nog even terugkomend op het probleem zijn we er helaas nog niet. hierbij wat aanvullende info die misschien tot duidelijkheid kan leiden
we hebben een bobine met ingebouwde weerstand, en een contactpuntloze verdeler. er komt een draad op de plus van de bobine via het contactslot. op deze zelfde aansluiting zit een condensator aan de massa en een witte draad loopt naar de onderkant van de verdeler. een tweede witte draad loopt van de - van de bobine naar het 2e contact op de verdeler. meer lopen er niet en gevoelsmatig missen we iets
we hebben al de condensator vervangen en de bobine maar ut helpt geen moer zeg maar
graag hulp
thx
ontsteking 3.5 V8
Re: ontsteking 3.5 V8
Kijk eens hier, misschien heb je er wat aan, op blz 20 staat een plaatje en het gaat over problemen met de ontsteking.
[www.landrover.ee]
Misschien dat het downloaden wat lang duurt = 10 mb
Frans Bonnes
[www.landrover.ee]
Misschien dat het downloaden wat lang duurt = 10 mb
Frans Bonnes
Re: ontsteking 3.5 V8
ik weet niet wat voor soort ontsteking je hebt maar ik begrijp een electronische. Deze hebben soms een externe regelunit en soms zit hij er in. Deze ontstekingen zijn erg gevoelig voor onsteken zonder aangesloten bougie. Een keer is vaak al exit ontsteking. Kan het zijn dat dit gebeurt is. (bv kijken of hij vonkt met een bougiekabel los en de bougie die een keer geen aarde maakt.)
De ene witte draad zal wel de voeding van de ontsteking zijn. De tweede (op de min van de bobine) de onderbreker draad. De ontsteking is een electronische schakelaar die even op het juiste moment de aarde van de bobine onderbreekt. Als je zou meten dan valt op dat moment de spanning over de bobine weg. Daardoor ontstaat er in de secundaire spoel van je (voor electronische ontsteking geschikte) bobine een inductiespanning die alleen weg kan via de rotor door de verdeelkap naar de bougie. Als die spanning niet weg kan via die weg slaat ie terug in de ontsteking en da's nie goe.
Je moet 12V op je bobine hebben. Sluit eens een lampje aan tussen de min van de ontsteking en de aarde. (ipv de draad naar de min van de bobine) Als je de motor draait met het contact aan moet dit knipperen op het ontsteekpunt. Iedere keer als de ontsteking de aarde verbreekt gaat je lampje uit. Brandt het lampje helemaal niet en er staat wel 12V op de andere draad van de ontsteking dan is er iets fout in je ontsteking. Knippert het wel zit de fout in je verdeelkap of bobine.
Fred101
De ene witte draad zal wel de voeding van de ontsteking zijn. De tweede (op de min van de bobine) de onderbreker draad. De ontsteking is een electronische schakelaar die even op het juiste moment de aarde van de bobine onderbreekt. Als je zou meten dan valt op dat moment de spanning over de bobine weg. Daardoor ontstaat er in de secundaire spoel van je (voor electronische ontsteking geschikte) bobine een inductiespanning die alleen weg kan via de rotor door de verdeelkap naar de bougie. Als die spanning niet weg kan via die weg slaat ie terug in de ontsteking en da's nie goe.
Je moet 12V op je bobine hebben. Sluit eens een lampje aan tussen de min van de ontsteking en de aarde. (ipv de draad naar de min van de bobine) Als je de motor draait met het contact aan moet dit knipperen op het ontsteekpunt. Iedere keer als de ontsteking de aarde verbreekt gaat je lampje uit. Brandt het lampje helemaal niet en er staat wel 12V op de andere draad van de ontsteking dan is er iets fout in je ontsteking. Knippert het wel zit de fout in je verdeelkap of bobine.
Fred101