Jaja alweer banden, maar nu iets anders?
Het gaat om een continue 4x4 auto, RRC in mijn geval.
Ik heb een keer gehoord dat het verschil in diameter van de banden tussen voor en achter niet TE groot mag zijn. Enig verschil tussen voor en achter wordt wel door het voor/achter differentieel opgevangen, maar dit zou niet continue het geval mogen zijn.
Mijn voorbanden zijn in omtrek bijna 3cm langer dan de achterbanden (ander merk).
De vraag is dus, kan dit in de toekomst tot problemen leiden?
Weet iemand meer?
Paul
RRC
Alweer banden?
Re: Alweer banden?
je tussendiff vindt dit denk ik niet zo prettig. Je vooras draait met lagere snelheid als je achteras. Het diff compenseert dat doordat hij dan denkt dat je achterwielen permanent doorslippen. Volgens mij rij je dan eigenlijk met twee wiel aandrijving. Ik weet niet of dat slecht is voor het diff, zal wel harder slijten denk ik.
Lijkt me wegliggings technisch zowiezo niet verstandig om met verschillende banden te rijden. Heb je geen gelijke grip.
Zullen best mensen zijn hier die dit zeker weten.
Fred101
Lijkt me wegliggings technisch zowiezo niet verstandig om met verschillende banden te rijden. Heb je geen gelijke grip.
Zullen best mensen zijn hier die dit zeker weten.
Fred101
De banden hebben dezelfde fabrieks maten, allebei 31", maar in de praktijk blijkt dit dus niet helemaal zo te zijn... profielen zijn redelijk hetzelfde overigens.
In hoeverre is een voor/achter dif anders dan de dif van een as?
Zijn toch "gewoon tandwielen" die de krachten verdelen.....
Paul B
RRC
precies, zijn gewoon tandwielen, tenzij je een visco koppeling hebt (dan heb je geen difflock schakeling), maar dat neem ik niet aan.
Je rijdt niet met 2WD (ook niet "alsof", het is wel zo dat de traktie op de kleine banden een fractie groter is, maar daar merk je met een diamete verschil van 1 cm echt niets van.
en nee, ik denk ook niet dat het kwaad kan.
Groeten Jan Schober
Je rijdt niet met 2WD (ook niet "alsof", het is wel zo dat de traktie op de kleine banden een fractie groter is, maar daar merk je met een diamete verschil van 1 cm echt niets van.
en nee, ik denk ook niet dat het kwaad kan.
Groeten Jan Schober