ABC dieseltechniek Gent
Geplaatst: do 15 dec 2005, 18:23
Vandaag de hele dag een rondleiding gehad door ABC motorenfabriek in gent. echt super mooi om te zien hoe een relatief klein bedrijf +/- 170 man toch maar even 150 Grote dieselmotoren per jaar kan op brengen.
deze motoren zijn van 3 types
6 cilinder lijn met een vermogen tot 1500 Pk
8 cilinder lijn met een vermogen tot 2500 Pk
V16 met een vermogen van ongeveer 6000 Pk
binnen het bedrijf werdt voor 80 procent alles zelf gedaan. het enige wat uitbesteed was zijn het smeed werk gietwerk, krukas en de inkoop van zuigers lagers en injectors en brandstofpompen.
Verder werdt alles zelf gemaakt Waterpompen oliepompen tandwielen. en alles werdt zelf nabewerkt dus het compleet frezen van een motorblok en drijfstangen. het mooiste wat ik vondt om te zien was hoe ze de drijf en krukas lagers uit kotterde dit gebeurde op een horizontale kotterbank waar het motorblok met drijfstang lager huizen compleet op de kop in de bank werdt gezet en daar ging een as door heen met daar op 2 kotterbeitels per lagervlak en deze werdt langzaam door het blok gehaalt met een tollerantie van 0.02 over het gehele motorblok. deze bank kon zowel 6 cil als 8 cil onderblokken kotteren.
echt een onwijs mooi bedrijf zeker omdat NIETS geautomaticeerd was en het leek erop alsof ik in een jaren 60 fabriek was alleen de freesmachines waren Cnc.
Gr menno
Animation_small.gif --> mod_embed_images_loadimage('eebeac609f227a8c469ba133061d0e64', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.abcdiesel.be%2FAnimation_small.gif', 'http://www.abcdiesel.be/Animation_small.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.abcdiesel.be%2FAnimation_small.gif', '', 6219197, 600, 600, 'Loading image ...', false);
deze motoren zijn van 3 types
6 cilinder lijn met een vermogen tot 1500 Pk
8 cilinder lijn met een vermogen tot 2500 Pk
V16 met een vermogen van ongeveer 6000 Pk
binnen het bedrijf werdt voor 80 procent alles zelf gedaan. het enige wat uitbesteed was zijn het smeed werk gietwerk, krukas en de inkoop van zuigers lagers en injectors en brandstofpompen.
Verder werdt alles zelf gemaakt Waterpompen oliepompen tandwielen. en alles werdt zelf nabewerkt dus het compleet frezen van een motorblok en drijfstangen. het mooiste wat ik vondt om te zien was hoe ze de drijf en krukas lagers uit kotterde dit gebeurde op een horizontale kotterbank waar het motorblok met drijfstang lager huizen compleet op de kop in de bank werdt gezet en daar ging een as door heen met daar op 2 kotterbeitels per lagervlak en deze werdt langzaam door het blok gehaalt met een tollerantie van 0.02 over het gehele motorblok. deze bank kon zowel 6 cil als 8 cil onderblokken kotteren.
echt een onwijs mooi bedrijf zeker omdat NIETS geautomaticeerd was en het leek erop alsof ik in een jaren 60 fabriek was alleen de freesmachines waren Cnc.
Gr menno
Animation_small.gif --> mod_embed_images_loadimage('eebeac609f227a8c469ba133061d0e64', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.abcdiesel.be%2FAnimation_small.gif', 'http://www.abcdiesel.be/Animation_small.gif', 'http://landrover.startpagina.nl/prikbord/addon.php?1162,module=embed_images,check_scaling=1,url=http%3A%2F%2Fwww.abcdiesel.be%2FAnimation_small.gif', '', 6219197, 600, 600, 'Loading image ...', false);