inruilen tegen een Santana
inruilen tegen een Santana
Beste mensen,
Ik zit met het volgende. Zoals jullie in het smoelenboek kunnen zien ben ik in het bezit van een 109 SIIA uit 1969. Ex-engels leger Benzine/gas, groen met witte hard-top en geel kenteken. APK gekeurd.
Ik twijfel er nu over om een 88 aan te schaffen en deze weg te doen. Niet omdat deze slecht is, want het is een prachtmodel, maar omdat een korte diesel mij meer aanstaat. Ik heb nu een Santane 88 SIII gezien waar ik wel interesse in heb. Hij staat nog niet op NL kenteken en er zal dus nog wel wat aan moeten gebeuren.
Een paar vragen hierover aan jullie: De dwarsbalk onder de versnellingsbak heeft een behoorlijke optater gehad en is goed misvormt. Op een klein stukje na zit deze nog wel helemaal vast aan de langsbalken. Zover ik heb kunnen zien zijn deze niet hierdoor aangetast. Ook de vogende dwarsbalk heeft een kleine klap gehad, hier hoeft in ieder geval weinig aan gedaan te worden, maar wat voor die grote deuk??
Verder heeft hij ongeveer 1 cm speling op de voorste cardanas. Te veel of kan het er nog net mee door? Hij beschikt over vrijloopnaven.
Na een proefritje zat er op de buitenkant van de velg olie. vermoedelijk remvloeistof. Lijkt mij een kwestie van een keerring of nieuwe remschoenen?
De versnellingsbak is versleten en moet vervangen worden. Zit er wel bij, maar deze heeft wel een overdrive. Is door de overdrive de versnellingsbak een stuk moeilijker te verwisselen of heeft dit geen invloed? Is hier in de boeken rekening mee gehouden?
Wie kan mij nog goede adviezen geven. Ik twijfel op dit moment of ik het zal doen. Ik beschik nu immers over een auto op kenteken en weet niet wat ik precies in huis haal als ik dit nog zelf moet doen.
Ik hoop dat jullie net als altijd weer goede tips hebben!
Alvast bedankt,
Jeroen
Ik zit met het volgende. Zoals jullie in het smoelenboek kunnen zien ben ik in het bezit van een 109 SIIA uit 1969. Ex-engels leger Benzine/gas, groen met witte hard-top en geel kenteken. APK gekeurd.
Ik twijfel er nu over om een 88 aan te schaffen en deze weg te doen. Niet omdat deze slecht is, want het is een prachtmodel, maar omdat een korte diesel mij meer aanstaat. Ik heb nu een Santane 88 SIII gezien waar ik wel interesse in heb. Hij staat nog niet op NL kenteken en er zal dus nog wel wat aan moeten gebeuren.
Een paar vragen hierover aan jullie: De dwarsbalk onder de versnellingsbak heeft een behoorlijke optater gehad en is goed misvormt. Op een klein stukje na zit deze nog wel helemaal vast aan de langsbalken. Zover ik heb kunnen zien zijn deze niet hierdoor aangetast. Ook de vogende dwarsbalk heeft een kleine klap gehad, hier hoeft in ieder geval weinig aan gedaan te worden, maar wat voor die grote deuk??
Verder heeft hij ongeveer 1 cm speling op de voorste cardanas. Te veel of kan het er nog net mee door? Hij beschikt over vrijloopnaven.
Na een proefritje zat er op de buitenkant van de velg olie. vermoedelijk remvloeistof. Lijkt mij een kwestie van een keerring of nieuwe remschoenen?
De versnellingsbak is versleten en moet vervangen worden. Zit er wel bij, maar deze heeft wel een overdrive. Is door de overdrive de versnellingsbak een stuk moeilijker te verwisselen of heeft dit geen invloed? Is hier in de boeken rekening mee gehouden?
Wie kan mij nog goede adviezen geven. Ik twijfel op dit moment of ik het zal doen. Ik beschik nu immers over een auto op kenteken en weet niet wat ik precies in huis haal als ik dit nog zelf moet doen.
Ik hoop dat jullie net als altijd weer goede tips hebben!
Alvast bedankt,
Jeroen
Re: inruilen tegen een Santana
De dwarsbalk met de grote deuk is niet de balk onder de versnellingsbak, maar de motordraagbalk. Die met de klienere deuk is die onder de versnellingsbak.
Jeroen
Jeroen
Re: inruilen tegen een Santana
Jeroen,
Bij twijfel NIET doen.
Je hebt nu een LR met APK en weet, als het goed is, wat je hebt.
De Santana die jij omschrijft heeft een enorme klap gemaakt, gezien de schade onder de auto.
Er is geen garantie dat de schade zich beperkt tot de zwaar gedeukte steunen.
Waardoor is de versnellingsbak versleten?
Staan de motor, de tussenbak, de bak en de assen nog wel op de goede hoogte ten opzichte van elkaar?
Wat heeft de schade veroorzaakt?
Een rotsblok, een boomstronk of is hij met lomp geweld van een heuvel afgesprongen en verkeerd terecht gekomen!
Succes en wijsheid!
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Bij twijfel NIET doen.
Je hebt nu een LR met APK en weet, als het goed is, wat je hebt.
De Santana die jij omschrijft heeft een enorme klap gemaakt, gezien de schade onder de auto.
Er is geen garantie dat de schade zich beperkt tot de zwaar gedeukte steunen.
Waardoor is de versnellingsbak versleten?
Staan de motor, de tussenbak, de bak en de assen nog wel op de goede hoogte ten opzichte van elkaar?
Wat heeft de schade veroorzaakt?
Een rotsblok, een boomstronk of is hij met lomp geweld van een heuvel afgesprongen en verkeerd terecht gekomen!
