'klapperende' startmotor

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Durk

'klapperende' startmotor

Bericht door Durk »

Afgelopen zaterdag heb ik de startmotor uit elkaar gehad, schoongemaakt, 't radertje dat in de motor steekt ingevet, en weer gemonteerd, sindsdien start 'ie een heeeeel stuk beter, maar....
Op de werkbank draaide de starmotor toch ook al wat vreemd, we zetten er even spanning op, dan draait 'ie prima rond, op 't moment dat 'ie bijna weer stilstaat, klappert de rotor in de stator-behuizing....dit kan komen omdat de as aan de kant die in de motor steekt nu even geen steun had.

Nu die weer op de motor gemonteerd zit hoor ik ook wat rare geluiden bij 't starten, net of 'ie 't radertje niet snel genoeg terugtrekt uit de motor, of hij klappert nog steeds wat....

kan iemand dit verklaren? Gaat m'n startmotor nu snel aan gort?

Durk
Aad Koene

Re: 'klapperende' startmotor

Bericht door Aad Koene »

Durk,

Het "klinkt" als een versleten lager of as.
Door je schoonmaakwerkzaamheden is al het oude vet (en aangekoekte rommel) verwijderd, dit is vaak het moment waarop slijtage pas aan het licht komt.

Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Durk

Bericht door Durk »

Aad,

bedankt voor je reactie,

kan ik nog iets aan dit ding doen, bijv. stijf vet om de rotor smeren oid zodat 'ie wat beter draait of kan ik beter direct een vervangende startmotor zoeken?

Of zou deze 't nog wel een tijdje volhouden...dat ik em vervang als ie echt stuk gaat...

Durk
Aad Koene

Bericht door Aad Koene »

Durk,

Je kunt het natuurlijk altijd proberen met vet, als de startmotor ondanks alles zijn werk doet altijd een optie.
Of hij het lang uithoudt is maar de vraag, er komt nogal wat kracht op te staan.

Ik zou hem er af halen en kijken waar het probleem exact zit en of het vatbaar is voor reparatie.

Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Ed Dinee

Bericht door Ed Dinee »

Bekend probleem.
Meestal loopt de Bentix op z'n einde, wat tevens betekent einde startmotor
omdat Bentix niet los te koop is.
Spreek alvast je spaarvarken aan voor een bedrag van ongeveer 185 hele
eurotjes excl.BTW.

Succes.

Ed.
Durk

Bericht door Durk »

DACHT 't NIET!!

da's veel geld...ik heb al een perfect werkende gebruikte startmotor gevonden, geen speling op de as...voor een fractie van de prijs. Dus ik zet er volgende week even een vervangende op, dan kan ik altijd nog zien wat ik met de huidige startmotor doe.

bedankt voor de tips allemaal!

Durk
Plaats reactie