Ontwerpfouten in de nederlandse lightweight

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Marchel Gerbers

Ontwerpfouten in de nederlandse lightweight

Bericht door Marchel Gerbers »

Hoi allemaal,

In het tijdschrift Landrover enthusiast van februari 2003 is een artikel van 4 pagina's geplaatst over de nederlandse lightweight met al haar aanpassingen voor het nederlandse leger. Het hele artikel geeft een samenvatting van de aanschafprocedure van het leger. Hier zijn ook alle aanpassingen voor het nederlandse leger weergegeven. De hierdoor ontstane problemen zijn redelijk tot in detail omschreven.

Ik denk dat het voor elke lightweight bezitter die enige extra kennis wil hebben een leerzaam artikel is. Misschien staat het ook wel op de internetsite [www.landroverenthusiast.com]
(nog niet gecontroleerd).

Persoonlijk kreeg ik door middel van dit artikel de indruk dat de nederlandse lightweight door alle aanpassingen zeer slecht is. Graag jullie reactie.

Misschien is het een idee om een samenvatting van interesante landrover lightweight artikelen uit tijdschriften ergens op een website te plaatsen?

Groeten,

Marchel
The Dude

Re: Ontwerpfouten in de nederlandse lightweight

Bericht door The Dude »

Ik heb ook zon boekje van euh .. roos met de titel de landrover in dienst .
Daar staan ook een heel hoop punten van gebreken maar ja.
Blijven gewoon leuke auto's :-) Ik heb in totaal misschien al 1 hele km gereden in mijn landy hihi.

Groet,

Martijn
[landrover.mine.nu]
SirMartin

Bericht door SirMartin »

Oh ik al 350 in 1 1/2 week...... :-)

Martin
Anton

Bericht door Anton »

Richard de roos is wel erg negatief. De auto's hadden enige problemen, en defencie heeft een paar echte blunders begaan, maar auto,s die nu naar 20 jaar slechts klagen over slechte spannings regelaars, scheidings diodens en rot in het schutbord beschouwen als slecht, lijkt me wat erg drastisch.

Land Rover (toen britisch leyland) wilde die opdracht en hielden de auto zo goedkoop mogelijk.
Dit betekende geen stuurdemper en geen vacuem pomp, Beide leiden later tot problemen. Het ontbreken van de stuurdemper zorgde voor zwabberen, (nekaf banden) de vacuem pomp zorgte voor te veel onderdruk in het carter. (olie zuipen bij stationair). Later heeft defencie een kleiner band gemonteerd die wel de fibratie in het stuurmechanisme oploste, maar problemen met de synchroom messen van de tweede versnelling opleverde. Om olie koelings systeem goedkoop te houden verdween ook de olie thermostaat. Dom, want dit verkorte de levensduur van de motor. (olie kwam nooit op temperatuur.)
Steekassen waren ook van een goedkopere legering wat te snel brak, later zijn deze vervangen. Door zelf banden te verranderen is het moeilijk te bepalen of het garantie was.
Verder zijn er nog andere veranderingen zoals de verlichting en kabelboom, waarbij je je kunt afvragen of dat nu nodig was.
Door zelf vele dingen te vervangen werd garantie bepaling lastig, en na al die jaren komt het Landrover nog steeds goed uit, dat de fout bij de Nederlandse defencie licht.
Tja, zijn ze echt zo slecht?

Anton

Ik heb trouwen de schrijver James Taler om ophelderingen gevraagd, maar die was daar niet erg duidelijk in.
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Het stukje in de LRE is een deel uit het boek van Richard de Roos, de negatieve toon heeft denk ik vooral betrekking op het feit dat het Engelse leger wel alle wensen door Land Rover heeft laten uitvoeren, en de Nederlandse problemen dus niet heeft gehad.
Op wat missertjes van de auteur na wel een leuk boek.
Titel: De Land Rover in Nederlandse militaire dienst.
ISBN:90 201 2669 5.

Leuke detail: Het Deense leger had ook LTW diesels, en kende deze problemen ook niet.

Dennis B
Plaats reactie