24 volt probleempje....
24 volt probleempje....
hallo allemaal,
Het is nu de 2e keer dat ik met lege accu's sta....(vorige zomer ook al) en ik begrijp het niet...Nee ik heb het licht niet aan laten staan en heb altijd de massa schakelaar uit staan als ik het voertuig verlaat. De accu's zijn goed (heb ik getest,jawel) en het rode lampje voor bijladen gaat ook keurig uit maar stroom in die accu's brengen homaar.....zelfs niet na een lange rit.
op een of andere manier werkt er iets soms niet zodat mijn accu's steeds leger gaan,bij elke keer starten merk ik dan dat ie minder snel in de rondte gaat.
soms werkt het weer maanden zonder probleem.....
zou het kunnen zijn dat het die spanningsregelaar is? dat is toch die platte kast achter de grille? en waar is dat cilindervormige ding voor waar 1 kabel in gaat en 2 weer uit (ook achter de grille..kan het ook daaraan liggen?
groetjes theo, 109d ex nl. leger
Het is nu de 2e keer dat ik met lege accu's sta....(vorige zomer ook al) en ik begrijp het niet...Nee ik heb het licht niet aan laten staan en heb altijd de massa schakelaar uit staan als ik het voertuig verlaat. De accu's zijn goed (heb ik getest,jawel) en het rode lampje voor bijladen gaat ook keurig uit maar stroom in die accu's brengen homaar.....zelfs niet na een lange rit.
op een of andere manier werkt er iets soms niet zodat mijn accu's steeds leger gaan,bij elke keer starten merk ik dan dat ie minder snel in de rondte gaat.
soms werkt het weer maanden zonder probleem.....
zou het kunnen zijn dat het die spanningsregelaar is? dat is toch die platte kast achter de grille? en waar is dat cilindervormige ding voor waar 1 kabel in gaat en 2 weer uit (ook achter de grille..kan het ook daaraan liggen?
groetjes theo, 109d ex nl. leger
Re: 24 volt probleempje....
ronde ding is een scheiding diode (what ever it my be.) De spannings regelaar kan het ook zijn, maar ik weet niet hoe je dat controleerd. (ik weet niet eens waar het voor dient.
Wat mij meer voor de hand lijkt is een slechte massa.
Kan in je startonderbreker (massaslot zitten) want die sluit massa af en is geen verbreker tussen voeding.(plus)
Misschien is massa tussen motorblok en accu slecht. (hang er is een tijdje een startkabel tussen.)
spanings regelaar en scheidingsdiode zijn vrij dure dingen dus eerst massa uitsluiten.
Succes, Anton
Wat mij meer voor de hand lijkt is een slechte massa.
Kan in je startonderbreker (massaslot zitten) want die sluit massa af en is geen verbreker tussen voeding.(plus)
Misschien is massa tussen motorblok en accu slecht. (hang er is een tijdje een startkabel tussen.)
spanings regelaar en scheidingsdiode zijn vrij dure dingen dus eerst massa uitsluiten.
Succes, Anton
Eeerder meegemaakt. Re: 24 volt probleempje....
Hoi Theo,
bekent probleem, had ik ook direct na aanschaf van mijn lightweight. Precies zo als jij het omschrijft wilde deze lightweight ook af en toe niet starten.
Bij mij had 1 van de 4 kabels die in de metalen beschermhuls loopt tussen de dynamo en de spanningsregelaar (het doosje voor aan de gril bij de luchtfilter) kortsluiting veroorzaakt doro een beschadiging aan de kabel. Het gevolg was dat zowel de dynamo als de spanningsregelaar kappot waren. (Ik heb eerst de kabels, hierna de dynamo en hierna ook nog de spanningsregelaar vervangen. Het heeft bij mij dus even geduurd voordat het probleem opgelost was. Ron Bolleboom kan deze onderdelen zowel nieuw als gebruikt leveren (www.ronbolleboom.nl).
Let wel op. Na het vervangen van de kabels en de dynamo werkte de spanningsregelaar bij mij nog niet goed. De dynamo's gingen toen aan de kook. Volgens een bekende monteur hadden deze accu's naast mij als een waterstofbom kunnen ontploffen. Let dus even op tijdens het proefdraaien dat de accu's niet gaan uitgassen (dat ruikt vreselijk).
