Hammerite
Re: Hammerite
Hoi Edward
Ik hoop het wel, ik heb nl net mijn complete chassis hiermee gedaan......
Het enige risico waar soms over gesproken wordt is het eventueel losbarsten van stukken door torsie op het chassis..... Maar verder is het volgens mij prima geschikt! Roestremmend, keihard en goed te reiningen met de HD-reiniger.
Groet Bowy
ps zie mijn website voor resultaat
[members.lycos.nl]
Ik hoop het wel, ik heb nl net mijn complete chassis hiermee gedaan......
Het enige risico waar soms over gesproken wordt is het eventueel losbarsten van stukken door torsie op het chassis..... Maar verder is het volgens mij prima geschikt! Roestremmend, keihard en goed te reiningen met de HD-reiniger.
Groet Bowy
ps zie mijn website voor resultaat
[members.lycos.nl]
Edward en Bowy,
Ik heb dit dus ook op m'n chassis maar ben er minder kappot van! Afgelopen zondag nog spatte er 'zomaar' een stuk van 10 bij 15 cm vanaf bij 't schoonmaken! De rest lijkt nog wel redelijk goed, maar als 't er met zulke grote stukken vanaf vliegt zou ik er liever wat anders op smeren
Durk
Ik heb dit dus ook op m'n chassis maar ben er minder kappot van! Afgelopen zondag nog spatte er 'zomaar' een stuk van 10 bij 15 cm vanaf bij 't schoonmaken! De rest lijkt nog wel redelijk goed, maar als 't er met zulke grote stukken vanaf vliegt zou ik er liever wat anders op smeren
Durk
Volgens mij kan je er beter goede tektyl opsmeren. Dit blijft altijd een beetje "flexibel" zodat het mee kan bewegen.
Hammerite vind ik echt in het rijtje Amazing Discoveries horen. Het kan gewoon over de roest heen gesmeerd worden en dan komt het er nooit meer doorheen. jaja..
Het zal op een compleet nieuw chassis vast en zeker wel z'n werk goed doen, Waar dus nog geen spatje roest opzit en dan eerst goed voorbehandelen zoals licht opschuren en vetvrijmaken en misschien zelfs eerst nog even gronden.
Maar smeer het niet zo over alle roest heen want dan gaat het onder de Hammerite gewoon door met roesten.
g,
Steven
Hammerite vind ik echt in het rijtje Amazing Discoveries horen. Het kan gewoon over de roest heen gesmeerd worden en dan komt het er nooit meer doorheen. jaja..
Het zal op een compleet nieuw chassis vast en zeker wel z'n werk goed doen, Waar dus nog geen spatje roest opzit en dan eerst goed voorbehandelen zoals licht opschuren en vetvrijmaken en misschien zelfs eerst nog even gronden.
Maar smeer het niet zo over alle roest heen want dan gaat het onder de Hammerite gewoon door met roesten.
g,
Steven
Hee Steven,
Ik kan het helemaal met je eens zijn. Het is zeker niet geschikt om gewoon over roest heen te smeren maar dat is volgens mij helemaal niets.... (en inderdaad op een roestige ondergrond aangebracht springen er makkelijk stukken los...
En inderdaad met een goede onderlaag is het een goede oplossing en verdiend mijn voorkeur boven tectyl. Dit omdat tectyl eerst wat zacht blijft wat enorm veel vuil aantrket (lastig schoonmaakt) en later uitdroogt waardoor tussen grote plakken en het chassis gewoon roestvorming kan optreden..
Mijn voorkeur gaat dus uit naar hamerite of andersoortige verf/lak. In dit geval heb ik gekozen voor hamerite door mijn goede ervatingen in het verleden met dit merk.
Groet Bowy
Ik kan het helemaal met je eens zijn. Het is zeker niet geschikt om gewoon over roest heen te smeren maar dat is volgens mij helemaal niets.... (en inderdaad op een roestige ondergrond aangebracht springen er makkelijk stukken los...
En inderdaad met een goede onderlaag is het een goede oplossing en verdiend mijn voorkeur boven tectyl. Dit omdat tectyl eerst wat zacht blijft wat enorm veel vuil aantrket (lastig schoonmaakt) en later uitdroogt waardoor tussen grote plakken en het chassis gewoon roestvorming kan optreden..
