Ontsteking

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
robs 109

Ontsteking

Bericht door robs 109 »

Hallo daar,
Ik heb een 6-cylinder benzin op gas uit 1976 serieIII
deze moet volgens de boeken op 2 graden na ontsteking staan.
Maar op een website staat 6 graden na ontsteking.
Wat is waar????????
Zet ik dan eerst het vliegwiel op 2 graden after en dan de rotor draaien tot het puntje 0,4 mm open is?
of moet dan juist het puntje net dicht zijn?

Groeten,
Rob
Niet meer zo Lightweight

Re: Ontsteking

Bericht door Niet meer zo Lightweight »

Het ontstekingstijdstip wordt bepaald op het moment dat de puntjes beginnen te openen, dit moet dus samenvallen met de voorgeschreven vóór- of na-ontsteking

Kees
Sybren

Bericht door Sybren »

6 graden na lijkt mij te veel,zeker op gas.

6 graden voor is denk ik goed.

Sybren
robs 109

Bericht door robs 109 »

Dag mannen,
Als ik een lampje aan sluit tussen het puntje en de min gaat dit niet branden.
Wat houdt deze test in die beschreven is in het handboek.
Niet meer zo Lightweight

Bericht door Niet meer zo Lightweight »

Op het moment dat de punten open gaan zou het lampje moeten branden. Meestal kun je dan op het oog nog niet zien dat ze open gaan, maar het lampje verteld je dat.

By the way, zet je de auto wel even op contact, anders gaat het niet lukken.

Kees
fred101

Bericht door fred101 »

Waarom ga je het tijdstip verstellen, normaal verloopt dit niet en is het enige wat je moet doen je puntjes schoonmaken en stellen, je vervroeger olie geven en het nokviltje idem. Als hij altijd goed liep en problemen gaf is dit zeer waarschijnlijk niet het tijdstip. Je staat er van versteld hoe fout dit kan staan zonder dat je dit echt merkt. Verkeerde afstand puntjes kan meer problemen geven.

Als je het tijdstip versteld doe dit dan net een scoop, dat is de enige zuivere manier waarbij je kunt controleren of de vervroeging ook OK is.

Als je het toch wil checken. Het moment waarop de puntjes open gaan is het ontsteek moment. De puntjes zijn niets meer dan een schakelaar welke door een nokje worden open geduwd op het ontstekingstijdstip. De schakelaar ligt aan de ene kant aan de aarde en de andere kant gaat naar je bobine (de min). De bobine zit op het andere kontact aan de plus. Als de puntjes dicht zijn is het circuit gesloten. Er staat dan spanning op de primaire wikkeling van de bobine. Als de puntjes open gaan dan valt die spanning weg. Daardoor ontstaat in de secundaire spoel een hoogspanning welke via de verdeelkap naar de bougies gaat.

Dus met het contact aan zet je een lampje op de veer van je punten. Dit lampje brand niet zolang de punten dicht zijn en gaat aan als de punten open gaan.
Als de punten dicht zijn tak je wat af van een min leiding (min-lamp-min) maar als ze open gaan word het lampje in serie met de bobine gezet en staat er een plus op die draad welke via het lampje naar de aarde gaat.

Fred101
Plaats reactie