IJsland

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Fred Kamphues

IJsland

Bericht door Fred Kamphues »

Hallo beste Prikkers,
Ik ben weer terug van een reis door IJsland (ja ik weet het, het is verslavend).
Het was een stuk kouder dan vorig jaar om deze tijd.
Bij Askja lag al een meter sneeuw.
De foto's van de trip staan op mijn website:
[www.millhouse.nl]

Nog een nieuwtje:
Eind van de maand komt er een kalender (12 pagina's) uit met een selectie van mijn beste Land Rover foto's van de afgelopen drie jaar.
Hou het prikbord in de gaten voor meer nieuws hierover!

Groeten,

Fred
Bart(ex laro rijder)

Re: IJsland

Bericht door Bart(ex laro rijder) »

Geweldig Fred,

Ik geniet iedere keer weer van je foto's, heb er stiekum één als achtergrond op mijn buroblad.
Ziet er weer heel erg goed uit.

Bart.
CamperChris

Bericht door CamperChris »

Ik ga gelijk kijken, ik moet er ook nog eens heen, maar weet nog niet zo goed in welke periode het het meest interessant is, Noorwegen-Zweden in April was fantastisch, stabiel zacht winter-weer. Is dat in Ijsland ook, in April? of mischien in mei? kun je dan al het binnenland in?

gr, CamperChris
www.opwielen.nl
Fred Kamphues

Hoi Chris,
Ik vind zelf september het mooist.
De toeristen zijn weer thuis, het weer is vaak vrij stabiel, en de tracks in het binnenland zijn meestal nog open (dit jaar was Askja gesloten, en lag er wat sneeuw op de Sprenginsandur).
Om schade aan de onverharde wegen te voorkomen gaan de meeste tracks pas in juni open. Dat kun je trouwens ook zelf in de gaten houden op: [www3.vegag.is]

De winter vind ik zelf ook erg interessant. Je kunt voor een redelijke prijs met een paar man een weekje een 38" Defender huren. (http://www.millhouse.nl/iceland38inch.html).
Je moet wel weten wat je doet, of een gids huren, want voor je het weet lig je in een rivier. Iceland Rovers doet gidswerk, en Edwin Zanen ook.

Veel plezier!

Fred
peter109D

Bericht door peter109D »

jij weet de plaatjes wel te maken zeg
wauw.......mooi vooal het gebruik van de kleuren
en contrast
supper

groet`n peter109D
Jan Willem

Bericht door Jan Willem »

stil.
.
.
.
.
.
.
.
.
..
.
.
.
.
.
..
wordt je van zulke mooie foto's.

Ben benieuwd naar de kalender.

Jan Willem
SirMartin

Bericht door SirMartin »

Ah ... heb vorige week nog op je site staan rondkijken naar alle prachtige foto's
Ik ga zo weer kijken ;-) ben benieuwd.

Groet,
Martin

Military Land Rover half-ton SIII diesel 2,25 n/a FFR 1977 “El Toro”
[people.zeelandnet.nl]
paul de Haas

Bericht door paul de Haas »

hallo Fred,
Mooie foto's wederom.
Dat wij elkaar niet getroffen hebben. Wanneer was je op de Askja want wij zijn daar bijna ingesneeuwd geraakt en ben benieuwd of we de laatste bezoekers van de hut waren. Toevallig eenzelfde foto gemaakt van de bewegwijzering.
Wij zijn nu een week terug en ik ga dit weekend onze foto's op fotopic zetten.
Mede dankzij Edwin schitterende tochten gemaakt in dat prachtige land maar ons verhaal komt nog. Heb in iedergeval weer even kunnen genieten van jou indrukken.

Marian en Paul
john straatman

Bericht door john straatman »

Fred, dat zijn prachtige foto's, daar wordt je stil van.

Groet,

John
Sails

Bericht door Sails »

Fred,
Schitterende foto's heb jij gemaakt, heel treffend voor de ervaring van Ijsland. Het land is echt zo mooi.
Wat zou ik graag nog eens teruggaan
Jaap
Fred Kamphues

Hoi Marian en Paul,
We kwamen op 1 september aan in IJsland. Een paar dagen ervoor had het hard gesneeuwd. We zijn wel richting Askja gereden, maar een meter sneeuw is iets teveel voor een gewone Defender met smalle banden...
Ik ben op 14 september nog een keer terug gegaan, maar toen lag er nog meer sneeuw. Zelfs bij Bru was al 20 cm gevallen.
De winter in IJsland is vroeg dit jaar!

Op de Sprenginsandur hebben we nog twee Zwitserse toeristen in een Honda CRV (!) los getrokken. Het was zondagmiddag 5 uur, en ze waren al 3 uur aan het graven.
Ik denk dat wij de laatste auto waren die langs kwamen die dag...

Groeten,

Fred
paul de Haas

Ook wij waren erg verrast door de sneeuw. De foto's komen nog maar op het plaatje zag ik dat wij de nacht van 12 op 13 september op de askja verbleven. Op het dak van de auto's lag 's morgens denk ik tussen de 20 en 30 cm en het sneeuwde nog. We hebben elkaar dus echt gekruisd. Trouwens de Askja was nog heilig in vergelijking met de west fjorden vorige week. Dat was in de bergen echt de hel op IJsland en ik ben blij dat we daar zonder schade zijn doorgekomen.
Het is een machtig land.

Marian
Fred Kamphues

Je hebt geluk gehad. Je moet erg uitkijken als je in deze periode de binnenlanden in gaat. Na 15 augustus zitten de meeste IJslanders weer in Reykjavik, en is er erg weinig verkeer. Als je vast komt te zitten, of pech krijgt heb je echt een probleem.
Hebben jullie wel een satelliettelefoon?

Fred
paul de Haas

Troost je we waren met meer en erg goed voorbereid. Wij plannen onze tochten altijd met in het achterhoofd dat je in een situatie terecht kan komen waarbij je op jezelf bent aangewezen. In de hut is een noodbaken dus dat was het probleem niet. We hadden eten voor een week. De weersvoorspellingen werden beter maar we hebben er toch voor gekozen om het lot niet te tarten en hebben afgezien van de tocht naar het zuiden via de 910 erg jammer dat wel.
Toch is en blijft het IJsland en moet je ten alle tijden het weer en de lucht in de gaten houden maar dat maakt het ook zo uniek. Het is zo verlaten en waanzinnig mooi zeker in september. Alle tracks alleen en alle hutten en campeerplekken voor jezelf om nog maar te zwijgen van de hete baden in vrije natuur.

Groetjes Marian
Puffino

Bericht door Puffino »

Fred, natuurlijk hadden we niet anders verwacht, en je maakt het waar. Schitterende platen. Wow.

Tja, de binnenlanden toonden zich erg vroeg dit jaar met dichtsneeuwen. Gemeen he, er hoeft maar een klein stukje dicht te zitten of je komt er niet meer door. Heel nasty. Ik ben zelf dit jaar voor het eerst in IJsland geweest, erg tof, verslavend. Nu ik dit zie en me realiseer dat het in deze periode NOG rustiger is, hmmm, gaan wij dat misschien ook eens doen, half augustus weg en dan een weekje of vier. Wie weet. Ik wil wel ;-)

Tja, heeeeel mooi.

Sander Lelieveld

"Snorkel" - 110 ex-Mariniers 1989 2.5D n/a
<a href="[www.runde.nl] src="[www.runde.nl];
Plaats reactie