Mijn voorkeur gaat dus uit naar hamerite of andersoortige verf/lak. In dit geval heb ik gekozen voor hamerite door mijn goede ervatingen in het verleden met dit merk.
Groet Bowy
Hoi Edward,
Ik heb net het chassis van mijn 110 helemaal kaal gemaakt en in de Corroless gezet. Dit is een roestremmende primer. Daarovereen heb ik een teerachtig product gesmeerd, wat Paratol heet. Het zou goed zijn voor op staal en beton.
De truuk van Hammerrite is volgens mij dat het een dikke luchtdichte koek op je chassis maakt. Daarnaast zal er ook wel wat zuur en/of zich opofferende bestanddelen in zitten. Maar ik was bang dat die dikke laag er makkelijk af zou gaan springen of dat er op den duur vocht in die hamerslagstruktuur zou gaan zitten. Vandaar dat ik voor Corroless heb gekozen. Ik heb bij het monteren van een aantal bodydelen er al tegen aan gestoten maar het blijft keurig zitten.
Over de Paratol ben ik minder enthousiast, dit spul lost makkelijk op met kruipolie, remolie, enz enz.... dus alles wat je er per ongeluk op morst. Ik had beter gewoon chassislak kunnen nemen.
Veel succes!
Martin
Ik heb net het chassis van mijn 110 helemaal kaal gemaakt en in de Corroless gezet. Dit is een roestremmende primer. Daarovereen heb ik een teerachtig product gesmeerd, wat Paratol heet. Het zou goed zijn voor op staal en beton.
De truuk van Hammerrite is volgens mij dat het een dikke luchtdichte koek op je chassis maakt. Daarnaast zal er ook wel wat zuur en/of zich opofferende bestanddelen in zitten. Maar ik was bang dat die dikke laag er makkelijk af zou gaan springen of dat er op den duur vocht in die hamerslagstruktuur zou gaan zitten. Vandaar dat ik voor Corroless heb gekozen. Ik heb bij het monteren van een aantal bodydelen er al tegen aan gestoten maar het blijft keurig zitten.
Over de Paratol ben ik minder enthousiast, dit spul lost makkelijk op met kruipolie, remolie, enz enz.... dus alles wat je er per ongeluk op morst. Ik had beter gewoon chassislak kunnen nemen.
Veel succes!
Martin
als grondverf wil ik hammerite nr1 gebruiken dan aflakken met gewone hammerite en als laatste een elastische laag teer of iets dergelijks.
En het gaat bijna gebeuren nog 1 a 2 keer krabben dan nog wat zandstralen afschuren en verven eindelijk
Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
En het gaat bijna gebeuren nog 1 a 2 keer krabben dan nog wat zandstralen afschuren en verven eindelijk

Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
Hoi Martin,
Bij mijn beste weten is ECHTE paratol niet meer verkrijgbaar in Nederland, net als alle/veel andere teerhoudende onderhoudsproducten voor zowel auto als boot.
Alle fabriekanten zijn druk aan het stoeien om met GOEDE vervangingsmiddelen op de markt te komen, maar het wil geloof ik nog niet helemaal lukken. Zelf ben ik nl al enige jaren met verschillende producten aan het stoeien om mijn stalen boot afdoende te conserveren.
Voorheen zat er koolteer op, toen dat verboden werd i.v.m. milieubelasting paratol.
Paratol wordt indien langdurig blootgesteld aan weer en wind ook hard en barst open. Voor onderwater was het echter zeer geschikt, maar op mijn chassis zou ik het niet gebruiken.
Greetz, Maarten
Als ik een mooi kaal chassis had zou ik het op hammerite houden. Goed hard spul en persoonlijk hou ik er meer van dat ik het zie als het ergens roest ipv dat onder een ogenschijnlijk roestvrye laag tektyl de roest vrolijk groeit.
Heb goede ervaringen met dit goedje, makkelijk schoon te spuiten als modder al blijft hangen.
Heb wel de voorkeur voor hoogglans, geen hamerslag ivm het onregelmatige oppervlak dat in mijn ervaring minder roestwerend en vuilgevoeliger is.