Jou accu's worden dus niet opgeladen maar de lightweight kan best nog verschillende malen starten.
Ik heb geen ervaring met een kapotte scheidings diode. (Dat ronde kastje achtwer de gril). Ik zou als ik jou was eerst met een multimeter de weerstand in de draden tussen de verschillende onderdelen (Dynam, spanningsregelaar en gelijkrichtdiode gaan doormeten. Vooral kortsluiting met het frame mag niet aanwezig zijn.
Hierna zou ik evnetueel de dynamo er af halen en deze doormeten (Weerstand meten met de multimeter). De spanningsregelaar heb ik uit elkaar gehad. Hier kun je nog evne naar kijken maar er is ook een stukje electronica aanwezig waarvan je niet weet hoe het hoord te werken dus hier kon ik ook niets aan meten.
Kortweg is het de beste oplossing om eerst de bekabeling en de dynamo door te meten (te controleren op kortsluiting). Hierna zou ik de spannignsregelaar gaan vervangen.
Ik denk (voor mijn gevoel) dat je bij Ron Bolleboom of een andere leverancier terecht komt voor een nieuwe spanningsregelaar.
Groeten,
Marchel
bekent probleem, had ik ook direct na aanschaf van mijn lightweight. Precies zo als jij het omschrijft wilde deze lightweight ook af en toe niet starten.
Bij mij had 1 van de 4 kabels die in de metalen beschermhuls loopt tussen de dynamo en de spanningsregelaar (het doosje voor aan de gril bij de luchtfilter) kortsluiting veroorzaakt doro een beschadiging aan de kabel. Het gevolg was dat zowel de dynamo als de spanningsregelaar kappot waren. (Ik heb eerst de kabels, hierna de dynamo en hierna ook nog de spanningsregelaar vervangen. Het heeft bij mij dus even geduurd voordat het probleem opgelost was. Ron Bolleboom kan deze onderdelen zowel nieuw als gebruikt leveren (www.ronbolleboom.nl).
Let wel op. Na het vervangen van de kabels en de dynamo werkte de spanningsregelaar bij mij nog niet goed. De dynamo's gingen toen aan de kook. Volgens een bekende monteur hadden deze accu's naast mij als een waterstofbom kunnen ontploffen. Let dus even op tijdens het proefdraaien dat de accu's niet gaan uitgassen (dat ruikt vreselijk).
Jou accu's worden dus niet opgeladen maar de lightweight kan best nog verschillende malen starten.
Ik heb geen ervaring met een kapotte scheidings diode. (Dat ronde kastje achtwer de gril). Ik zou als ik jou was eerst met een multimeter de weerstand in de draden tussen de verschillende onderdelen (Dynam, spanningsregelaar en gelijkrichtdiode gaan doormeten. Vooral kortsluiting met het frame mag niet aanwezig zijn.
Hierna zou ik evnetueel de dynamo er af halen en deze doormeten (Weerstand meten met de multimeter). De spanningsregelaar heb ik uit elkaar gehad. Hier kun je nog evne naar kijken maar er is ook een stukje electronica aanwezig waarvan je niet weet hoe het hoord te werken dus hier kon ik ook niets aan meten.
Kortweg is het de beste oplossing om eerst de bekabeling en de dynamo door te meten (te controleren op kortsluiting). Hierna zou ik de spannignsregelaar gaan vervangen.
Ik denk (voor mijn gevoel) dat je bij Ron Bolleboom of een andere leverancier terecht komt voor een nieuwe spanningsregelaar.
