2 dingentjes...

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
SirMartinq

2 dingentjes...

Bericht door SirMartinq »

Hoi,

Heeft iemand misschien een uitleg of gebruiksaanwijzing zo voorhanden op de computer wat al de knopjes en lichtjes op het dashboard van mijn 24V diesel Lightweight betekenen?
Ron uit B. heeft ze wel uitgelegt maar ik ben in de enthousastme de helft vergeten.
En hoeveel gaat er eigenlijk in zo'n tankje? ik dacht 22,5 liter maar heb ze tot nog toe nog nooit echt vol hoeven tanken.
Heb wel al 230 km erop zitten en de tank zit nog een kwart in. Rijdt ie zuiniger dan ik dacht.

Groeten
SirMartin
Anton

Re: 2 dingentjes...

Bericht door Anton »

hoi Sirmartin,

Daar gaan we dan, we beginnen links van je stuur.
eeste dingetje is een stekker waar je 24 volt kunt aftappen, leuk voor een looplamp of een radio, let wel op er komt natuurlijk gewoon 24 volt uit.
daarnaast heb je de verlichtings knop, standje een is stads licht en standje twee is dim licht. Grootlicht doe je met je stuur handel waar ook de toeter in zit. probeer geen richting aan te geven met dat ding want dan verniel je hem, naar je toe trekken is grootlicht signaal geven,. heel belangrijk als je een landrover enthoussiast tegen komt.
Stuurwiel zelf hoef ik niet uit te leggen, dus slaan we over.
Rechts gaan we verder met de eerste knp, dit is de richting aanwijzer, links en rechts natuurlijk, het lampje in het midden licht blauw op. (geloof ik)
daaronder zit de ruitewisser, standje een is continu wissen, interval kan ook. Moet je hem gewoon aan/uit zetten. door op de knop te drukken sproeit er ergens water uit een tuitje op de motorkap. met een beetje geluk raakt het je raam.
dan gaan we naar het zwarte dashbord, handig dat die in het midden zit, kan de bijrijder ook zien hoe hard je wel niet rijdt. De linker meter geeft brandstof peil/water temperatuur en olie temperatuur aan, meestal komen de wijzertjes tot halve wege, Je moet je nooit zorgen maken, enkelt als alles op rood staat snel op ondezoek gaan.
links onder zit de aanjager van de verwarming, deze kent twee standen, Een is een beetje lawaai, twee is herrie. Daarbij blaast hij een beetje wind.
Als rechtboven de eerste meter een lampje gaat branden (ik weet niet wat voor kleur) moet je van brandstof tank wisselen want dan is de tank bijna leeg, dit doe je met de swits recht bij de bijrijders stoel. het peil in de tweede tank wordt op de zelfde meter weergegeven.
Het overkomt me vaak dat ik swits naar de tweede tank, en deze al leeg is. Dan moet je tanken.
Hoeveel er in gaat weet ik niet, ik tank altijd voor en tientje.
De volgende meter geeft de kilometers aan, en bevat de dag teller, de dag teller zet je op nul door aan het knopje rechts te draaien. Kan twee kanten op, maar een is volgens mij de goede.
In het midden zit een grote rode knop, Dit is om in tijd van oorlog het voertuig te vernielen (lees laatste hoofdstuk van het 1 echelon boek landmacht o,5 ton lichte vrachtwagen.) En mag je nooit en te nimmer indrukken!!!!
Als waarschuwings signaal zal deze enige tijd de knipperlichten doen branden, je hebt dus tijd om hem te reseten.
daaronder zit nog een vervelend lampje, als deze brand heb je geen remdruk meer, of eigenlijk geen vacuem in je inspancie vat rechts onder de motorkap. door met contact aan de knop in te drukken kun je testen of het lampje het wel doet.
Dan de lampjes in de kilometer teller de eerste (groen? is voor de olie druk, de tweede (blauw) voor groot licht en de derde (oranje) brand bij het voorgloeien. Voorgloeien begint altijd met een grote "Klak" wat betekent dat het voorgloei relais aanslaat. rechts boven zit een stop knop, want met het sleuteltje stoppen werkt vaak niet. voor de bijrijder zit nog een handel waar hij met het gas kan spelen, maar dit mag hij tijdens het rijden nooit aan zitten, wel mag hij spelen met het lampje onder de handgreep. links zit de grote zekeringen kast, maar daar buig je je maar is over als je je eertste electrische storing hebt.
onder je eigen stoel zit nog de start onderbreker en die sluit de massa van je accu,s af. Heb je de accu,s touwens al gevonden? die zitten tussen de stoelen (tussen je kussen bedoel ik.)
rest mij nog even te vertellen hoe je kachel werkt. De warmte regel je met de kachel regel kraan die je boven op de motor vind (tegen het schutbord.) Als je het de laatste 230 kilometer koud vond kan het kraantje nog dicht zitten. Verwacht niet te veel van de verwarming, want het is namelijk winter. Van de zomer zal deze het vast beter doen.
Aan de zijkant van de kachel zitten klepjes waarmee je de warmte dan wel op het raam of je voeten richt.
Mag ik je feliciteren met deze fantastiche wagen.

