heel dure koppakking

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Joost

heel dure koppakking

Bericht door Joost »

In januari heb ik in Port Elisabeth (Zuid-Afrika) een Defender Tdi 110 uit ?97 gekocht om die naar Windhoek Namibië te rijden en daar de komende jaren te laten staan. De auto heeft, als we alle garagebonnen mogen geloven, iedere 5000 km een beurt gehad. Bij 180.000 was de distributieriem gebroken en is de moter dus geheel uit elkaar geweest. Nu staat 215.000 op de teller.

Na 800 kilometer ging het rode acculampje branden. We hebben een deel van de Alternator/Generator laten vervangen maar dat bleek niet afdoende. Het lampje bleef branden. Wat echter ook bleek was dat de accu gewoon oplaadde. Men adviseerde ons dan ook de reis te vervolgen.

Na 150 km verder hoorden we een vreemd geluid en even later raakte de motor oververhit. We hebben eerst vaart geminderd en daarna de auto gestopt. Toen bleek dat het asje van de Alternator/Generator gebroken was. De pully was daardoor scheef gaan staan, waarna de aandrijfriem slap was gaan hangen en de ventilator dus ook niet meer aandreef.

We zijn naar Upington gesleept maar daar bleek in de verre omtrek geen nieuwe riem en Alternator/Generator verkrijgbaar. Uiteindelijk hebben we de auto door laten brengen naar de plaats van bestemming, waar hij dan in alle rust gerepareerd kan worden. Wij moesten helaas na een week weer terugvliiegen.

In Windhoek was het geen probleem om aan een Alternator/Generator te komen. Land Rover dealer Noval had er zes op voorraad. Na ons verstrek naar huis is de Alternator/Generator ingebouwd (niet bij de dealer, maar op de plaats waar de auto nu staat). Het blijkt echter dat de auto direct na starten direct weer oververhit raakt.
Inmiddels hebben twee techneuten gekeken en men stelt dat de koppakking er uit geblazen is.

Nu blijkt echter dat het vervangen hiervan naar men zegt ? 3500 moet kosten. Dat leek ons erg veel. Bij navraag kregen we het volgende mailtje terug:

We spoke to the mechanic again after we received your fax.
The problem is that when the top gasket is blown the Piston Rings collapse and must be replaced.The engine must be stripped completely and you need a full gasket set. If you replace the Rings you must replace the Bearings as well as the Filters (Oil,etc). Once stripped the water pump must be replaced (it is leaking). If the head is cracked, it could cost a lot more.
Landrover spares are very expensive in Namibia and very scarce in South Africa.
This was the cheapest quote. The next one is an estimate of
N$ 44000.00. (? 4400)

Mijn simpele vraag is: klopt dit? Hoe reëel zijn deze kosten. Ik begrijp dat onderdelen duur zijn, maar het arbeidsloon is zonder meer laag. Graag een advies. Voor ons is dit zeer lastig te beoordelen. Enerzijds omdat we nog geen kenners zijn en anderzijds omdat de auto op 9 uur vliegen staat.

Alvast bedankt voor jullie mening.
wilberth

Re: heel dure koppakking

Bericht door wilberth »

Als dit alleen om het vervangen van een koppakking gaat lijkt het me errug veel geld. Daar kun je hem bijna voor in een container stoppen en hierheen halen om het zelf te doen. (zit je alleen nog met het terug brengen, ik wil hem er wel weer heen rijden voor je )
Waarschijnlijk proberen ze je gewoon een poot uit te draaien, wetend dat het moeilijk is om op zo'n lange afstand zaken te doen.

Het lijkt erop dat ze de hele motor voor je willen reviseren. Dat zou ik zo niet doen.
Ik zou (als reparatie daar, zonder jouw aanwezigheid echt nodig is) een gereviseerde motor naar namibie sturen en het slachtoffer retour naar nederland. Kun je hier de schade bekijken en herstellen. Een goede Tdi verkopen is hier echt geen probleem en dan brengt hij zeker weer op wat ze je nu voor de reparatie vragen.

Dit vraagt dus wel de investering in een extra motor, maar het lijkt me dat je dan meer zicht hebt op het werk, of het wel of niet uitgevoerd wordt en de kwaliteit.

Groet, Wilberth
Bjorn

Re: heel dure koppakking

Bericht door Bjorn »

ze trekken de conclusie dat wanneer de koppakking kapot is, de zuigerveren ook stuk gaan. Ze willen dan ook de komplete zuigers, en drijfstanglagers vervangen.
Dit lijkt mij echter wel zwaar overdreven, en vrij voorbarig om nu al te zeggen dat je zuigerveren ook kapot zijn. Mijns inziens kun je je koppakking gewoon vervangen. Hooguit moet de kop gevlakt worden.
Maarja, net wat je zegt... als er geen kenners in de buurt zijn is het vrij moeilijk om iemand een ander oordeel te laten geven. Maar ik heb het gevoel dat ze je inderdaad een poot uit willen draaien....

maar misschien dat iemand anders ietsgelijks heeft meegemaakt..??

succes
Plaats reactie