Succes en wijsheid!
Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Re: inruilen tegen een Santana
ik persoonlijk denk dat de rest van de wagen wel in een fenomenaal mooie sn goede staat moet zijn wil je hem inruilen voor je nette 88! zoals Aad al schrijft, je weet nu wat je hebt, en je hebt geen idee wat er nog gaat komen naast de gebreken die je al genoemd hebt.......
kies wijs!!
groet
janzzen
kies wijs!!
groet
janzzen
Re: inruilen tegen een Santana
zou er nog een een nachtje over slapen ...............dan gillend wakker worden en niet doen
Re: inruilen tegen een Santana
Ging even iets mis, poging 2,
bij twijfel, niet doen. Er zijn voldoende 88's om binnen een jaar een exemplaar te vinden dat helemaal naar je zin is.
Als je het toch doet, hou er dan rekening mee dat je wel voor zeker 1000 euro ellende accepteerd (als je alles moet laten doen iets meer, bij DHZ misschien iets minder), dit moet in de prijs terug te vinden zijn.
- deukje betekend wat laswerk. Santana hebben zoms een gegalvaniseerd chassis, dit is natuurlijk schitterend maar het last wel klote en de zinklaag is dan natuurlijk verdwenen. Kun je zelf lassen?
- bakwissel zou geen probleem moeten zijn.
- lekkende remmen zijn ook relatief eenvoudig te vervangen
- let wel op of deukje de hele schade is, chassis even kruisling meten. Is hij van links-voor naar rechts-achter evenlang als van recht-voor naar links-achter? Enkele mm verschil is geen probleem, bij enkele cm mooi vanaf blijven. Als de voorbuper horizontaal staat, is de achterbumper dat dan ook?
- let ook op de aanwezigheid van (spaanse) papieren en een duidelijk leesbaar (en overeenkomend) chassisnr. Dit om veel gedoe bij de RDW/douane te voorkomen.
Dit kost ook allemaal tijd. Reken voor werkzaamheden en RDW-keuring toch al snel op een paar maanden.
Als deze wagen bij een garage staat kun je ook vragen wat zij vragen om deze dingen uit te voeren, en wat dat kost. Kost het teveel dan heb je een goed argument om af te dingen, kost het te weinig dan moet je het misschien gewoon laten doen. Maar in ieder geval kan dit je een indruk geven. Zeker als ze aangeven er niet aan te willen beginnen (ongeacht welke kutsmoes) kan dat wel eens inhouden dat ze er zelf helemaal geen gat in zien. DAn wijs beslissen, veel afdingen of afblijven.
Groet, Wilberth
bij twijfel, niet doen. Er zijn voldoende 88's om binnen een jaar een exemplaar te vinden dat helemaal naar je zin is.
Als je het toch doet, hou er dan rekening mee dat je wel voor zeker 1000 euro ellende accepteerd (als je alles moet laten doen iets meer, bij DHZ misschien iets minder), dit moet in de prijs terug te vinden zijn.
- deukje betekend wat laswerk. Santana hebben zoms een gegalvaniseerd chassis, dit is natuurlijk schitterend maar het last wel klote en de zinklaag is dan natuurlijk verdwenen. Kun je zelf lassen?
- bakwissel zou geen probleem moeten zijn.
- lekkende remmen zijn ook relatief eenvoudig te vervangen
- let wel op of deukje de hele schade is, chassis even kruisling meten. Is hij van links-voor naar rechts-achter evenlang als van recht-voor naar links-achter? Enkele mm verschil is geen probleem, bij enkele cm mooi vanaf blijven. Als de voorbuper horizontaal staat, is de achterbumper dat dan ook?
- let ook op de aanwezigheid van (spaanse) papieren en een duidelijk leesbaar (en overeenkomend) chassisnr. Dit om veel gedoe bij de RDW/douane te voorkomen.
Dit kost ook allemaal tijd. Reken voor werkzaamheden en RDW-keuring toch al snel op een paar maanden.
Als deze wagen bij een garage staat kun je ook vragen wat zij vragen om deze dingen uit te voeren, en wat dat kost. Kost het teveel dan heb je een goed argument om af te dingen, kost het te weinig dan moet je het misschien gewoon laten doen. Maar in ieder geval kan dit je een indruk geven. Zeker als ze aangeven er niet aan te willen beginnen (ongeacht welke kutsmoes) kan dat wel eens inhouden dat ze er zelf helemaal geen gat in zien. DAn wijs beslissen, veel afdingen of afblijven.
Groet, Wilberth
Re: inruilen tegen een Santana
Ik denk dat je beter eerst de Santana kunt kopen en opknappen.
Als je inruilt krijg je vaak toch te weinig terug voor je eigen auto. Ik weet de prijs van de Santana niet, maar het lijkt mij dat het niet al te veel kan zijn gezien het onderhoud wat nog gedaan moeten worden.
Dan later via prikbord of lrch je 109 verkopen, want die ziet er op de foto wel erg mooi uit. Ik denk dat je wel als voorwaarde moet stellen voor jezelf dat het chassis recht moet zijn anders begin je aan een gebed zonder eind.
gr,
Steven
Als je inruilt krijg je vaak toch te weinig terug voor je eigen auto. Ik weet de prijs van de Santana niet, maar het lijkt mij dat het niet al te veel kan zijn gezien het onderhoud wat nog gedaan moeten worden.
Dan later via prikbord of lrch je 109 verkopen, want die ziet er op de foto wel erg mooi uit. Ik denk dat je wel als voorwaarde moet stellen voor jezelf dat het chassis recht moet zijn anders begin je aan een gebed zonder eind.
gr,
Steven