versnellingsbak
versnellingsbak
Heb een maand geleden olie ververst van mijn 109SIII ambu
Lag er een hoopje messinkleurig gruis op de aftapdop
En het valt nie mee zonder tanden borstelen in de 2 te komen
er lag ook een klein tandje op de dop maar geen tandwieltand
ben ik binnekort aan een versnellingsbak revisie toe?
en wat is dan wijsheid?
ik bedoel wat kan ik dan het beste allemaal doen?
auto heeft nu 36000 kilometer op de teller staan.
Lag er een hoopje messinkleurig gruis op de aftapdop
En het valt nie mee zonder tanden borstelen in de 2 te komen
er lag ook een klein tandje op de dop maar geen tandwieltand
ben ik binnekort aan een versnellingsbak revisie toe?
en wat is dan wijsheid?
ik bedoel wat kan ik dan het beste allemaal doen?
auto heeft nu 36000 kilometer op de teller staan.
Re: versnellingsbak
Een revisie zal waarschijnlijk niet nodig zijn, een reparatie misschien wel.
Afhankelijk van wat er precies loos is heb je zelfs kans dat je het zo kan laten.
Begreep ik het nou goed dat jij ook bij Corus werkt? Kom volgende week anders even bij mij langs, dat communiceert wat gemakkelijker. WB2 7G17 bij de ingang het eerste kantoor.
Dennis B.
Afhankelijk van wat er precies loos is heb je zelfs kans dat je het zo kan laten.
Begreep ik het nou goed dat jij ook bij Corus werkt? Kom volgende week anders even bij mij langs, dat communiceert wat gemakkelijker. WB2 7G17 bij de ingang het eerste kantoor.
Dennis B.
Re: versnellingsbak
He Dennis nog een collega?
Ik zit 4c01 lab west.
Arnold.
Re: versnellingsbak
In een voorgaande posting had hij het over Hoogovens en "wij" dus misschien is het een collega.
Er zijn er trouwens nog veel meer hoor:
Peter van HTD EIS met een 110V8
Tinus van HTD OMR met een 88" S3 en (als hij nog niet verkocht is) een 109" S2a.
Eentje bij de GMD met een Lightweight.
Bij de MOB een met een Freelander.
Een Santana bij ENB.
En zo zijn er nog wel een paar meer.
Best gezellig hoor, ik krijg regelmatig bezoek en/of mailtjes vanaf het bedrijf (waaronder van jou)
Dennis B.
Er zijn er trouwens nog veel meer hoor:
Peter van HTD EIS met een 110V8
Tinus van HTD OMR met een 88" S3 en (als hij nog niet verkocht is) een 109" S2a.
Eentje bij de GMD met een Lightweight.
Bij de MOB een met een Freelander.
Een Santana bij ENB.
En zo zijn er nog wel een paar meer.
Best gezellig hoor, ik krijg regelmatig bezoek en/of mailtjes vanaf het bedrijf (waaronder van jou)
Dennis B.
Re: versnellingsbak
We kunnen wel een clubje binnen hoogovens beginnen. Mmmmm sleutelplek. Lege hallen genoeg. Kunnen wel 36 101's naast elkaar in en bergje 109's lightweigt's enz. En dan kun je nog feest houden ook.
Ach soms fantaseer je wat he.
Grtz Arnold.
Re: versnellingsbak
heren heren
Met naar hoogovens sturen wordt bedoeld dat het ding als schroot de grote smeltpan in kan.
Ik ga 10 keer per jaar met een heli naar mijn werk
Nu jullie weer
Werk dan wel in 2 week zo'n 180 uur
Maar we zijn wel erg van het onderwerp afgedwaald
Heeft iemand soortgelijke ervaringen met z'n versnellingsbak?
Heb van een collega begrepen dat het een flinke klus is om een bak er onder vandaan te halen.
Met naar hoogovens sturen wordt bedoeld dat het ding als schroot de grote smeltpan in kan.
Ik ga 10 keer per jaar met een heli naar mijn werk
Nu jullie weer
Werk dan wel in 2 week zo'n 180 uur
Maar we zijn wel erg van het onderwerp afgedwaald
Heeft iemand soortgelijke ervaringen met z'n versnellingsbak?
Heb van een collega begrepen dat het een flinke klus is om een bak er onder vandaan te halen.
Re: versnellingsbak
Meer een zware klus eigenlijk; op het gewicht van de bak na niet echt spannend.
Bart, die de bak van Partner ook al eens gewisseld heeft....
Bart, die de bak van Partner ook al eens gewisseld heeft....
Re: versnellingsbak
Valt op zich wel mee hoor, je bent echter wel even bezig.
Maar zoals ik eerder had geschreven denk ik dat je beter eerst even een kijk operatie kan doen door het bovendeksel van de bak te lichten.
Meestal weet je daarna een hoop meer.
Als het tandje wat je gevonden hebt een stukje binnenvertanding is dan zal het vermoedelijk van de schakelgroep 1/2 afkomen en is het niet meer als alleen een hoekje van de synchro blokkeerinrichting. In dat geval kun je daar gewoon verder mee rijden, alleen iets voorzichtiger terugschakelen van 3 naar 2 en het liefst op het toerental waarop hij in de 2e versnelling ongeveer uit zal komen. Troost je met de gedachte dat er weinig S3 bakken zijn die nog wel alle hoekjes hebben. Het slijpsel kan nog wel eens van de synchroringen af kunnen komen, zeker als het tandje daar nog een tijdje heeft rondgehuppelt. Een kijk operatie zal ook dat wel duidelijk kunnen maken. Kun je een foto plaatsen of anders naar mij mailen van dat tandje?
Dennis B.
Maar zoals ik eerder had geschreven denk ik dat je beter eerst even een kijk operatie kan doen door het bovendeksel van de bak te lichten.
Meestal weet je daarna een hoop meer.
Als het tandje wat je gevonden hebt een stukje binnenvertanding is dan zal het vermoedelijk van de schakelgroep 1/2 afkomen en is het niet meer als alleen een hoekje van de synchro blokkeerinrichting. In dat geval kun je daar gewoon verder mee rijden, alleen iets voorzichtiger terugschakelen van 3 naar 2 en het liefst op het toerental waarop hij in de 2e versnelling ongeveer uit zal komen. Troost je met de gedachte dat er weinig S3 bakken zijn die nog wel alle hoekjes hebben. Het slijpsel kan nog wel eens van de synchroringen af kunnen komen, zeker als het tandje daar nog een tijdje heeft rondgehuppelt. Een kijk operatie zal ook dat wel duidelijk kunnen maken. Kun je een foto plaatsen of anders naar mij mailen van dat tandje?
Dennis B.
Re: versnellingsbak
Bedankt voor de info
Kan me dus in alle rust verdiepen in het garagehandboek van de landmacht.
Had ook al van mijn collega begrepen dat het een zware klus is.
Als hij er onderuitmoet zal ik er een goeie garagekrik bij moeten hebben en extra handjes.
Kan me dus in alle rust verdiepen in het garagehandboek van de landmacht.
Had ook al van mijn collega begrepen dat het een zware klus is.
Als hij er onderuitmoet zal ik er een goeie garagekrik bij moeten hebben en extra handjes.