Groeten,
Marchel
Re: bedant voor de info
Jongens,bedankt voor de info!
ik ga het een en ander es doormeten/controleren.
trouwens ook al zijn de accu's nog zo leeg,de dynamo wordt nooit eens een beetje warm zodat je het idee krijgt dat ie het ook echt doet.
heb er ook al aan gedacht om die hele pruttie eraf te gooien en er een modernere 24v dynamo op te zetten met ingebouwde spanningsregelaar van een vrachtauto of machine...
we zien wel...
nogmaals bedankt, theo
ik ga het een en ander es doormeten/controleren.
trouwens ook al zijn de accu's nog zo leeg,de dynamo wordt nooit eens een beetje warm zodat je het idee krijgt dat ie het ook echt doet.
heb er ook al aan gedacht om die hele pruttie eraf te gooien en er een modernere 24v dynamo op te zetten met ingebouwde spanningsregelaar van een vrachtauto of machine...
we zien wel...
nogmaals bedankt, theo
Re: Eeerder meegemaakt. Re: 24 volt probleempje....
Dat ronde ding is zoals al genoemd de scheidingsdiode die het radiosysteem scheidt van de rest. Ervan uitgaande dat je geen radiosysteem gebruikt, zou je deze dus kunnen laten vervallen, simpelweg door de kabel van de dynamo direkt aan de kabel van het boordnet(niet radio systeem) te koppellen. dan sluit je meteen deze scheidingsdiode uit, wat zeer goed het probleem zou kunnen zijn.
De scheidings diode kan gewoon blijven zitten, de kabels zitten hiet op geschroefd(schroefdraad met moer) door de kabel van het boordnet bij de kabel van dynamo op de ingaande terminal te zetten, ben je al klaar.
Groet, Jan
De scheidings diode kan gewoon blijven zitten, de kabels zitten hiet op geschroefd(schroefdraad met moer) door de kabel van het boordnet bij de kabel van dynamo op de ingaande terminal te zetten, ben je al klaar.
Groet, Jan
Re: Eeerder meegemaakt. Re: 24 volt probleempje..nog iets!..
goed idee ,jan
want ik gebruik toch geen radiotoebehoor.
groetjes, theo
ps: vanuit die scheidings diode gaat ook nog weer een dikke kabel naar zo'n zwart plastic kastje met 2 schroeven.als je deze los draait zie je een soort dikke zekeringen/brug,klopt dat of zijn het andere dingen. en heeft dit kastje ook wat te maken met dat radiospul?
want ik gebruik toch geen radiotoebehoor.
groetjes, theo
ps: vanuit die scheidings diode gaat ook nog weer een dikke kabel naar zo'n zwart plastic kastje met 2 schroeven.als je deze los draait zie je een soort dikke zekeringen/brug,klopt dat of zijn het andere dingen. en heeft dit kastje ook wat te maken met dat radiospul?
Re: Eeerder meegemaakt. Re: 24 volt probleempje..nog iets!..
Dat kastje met twee dikke zekeringen, dat is inderdaad een zekeringkastje, die moet geloof ik voorkomen dat je de startmotor beschadigd als je verkeerd poolt met startkabels. Bij mijn marinirts 110 is maar 1 zekering in gebruik, de andere (zo staat in 't instructieboekje) is reserve. Vanuit die zekeringkast koopt de andere kabel via de start/kabelaansluiting potje met schroefdeksel) naar de startmotor (dacht ik).
gr. Chris
ps ik kan je een 24v schema bezorgen als je wilt
gr. Chris
ps ik kan je een 24v schema bezorgen als je wilt
Re: Eeerder meegemaakt. Re: 24 volt probleempje..nog iets!..
Hallo Chris!
bedankt voor je info.
ja, ik heb wel belang bij dat 24v schema.
zou je het mij kunnen mailen?
het adres is: archiefpost@hotmail.com
bij voorbaat dank, theo
bedankt voor je info.
ja, ik heb wel belang bij dat 24v schema.
zou je het mij kunnen mailen?
het adres is: archiefpost@hotmail.com
bij voorbaat dank, theo
Re: probleem opgelost!
moi,
aansluiting onderaan laadstroom regeleenheid schoongemaakt.
nieuwe massaschakelaar gemonteerd(oude had lekstroom)
heb niet meer de massa over die hoofdschkelaar lopen maar de plus. WERKT VEEL BETER!
tjeu!
aansluiting onderaan laadstroom regeleenheid schoongemaakt.
nieuwe massaschakelaar gemonteerd(oude had lekstroom)
heb niet meer de massa over die hoofdschkelaar lopen maar de plus. WERKT VEEL BETER!
tjeu!