Schakelprobleem

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Kraantje

Schakelprobleem

Bericht door Kraantje »

Goeiemiddag allemaal,

´k Ben donderdagavond netjes met m´n IIa thuisgekomen, maar helaas....... zojuist (zaterdag) bleek EN het koppelingspedaal geen tegendruk te geven EN de versnellingspook vast te zitten. Ook bleek het reservoir voor de koppelingsvloeistof redelijk leeg. Hij staat nogal k$#%e geparkeerd dus ik zou ´m graag zsm verplaatsen. Kortom, ik heb een vraag. (En ik heb al gezocht via ZOEKEN maar nog niet kunnen vinden wat ik zoek.)

Wie kan me helpen met wat info over dit probleem?

Prettig weekend allemaal!!
robb

Re: Schakelprobleem

Bericht door robb »

Dat de versnellingspook vast zit is niet vreemd als je `m in z`n versnelling hebt laten staan toen je thuiskwam,dan krijg je `m zomaar niet uit de versnelling getrokken. Zeker als je schrijft dat je `m nogal kl*te weggezet hebt.

koppelingsdruk ===> koppelingscilinder?

robb
john straatman

Bericht door john straatman »

Kraantje,

Je krijgt hem wel uit de versnelling door de auto zacht heen en weer te duwen, daarmee haal je namelijk de druk van de versnellingen af. Volgende stap is de koppelingsolie. Als die redelijk leeg is, maar je hebt nog wel niveau, is dat niet de reden, dan ligt het probleem misschien elders. Gewoon bijvullen maar de vraag is dan wel waarom het niveau gezakt is, een lekkage misschien? Leg een krant onder je auto (met een paar stenen, zodat hij niet weg waait) en je ziet de olie wel, als hij lekt. Misschien moet je ook ontluchten, als het niveau al te ver gezakt is.

Succes,

John
Niet meer zo Lightweight

Bericht door Niet meer zo Lightweight »

Het reservoir leeg? Dan is er ergens een lekkage: mastercilinder, slavecilinder of leiding. Geen vloeistof betekend geen hydraulische druk kunnen opbouwen.

Uit de versnelling halen betekend in dit geval de Laro heen en weer bewegen en tegelijkertijd uit de versnelling halen.

suc6
Kees
fred101

Bericht door fred101 »

Olie van een koppeling zakt niet zoals bij remmen. Dat gebeurt daar als compensatie van het slijten van de blokken. Jij moet ergens een lek hebben en als dat niet het geval is (je oliepotje zit nog vol) dan is de stelmoer van je koppelingcilinder los of de slave los geschoten. Alleen zou dat heel raar zijn want als je auto stil staat trilt er niets maar heeft wel tijd om te lekken. of heeft iemand je slavecilinder geleend vanacht ?

Fred101
Kraantje

Bericht door Kraantje »

Bedankt voor jullie reacties!
Ik ben er al even onder gedoken...... lekken doet -ie sowieso graag dus ik moet m´n krantje goed positioneren. Het vloeistofniveau is inderdaad erg snel gezakt dus ik denk dat jullie het bij het rechte eind hebben. Morgen bij daglicht maar even heen en weer duwen en ´m goed in het parkeervak manouvreren. En nee, bij mijn weten heeft niemand wat voor langere duur geleend vannacht.
In ieder geval, allemaal een goed weekend...........
groeten van Richard
Plaats reactie