 2 bedden van 60 X 180 of 1 bed van 110 X 180 (mag ook wegklapbaar).

Mijn 110 heeft als binnenmaten van achterdeur tot de seatbase, tussen de wielkasten en van laadvloer tot dak uit mijn hoofd: 204 X 93 X 120. Dat is dus te laag. Maar ik wil er een hefdak van 200 X 90 X 10 hefbaar met 40 op maken. Zo'n dak is volgens mij niet standaard ergens te koop.

Om nou straks niet voor nare verrassingen te staan heb ik mijn plan op papier gezet en voorgelegd aan de belastingdienst. Die heeft er positief op gereageerd dus ondanks de schrikverhalen houd ik goede moed dat het mij wèl gaat lukken.
Disco

Bericht door Disco »

Volgens mij mag je volgens de nieuw regels wel een zijraam hebben het moet in ieder geval in een sponning zitten.
Er zullen best nog wel meer regeltjes voor zijn.
Kijk een op www.xs4all.nl/~denwdgk hier staat oe ze een oude merc ambu omgebouwd hebben, alle gegevens staan er ook bij(misschien is dit al achterhaald kweet niet).

Groeten Theo Kaufmann/disco
ernst-jan

Bericht door ernst-jan »

hallo eva

ik had ook een 110 op grijs(zelf gezet)
de linkerkant geblindeerd d.m.v. een plaat over de gehele lengte tezetten,er zaten namelijk links ook ruiten.
rechts twee originele langwerpige ruitjes er in gezet met een doorschijnende blindeer folie.
is allemaal goed gekeurd.
ik heb nog twee van deze raampjes(niet schuifbaar)over met rubbers(1 rubber is een stukje ingescheurd).
deze zijn tekoop en zijn in nieuw staat,dus geen beschadigingen .
als jij of iemand anders interesse heeft neem dan even contakt op.
Jorrit

Bericht door Jorrit »

Het Camperen kan nog veel isimpeles er staat nergen beschreven dat je moet kunnen staan in je kemper om hem binne het kwartaal tarief te laten vallen, er is hier over een uitspaak van de recher geweest in een rechtzaak, van een man van 190 die zijn 110 als kamper had om gebouwd en dit zonder heffdak ogf wat dan ook, hij heeft de rechtzaak gewonnen en rijdt nog steed rond in nl

Groetjes Jorrit
ron bolleboom

Bericht door ron bolleboom »

heb je al een hardtop? ik heb er net weer 4 binnen gekregen met en zonder dakraampjes dak met zijkanten kost € 800,- nieuwe achterdeur met schanieren € 200,- en 10x 88 hardtop voor de andere lezers € 600,- p.st.
Sean

Re: Tuurlijk, alles kan.

Bericht door Sean »

Natuurlijk, alles kan. Als je een bevroren hond over de cirkelzaag haalt zegt ie ook 'miauw' , maar heb je er ook wat aan ?

Laten we wel wezen : camper was toch die truuk dat je goedkoop op geel kenteken rijdt ? Dan wil je er dus met meer dan 3 in, en heb je achterstoelen nodig. Dan moet je wel heel ingenieus in de weer om er ook nog al die camper-extra's in te frotten, en hou je geen laadbak meer over want je moet al die zooi wel altijd meeslepen om a la minute bij een controle te bewijzen dat het een camper is. Hetgeen mij al 2 keer is overkomen. Scheelt wel dat je geen matrassen bij je hoeft te hebben, maar toch..... Verder zonde om in je dak te gaan zagen toch ?

Vaag heb ik ook ergens gehoord dat het vaste keukenblok nu ook alweer een minimale omvang moet hebben, van rond de 1 meter.
Ik had trouwens ook eerst alles afgestemd bij de belastingdienst, maar toen het erop aankwam moest ik ze toch wel even aan oude afspraken herrinderen omdat ze ondertussen de regels alweer aangepast hadden.

Dat verhaal van die Defender als camper zonder hefdak is al een oude, alleen niemand weet wie het is. En om nou bijvoorbaat al rekening met een rechtzaak te moeten houden, kost dat allemaal wel niet. En verder je moet deemoedig een ontheffing vragen, het is geen recht !

Dus als je met z'n tweetjes bent : lekker grijs houden, wel zo aanpassen dat het tussenschot eruit mag, demontabel vloertje boven de wielkasten, kratten eronder, en kamperen maar !!!!
Sean

Re: Hefdak zelfgemaakt.

Bericht door Sean »

Ik heb zelf een hefdak gemaakt, aldus :
Op het dak zitten die 3 u-profielen ter versteviging van het dak. Ik heb een stuk uit het dak gezaagd aan de binnenkant van de buitenste twee net naast die rand van het puntlassen (decoupeerzaag met metaal-zaagje). Achter ruime marge houden. Het deel van het dak wat dus bleef staan was nog even stevig. (Zo poosje illegaal mee rond gereden,vonden de kinderen geweldige parade/intocht-auto !) Aan dat puntlasrandje een aluminium-L-profiel gepopt (aan de onderkant er tegenaan, scherpe randje ook weer weg, van boven uitstekend. Aan dat profiel aan de buitenkant weer een houten lijst.

De uitgezaagde dakplaat idem dito L-profiel en houten randje (buitenkant), maar wel zo dat als het ingeklapt is de beide houten lijsten op elkaar staan. Wat tentstokken aangepast om te heffen, en klemmen/boutjes etc om dakplaat vast te zetten aan oorspronkelijke dak. Als tentdoek bij de plaatselijk Lapjesland wat kunstof rotvrij doek gehaald, rokje van genaaid en die gewoon aan de buitenkant boven en onder tegen de houten lijst geniet.

Dan heb je nog wat nodig waar je de tent ingeklapt laat : 2 meter pvc buis van 18 (?) cm doorsnee over de lengte in 3-en gezaagd. Zo'n gebolde strook ook langs de rand van het hefdak gepopt, daar past met wat gefrommel de tent (krap) onder. Valt dus over dat vaste u-profiel van het dak heen.

Resultaat : volgens de belastingdienst een hefdak, redelijk onopvallend en gestroomlijnd door de bolling van de pvc-buis, uiteraard dak nog nooit gebruikt, dak is effectief 10 cm verhoogd (dus ook als je nog grijs aan het ombouwen bent en alles nog niet af hebt mag je wel alweer zonder tussen schot rijden), en bij belastingvrij zonder al teveel schade weer te slopen en het dak op z'n oude plek te zetten mbv een I-profieltje !

Suc7 !.
Plaats reactie