Ik zou er dus ook geen zachtere toplaag meer opzetten
Groet, wilberth
Heb goede ervaringen met dit goedje, makkelijk schoon te spuiten als modder al blijft hangen.
Heb wel de voorkeur voor hoogglans, geen hamerslag ivm het onregelmatige oppervlak dat in mijn ervaring minder roestwerend en vuilgevoeliger is.
Ik zou er dus ook geen zachtere toplaag meer opzetten
Groet, wilberth
Nog beter is je chassis laten galvaniseren en daarna poeder-coaten. Dat overleeft ons allen met gemak...
Wat raden jullie trouwens aan om op een gegalvaniseerd chassis te smeren? Nu krijgt het allemaal van die rare witte spikkels en wil het eigenlijk liever helemaal zwart hebben. Alleen heb ik de indruk dat tectyl niet echt beklijft.
Groet, Hans
Wat raden jullie trouwens aan om op een gegalvaniseerd chassis te smeren? Nu krijgt het allemaal van die rare witte spikkels en wil het eigenlijk liever helemaal zwart hebben. Alleen heb ik de indruk dat tectyl niet echt beklijft.
Groet, Hans
als je je gegalvaniseerde chassis gaat verven zie je niet waar de roest weer begint, ik zou er niets overheen doen. hoogstens iets doorzichtigs
De bedoeling van galvaniseren is het voorkomen van roest. En volgens mij de enige afdoende remedie. Er kan dus best iets overheen al was het maar voor de 'mooi' :-0
Met groet, Hans
Met groet, Hans
Eens met hans.
Non-ferro primer (bv hammerite) gevolgd door zwarte lak (bv hammerite, geen aandelen)
Is inderdaad mooi, overweeg dit zelf ook
Groet, Wilberth
Non-ferro primer (bv hammerite) gevolgd door zwarte lak (bv hammerite, geen aandelen)
Is inderdaad mooi, overweeg dit zelf ook
Groet, Wilberth
als je je chassis laat galvaniseren, waarom dan ook nog poedercoaten?? vrij dure oplossing voor een kleurtje lijkt me , en als je hem laat poedercoaten hoef je van te voren ook niet te galvaniseren, poedercoating werkt perfekt tegen roest, en je kan het in een heleboel kleuren laten doen, stel je voor....
roze
lichtblauw
zacht paars
geel
of gewoon zwart, ook mooi
janzzen
roze
lichtblauw
zacht paars
geel
of gewoon zwart, ook mooi

janzzen
Ook ik ga binnenkort mijn chassis behandelen.
Dacht eerst aan Hammerite, maar heb nu Por 15 Rustpreventive Paint aangeschaft. Deze verf is zo sterk dat je hem niet van je handen krijgt, het moet gewoon eraf slijten. Verf tussen de rand van het blik en het deksel betekent dat je het blik kunt weggooien omdat je het niet meer open krijgt.
De verf hecht het best op een wat ruwe ondergrond bijv. roest. De resulterende laag is keihard en sluit hermetisch af.
Er word aangeraden de ondergrond tevoren te behandelen met Metal Ready Rustremover. Beide producten zijn te verkrijgen bij Blankers.
Zie website www.frost-auto.nl
Op deze site is ook de reeds eerder vermelde Corroless te vinden.
Veel succes,
Jan
Dacht eerst aan Hammerite, maar heb nu Por 15 Rustpreventive Paint aangeschaft. Deze verf is zo sterk dat je hem niet van je handen krijgt, het moet gewoon eraf slijten. Verf tussen de rand van het blik en het deksel betekent dat je het blik kunt weggooien omdat je het niet meer open krijgt.
De verf hecht het best op een wat ruwe ondergrond bijv. roest. De resulterende laag is keihard en sluit hermetisch af.
Er word aangeraden de ondergrond tevoren te behandelen met Metal Ready Rustremover. Beide producten zijn te verkrijgen bij Blankers.
Zie website www.frost-auto.nl
Op deze site is ook de reeds eerder vermelde Corroless te vinden.
