stuurbekrachtiging

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Hans de Ruiter

stuurbekrachtiging

Bericht door Hans de Ruiter »

In mijn 110 uit '84 zit helaas geen stuurbekrachtiging. Het schijnt vrij eenvoudig te zijn om een setje uit bijv. een defender over te bouwen. Die zijn alleen tweedehands moeilijk te vinden. Weet iemand of een set uit een disco of een range ook zou passen zonder al te veel moeite? Dat zou het zoeken naar een goedkope set al een stuk vereenvoudigen.

Met groet, Hans
Aad

Re: stuurbekrachtiging

Bericht door Aad »

Hans,

Bij Ter Horst staan verschillende Defenders voor de sloop. Er staat er vast wel één met stuurbekrachtiging. Het is alleen een eind weg en je moet het er waarschijnlijk zelf afhalen. Het is een leuk dagje uit en hij is redelijk met de prijs. Ik kan het je aanbevelen. Voor gebruikte onderdelen voor RR, Disco of Defender is de kans groot dat het daar ligt.

Succes ermee.
Bjorn

Bericht door Bjorn »

kheb een keer in de LRO een heel stuk zien staan over een nederlands merk stuurbekrachtiging. Die kun je toch gewoon nieuw kopen..?
Maarten B

Bericht door Maarten B »

TIConsole biedt stuurbekrachtigingen aan voor series, maar past (misschien) ook wel in een 110. Ik vond ze echter aardig aan de prijs, iets van 1500 gulden.
Ze staan op hun site www.ticonsole.nl.

Ik heb zelf ook wel eens gedacht aan het inbouwen van stuurbekrachtiging in mijn serie3 uit ''78, maar verder is het nooit gekomen. Ben wel nieuwsgierig of het hele defender-zooitje redelijkerwijs in een serie zou passen.
Houdt ons op de hoogte zou ik zeggen!

Greetz, Maarten
Ad Rietman

Bericht door Ad Rietman »

Ben ik ook benieuwd naar. Iemand ervaring of andersoortige oplossing? (en uiteraard goedkoper dan nieuwe Tic)
Hans de Ruiter

Voor zover ik weet passen die niet in een 110. En verder vind ik ze gewoon veel te duur. Hm... waarschijnlijk kom ik over een aantal jaren tot de conclusie, nadat ik alle rekeningen heb opgeteld, dat ik beter meteen een nieuwe LaRo had kunnen kopen :-))

Met groet, Hans
Hans de Ruiter

Ja ik ken Ter Horst, ben er meerdere malen geweest. Lastige is met hem dat alles maar dan ook alles kan... Tot het tegendeel bewezen is :-) Je moet dus heel goed weten wat je doet en de onderdelen goed kunnen beoordelen. En dat is helaas niet mijn sterkste kant.

Met groet, Hans
110

Bericht door 110 »

Hans,

ik heb op mijn 110 2.5 N/A uit 1986 ook geen stuurbekrachtiging.
Ik laat het zo, voornamelijk omdat ik heb begrepen dat de stuurbekrachtigingsets van Land Rover niet van de beste kwaliteit zijn.
Je zou er voor kunnen kiezen om een pomp van een ander merk te monteren (wel letten op de benodigde opbrengst en het toerental), en wel het Land Rover stuurhuis te monteren.
Verder raad ik je aan om een nieuw stuurhuis te kopen, of er één te reviseren voordat je hem plaatst.

P.S., ik weet dat defender90@xs4all.nl laatst ook een stuurbekrachtigingset heeft geplaatst, mail hem eens.
P.P.S., als je het oude stuurhuis weg doet houd ik me van harte aanbevolen !

Succes.
Menno

Bericht door Menno »

Wij hebben afgelopen maand een stuurbekrachtiging in onze 90 uit '86 gebouwd. Mits je de juiste onderdelen hebt is het redelijk simpel. Problemen waar we tegenaan liepen waren vooral van onderdelen die niet op elkaar aansloten. Zo konden we de bouten, waarmee ons oude stuurhuis aan het chassis zat niet gebruiken omdat de lengte en schroefdraad anders waren. Ook de moer waarmee de droparm aan het stuurhuis zat kon niet hergebruikt worden vanwege ander schroefdraad. Overigens hebben we de oude droparm niet van het oude stuurhuis af gekregen en hebben we bij RB een andere gehaald. Al met al een aardig klusje. Maar het resultaat mag er zijn. Het stuurt super.

