probleem

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
jo "general"

probleem

Bericht door jo "general" »

Het volgende probleem heb ik nu alweer.
En heb er geen verstand van daarom de vraag.
Nu het volgende; als ik mijn diesel start dan blijft de startmotor hangen (er blijft stroom op staan, je hoort het. geen bendekx geluid).
De startmotor is vandaag van de reperateur gekomen en getest.
Mijn idee was dat de sleutelschakelaar is , daar zit iets verkeert maar wat.

jo
Jan Willem

Re: probleem

Bericht door Jan Willem »

solenoid blijft hangen ?!!?

dat is die pukkel die op de startmotor zit (althans bij mijn 24V ex def)

suk6

Jan Willem
jo "general"

Bericht door jo "general" »

Dat hebben ze juist vervangen (dus zit er nieuw op) van Lucas. Ik kan me niet indenken dat de maker het niet gioed gemaakt heeft. Die meneer heeft 40jaar ervaring.

jo
fietser

Bericht door fietser »

Hebben ze bij de test ook de start-solenoid getest. Dat is het cilindervormige ding dat aan de startmotor vast zit (bij een series drie). Bij mij bleef die namelijk plakken. Door de dunne draad (Ik dacht rood met wit) wordt er via het contactslot spanning op de spoel van de solenoid gezet. De solenoid schiet naar buiten en drukt de bendex in de starterkrans. De solenoid drukt tevens twee grote electrische contacten tegen elkaar. Dat zijn de contacten waar de dikke draden aan zitten. Via deze contacten wordt er spanning op de startmotor gezet zodat die gaat draaien. Nu kan het gebeuren dat als je het contactslot weer uit zet, die twee grote contacten aan elkaar blijven plakken en de startmotor blijft lopen en de bendex ook niet terug kan veren. Ik heb dit afgelopen winter een paar maanden lang opgelost door zodra de motor liep even de hoofdschakelaar uit en weer aan te zetten. Dan kwam de solenoid weer terug en liept de motor. De definitieve oplossing was eerst beter weer en toen een nieuwe startsolenoid.
Het contactslot kan zoals je zij ook problemen geven. Dan blijft de dunne roodwitte draad onder spanning staan als je het contactslot weer terug draait. Je kunt dit controleren door even een lampje op de roodwitte draad aan te sluiten en kijken of dat blijft branden. Als dat zo is wordt het een nieuw contactslot of een simpele start drukknop.

Suc6
Arnold.
Frans

Bericht door Frans »

Komt de sleutel wel terug in de neutreel stand bij het starten.
Contaktslot schoon maken, eventueel inspuiten met wd40.

Frans Bonnes
P&O109V8+RR

Bericht door P&O109V8+RR »

heb je toevallig nieuwe sleutels laten maken Jo?
bij mij was het een nieuwe sleutel die nog niet soepel draaide, kwam niet terug in de contactstand vanaf starten - dus heb ik een andere startmotor moeten halen (hoewel ik met veel moeite nog wel kon blijven starten)

gr.
peter
Plaats reactie