Veel succes,
Jan
zowel cola als hammerite zetten de roest om in een ijzerfosfaat, omdat beide producten fosforzuur bevatten. Daar waar de roest niet goed wordt aangepakt gaat het gewoon door en roest het onder de hammerite verder, want hammerite werkt op basis van ; iets behandelen en dan luchtdicht afsluiten. Behandel de roest dan gewoon goed met staaklbortel en een roestomzetter en gebruik bijvoorbeeld hamerslagverf. Is hard maar toch elastisch
Een goed gegalvaniseerd chassis, dwz dat de temperatuur van het zinkbad hoog genoeg was om een overgangslaag te vormen (staal/zink legering), en die voldoende dikte heeft (gaat in de regel samen met het voorafgaande) heeft geen verdere beschermlaag nodig.
Sterker nog een slecht hechtende (verf) laag op een gegalvaniseerd chassis zal een averechts effect geven, want hierdoor kan vocht met hierin opgeloste zouten, of zuren opgesloten raken, en de zinklaag sneller aantasten.Tevens zal het dichtgroeien van een beschadiging vertraagd worden.
Onbeschermd zal een zinklaag steeds dunner worden, maar voldoende dikte hebben om vele jaren het onderliggende staal te beschermen.
Het gegalvaniseerde chassis onder mijn 88" s3 is nu 9 jaar oud, en ziet er nog uit als nieuw (maar dan dof).
Dennis B
Sterker nog een slecht hechtende (verf) laag op een gegalvaniseerd chassis zal een averechts effect geven, want hierdoor kan vocht met hierin opgeloste zouten, of zuren opgesloten raken, en de zinklaag sneller aantasten.Tevens zal het dichtgroeien van een beschadiging vertraagd worden.
Onbeschermd zal een zinklaag steeds dunner worden, maar voldoende dikte hebben om vele jaren het onderliggende staal te beschermen.
Het gegalvaniseerde chassis onder mijn 88" s3 is nu 9 jaar oud, en ziet er nog uit als nieuw (maar dan dof).
Dennis B
Beste Hans,
Poedercoaten na galvaniseren is veel geld uitgeven zonder effect met het risico van een negatief effect.
Poedercoaten heeft 2 nadelen:
- het werkt alleen aan de buitenzijde en chassis roesten bijna altijd van binnen uit
- het verhard na verloop van tijd, zodra er iets tegen aan slaat (steen, stronk) barst het met de mogelijkheid dat vuil, zout en zuren ongemerkt hun werk kunnen doen.
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Poedercoaten na galvaniseren is veel geld uitgeven zonder effect met het risico van een negatief effect.
Poedercoaten heeft 2 nadelen:
- het werkt alleen aan de buitenzijde en chassis roesten bijna altijd van binnen uit
- het verhard na verloop van tijd, zodra er iets tegen aan slaat (steen, stronk) barst het met de mogelijkheid dat vuil, zout en zuren ongemerkt hun werk kunnen doen.
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
't Is dan ook alleen maar omdat het er zo mooi uit ziet. Het enige gegalvaniseerde en gepoedercoate chassis dat ik overigens ooit gezien heb stond bij RvdZ. Het was voor een 88 die helemaal gerestaureerd werd. Of het zinvol is weet ik niet, mooi is het wel.
Mijn chassis is alleen gegalvaniseerd. Denk dat het toch tectyl oid wordt om het voor de 'mooi' zwart te maken.
Met groet, Hans
Mijn chassis is alleen gegalvaniseerd. Denk dat het toch tectyl oid wordt om het voor de 'mooi' zwart te maken.
Met groet, Hans
Hey das gaaf,
Ik wilde in eerste instantie ook dat por-goedje hebben maar kon het nergens vinden.
Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
Ik wilde in eerste instantie ook dat por-goedje hebben maar kon het nergens vinden.
Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
Als je roest behandelt met een staalborstel dan polijst je het alleen maar. Het zal onder de lak dus zeker verder roesten. Om een optimaal resultaat te krijgen zal je het dus ook moeten schuren. Bij ons op de boot gebruiken we om te ontroesten meestal een lamellenschijf. Je krijgt hiermee mooi glimmend ijzer terug. Kijk wel uit dat het niet te hard gaat.
Evert Jan
Evert Jan