lege accu

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
edward donkers

lege accu

Bericht door edward donkers »

Ja, sinds vrijdag 14 februari 2003 ben ik in het bezit van een 109
serie III diesel. Als een kind zo blij, maar ook zo angstig als een haas reed ik naar huis, het was namelijk de aller eerste keer dat ik in een Land Rover reed.
Na de Land Rover een rust te hebben gegund van 24 uur en mijzelf, psychisch 24 uur rust te hebben gegeven, wilde ik met de Land Rover naar mijn werk, nachtdienst. Ik stap in de auto, ik gloei, de auto ook, ik draai de sleutel door: NIETS, accu leeg. Paniek slaat toe, wil niet te laat op het werk komen, miskoop, ellende, help, wegenwacht, zelfmoord, waarom ik, hellup etc.
Gelukkig blijft mijn vrouw nuchter, ze rijdt haar lelijke eendje naar mijn Land Rover en met de startkabels van de buurman, die van haar waren te licht bevonden, kregen we de Land Rover aan de praat.
Maar ja, ik moet zo weer naar huis, zal ie starten of niet. Heb alvast 2 collega´s aangesproken en die mogen de parkeerplaats niet afrijden, eer ik er afrijd.
Tijd voor een Optima Yellow accu?
Groetjes Edward.
Edward Donkers

Re: lege accu

Bericht door Edward Donkers »

Ben toch thuis gekomen, dankzij een Fiat Panda.
Probeerde thuis 'm te starten, maar er gebeurde niks, misschien dan toch een defecte dynamo?
Groeten edward
Aad Koene

Bericht door Aad Koene »

Goedemoregen Edward,

Als je deze posting leest ben je in ieder geval weer thuis gekomen, met of zonder hulp.
Wat je in ieder geval moet doen is de accu (laten) controleren, de polen schoonmaken en goed vastzetten, de stekkers en de polen van het zekeringenblok schoonmaken en controleren op goed vastzitten (eventueel even voorzichtig aanknijpen) en de stekkers en de polen van de solinoid schoonmaken en controleren op goed vastzitten.
Kiijk ook de contactplaatsen vande massaonderbreker even na.
Verder is het verstandig om alle schakelaar op "uit" te zetten voordat je het contact van de auto afzet.

Mocht het voorgaande geen resultaat opleveren moet ik helaas zeggen: Welkom in het rijk van de Prince of Darkness (de firma Lucas).
Want nu begint de slopende zoektocht naar dat ene draadje, contactpuntje, draadbreukje of beschadiging die de oorzaak is van de stroomlekkage.

Doormeten is dan nog de enige remedie en dan nog bestaat er een kans dat je het niet kan vinden.
Als het een beschadiging of draadbreuk is kan het zijn dat het de ene keer wel en de andere keer niet optreed en wordt het opsporen heel moeilijk.
Vervanging van de gehele of gedeeltelijke kabelboom is dan vaak nog de enige optie.

Succes en welterusten voor straks,

Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"

PS: je hoeft er geen nachtmerries van te krijgen, het is een veel voorkomend Land Roverkwaaltje!!
Jorrit

Bericht door Jorrit »

Hoi Edward,

je kunt beginnen met je accu door te laten meten bij een goede accu leverancier. Ze hangen er een speciale multimeter aan en deze geeft aan hoe de staat van de accu is, als er een kort gesloten cel in zit loopt de accu inderdaad leeg. Voor dat je dit heb gedaan zal ik me nog geen zorgen maken, al zal ik me uberhaupt geen zorgen maken om electrisch systeem van een LARO wat dit stelt niets voor.

Laat even weten of het je accu was anders helpen we je hier wel weer verder.

Groetjes en succes Jorrit
Anton

Bericht door Anton »

Lijkt mij dat de accu is overleden.
Je koopt een landrover die misschien al een tijdje stilstaat. En met die koude van de laatste tijd kan een accu makkelijk stuk vriezen.
Ik heb trouwens nog een goede optima in de schuur staan, dus als je interresse hebt.
Een gewone accu voldoet trouwens ook prima. in de 90 heb ik een 210/420 amper staan. Is een verhouding tussen laadvermogen en start capiciteit. (Maar dat kan vast wel iemand uitleggen.)

Anton
Marchel Gerbers

Bericht door Marchel Gerbers »

Hoi Edward,

Zoals er al gemeld is zou ik beginnen met het checken van de kabelbevestigingen en hierna eventueel de accur laten doormeten.

Omdat je het verleden niet weet van de auto (starte hij hiervoor wel goed etc..) zou ik hier mee beginen. Evnetueel kun je hierna met verder opsporingswerk beginnen. (dit probleem had ik ook direct na aanschaf van mijn lightweight.)

Als de laro nog niet start vraag dan eventueel naar meer mogelijke oplossingen.

Groeten,

Marchel
Plaats reactie