Gr. Menno
[www.qwerty-realisatie.nl]
Hans de Ruiter

Hoi Menno,

Heb je een stuurbekrachtiging uit een defender gebruikt of een andere? En kun je iets zeggen over de kosten die je gemaakt hebt?

Met groet, Hans
Menno

Bericht door Menno »

Hoi Hans,

Onze set was een deal met de Jos van Lands End, waar onze Laro vandaan komt. Meeste onderdelen waren nieuw. Volgens mij Defender onderdelen, maar weet het niet zeker. Kosten heb ik niet gemaakt. Missende onderdelen hebben we via ruilhandel bij RB betrokken of kwamen op kosten van Jos bij Budget parts vandaan.
Als het goed is zijn we op 16 maart met de LRCH in Rilland. Als je daar ook bent kun je wel ff kijken hoe een en ander aangesloten zit, en ff voelen hoe het rijdt.

Gr, Menno
[www.qwerty-realisatie.nl]
Hans de Ruiter

Tsja... moet ik eerst iemand vinden om een deal mee te sluiten :-) Of ik 16 maart naar Rilland ga weet ik nog niet, maar ga het zeker proberen...

Misschien tot ziens dan,

Groet, Hans
janzzen

Bericht door janzzen »

tja, stuurbekrachtiging....
ikzelf heb het ook niet op mijn 67er 109" en eerlijk gezegd mis ik het ook niet, mijn stuurbekrachtiging zit nog gewoon in de mouwen. ik ga hier natuurlijk niet de purist uithangen, maar ik vind het ontbreken van allerlei bekrachtigingen eigenlijk wel bijdragen aan het spartaanse landrover gevoel, waarom ga je uberhaupt in een oud autootje rijden? ikzelf vind het onbeholpene van zo'n apparaat toch wel erg vertederend en laten we eerlijk zijn, als je collega met ontzag naar je staat te kijken hoe je je 2 ton zware laro zonder mankeren in en uit een krap parkeer plekkie draait zonder stuur bekrachtiging is dat toch wel een prettig gevoel ( bij mij wel in elk geval) voor comfie lange reizen te maken heb ik een H200 met alle mogelijke toestanden die het leven veraangenamen op de lange zit maar als het effe kan zit ik toch in de landie....
janzzen

oja, mocht je het wel gaan doen, let er dan op dat de regeling snelheidsafhankelijk is, je wil met 100 km p u echt niet zoveel stuurbekrachtiging hebben als bij 5 kmpu
de wat oudere Ford transit had dat namelijk, en daar zijn er verdacht veel van in de sloot terecht gekomen (of erger!)
nogmaals
janzzen
Hans de Ruiter

Ha Menno,

Het is nu zeker. De zestiende komen we naar Rilland. Om identificatie te vereenvoudigen kun je op de LRCH-site bij eigenaren kijken. Kijk bij Rotterdam naar een Bruin/Witte 110 met hele vieze wielen. Dat is die van ons. Jij hebt een zwarte 90 met softtop toch?

Met groet, Hans
huub

Bericht door huub »

Range rover en disco stuurhuizen passen ook, maar handiger is het om een gereviseerde voor de defender, onder garantie te kopen. Moet lukken voor zo'n 750 piek (ET Coevorden vorig jaar) Hydraupompen van kunnen ook van de diversen gebruikt worden. Je hebt ook een meervoudige poulie nodig om de snaar aan te drijven. Als je dat ding nieuw moet kopen is hij erg duur dus rondbellen en zoeken......
Heb het nu 2x gedaan en de kosten zaten rond de 1100 piek per auto.
Vergis je niet in de kosten van de hydraulische leidingen, behoorlijk prijzig om ze te laten maken.

Succes
Plaats reactie