Anton (ik heb er pas twee.
SirMartin

Bericht door SirMartin »

Dank je Anton voor deze uitleg Niet te snel hoor :-) ... ik ga het wel uitprinten zodat ik het nog eens kan nalezen in de auto zelf. Die knopjes ken ik al wel :-) Het ging me meer om de waarschuwingslampjes van bijv de olie.
Wat voor stekker kan er op die 1e 24V aansluiting? lijkt wel een jackplug.
Dat verlichtings knopje moet ik nog eens goed nakijken bij mij omdat ik er nog oorlogsverlichting op heb.... en die ook kan inschakelen maar ik denk zo te zien dat ze die naar ze moer hebben geholpen. Dat palletje wat je moet indrukken steekt er niet meer uit.
Kan ook vastgerot zitten, zet het wel even in de contactspray.
In ieder geval bedankt voor de uitleg :-)

Oei nu heb ik die grote rode knop ingedrukt... hoeveel tijd heb ik nog voordat ie de lucht in gaat?.... antwoord snel... graag!!!

Trouwens ik heb 2e en 3e echelon maar de 1e niet.... of een simpele gebruiksaanwijzing. Ik weet niet eens waar de centrale deurvergrendeling en de airbag zit????

Laat staan het knopje om de kap zo netjes in de achterbak te laten verdwijnen als ik op een mooie zomerdag ga cruisen

En hoe ik mijn handfree bellen set moet monteren? Of de autoradio?????

HELP

Sirmartin

Hehe het is eindelijk weekend... morgen lekker cruisen met de lightweight.
theo

Bericht door theo »

ha sir,

er gaat ± 45 liter aan elke kant in
E betekent: 'E'cht tanken nu!
trouwens als je 80 rijdt en hij begint te stotteren dan moet je gauw die schakelaar omdraaien en dan hobbelt en proest ie wat, maar voor dat ie tot 40 km/h afgezakt is,pakt ie dan inmiddels ook zo weer op. (wou het eens weten vandaar dat ik het maar uitgeprobeerd heb :-) )

theo!
Anton

Bericht door Anton »

Ach wat een moeite....1e echelonboek kun je bestellen bij Vis in nunspeet.
zie voor hun site landrover pagina.

Anton
SirMartin

Bericht door SirMartin »

Zo dan is ie niet zo zuinig als ik dacht... want op 1 tank rijdt ik nu 320 km.
1 op 7 dus....
Toen ik ging tanken was de tank bijna leeg en er ging toch echt niet meer in dan 20 liter........ waar moet ik dan die resterende 25 liter kwijt?

Martin
Aad Koene

Bericht door Aad Koene »

Evenals 2 dingetjes heb je ook 2 tanken.
Net als bij een Kameel, onder elk zadel 1.

Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell", met 1 grote tank
theo

Bericht door theo »

zit er bij die van jou dan een dikke deuk in die tank dat de inhoud minder is dan 45 liter of moet ik een ernstig woordje met mijn pomphouder gaan praten of z'n pomp teller wel werkt! ;-) zou het ook kunnen dat er een soldaat een tank van z'n zundapp brommer onder gezet heeft? :-):-)
ik rijdt van tussen de 345 tot 410 km op een tank met de 109 ex leger diesel. De LW heb ik nog nooit gemeten maar die is wel zuiniger geloof ik.(minder gewicht..)

theo
SirMartin

Bericht door SirMartin »

Ja die 2 tanks had ik al gevonden.... ik weet nu ook zelfs waar de wielen zitten.....haha

MartinAad Koene schreef:
SirMartin

Bericht door SirMartin »

Inderdaad er staat kreidler op en ze zijn wat rond van vorm.. @!#$ ben ik nu genaaid?
Ik vondt het alleen erg raar omdat hij aangaf dat de tank bijna leeg was en er echt niet meer dan 20 liter inging.... aan beide zijde trouwens. Ach ze zijn ook zo na te meten... en lxbxh ..... Ik hou het in de gaten.

Martin

Wat doet trouwens dat natte spoor op de weg achter de LW?
Plaats reactie