24 V stekker

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Marc

24 V stekker

Bericht door Marc »

Hoi,

Ik heb een LW waar ik naast de NATO koppeling ook een normale trekhaak op heb gemonteerd. Nu is het zo dat ik nog wel een 24 volts 13-polige stekker heb en een reeks reserve 24 volts lampjes voor de aanhanger (ipv 12 V). Heeft iemand ervaring met het monteren van een 'normale' stekkerdoos? Ik heb dus niet de intentie om van 24V naar 12V te gaan.

Groetjes,

Marc
Aad Koene

Re: 24 V stekker

Bericht door Aad Koene »

Marc,

ik zal je even een bestandje van de Nato stekker mailen, wellicht dat je daar wat mee kan.

Aad Koene, LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
Casper

Bericht door Casper »

Hoi Marc,

Ik las je mailtje en ben zelf opzoek naar een reguliere trekhaak voor mijn LW. Welke heb jij gemonteerd?

CasperMarc schreef:
>
> Hoi,
>
> Ik heb een LW waar ik naast de NATO koppeling ook een normale
> trekhaak op heb gemonteerd. Nu is het zo dat ik nog wel een
> 24 volts 13-polige stekker heb en een reeks reserve 24 volts
> lampjes voor de aanhanger (ipv 12 V). Heeft iemand ervaring
> met het monteren van een 'normale' stekkerdoos? Ik heb dus
> niet de intentie om van 24V naar 12V te gaan.
>
> Groetjes,
>
> Marc
SIII 88

Bericht door SIII 88 »

Er zijn spanningsverlagers speciaal voor trekhaakaansluitingen verkrijgbaar. Het systeem vanje blijft 24V, maar je stekkerdoos is 12V zodat je iedere aanhangwagen kan meenemen zonder aanpassingen.

Andere optie is een 24V lichtbalk maken die je op de aanhanger hangt/monteert die je wil gebruiken/lenen/huren.

Groet,
Marco, mda@wxs.nl
LR 88 SIII 2¼B Pick Up '71
Marc

Bericht door Marc »

Heb je enig idee waar ik die kan krijgen?

Groetjes,

Marc
Serious IIa

Bericht door Serious IIa »

Hoi Marc,

Ron B had deze in het verleden ruim op voorraad bel hem maar even. Je kunt hem natuurlijk ook altijd zefl fabriceren........*D

Groetjes Bowy
Martin

Bericht door Martin »

Is niet zo moeilijk te bouwen... 8712 die wat vermogen kan leveren en wat condensatortjes... misschien nog een koelelementje en klaar. Maar dat moet je dan wel in 4 voud maken. voor je richting aanwijzers, achterlichten en remlichten. en wat meer lichten je er op hebt zitten.

Martin
Yuri

Bericht door Yuri »

ja moet je wel een paar zware 7812's nemen
er vanuitgaande dat je (op een helling) wel eens een paar minuten op je rem moet blijven staan zonder dat er wat gaat roken...

dan moet je dus met je "rem 7812" bijna 30 watt dissiperen want 24V is geen 24V maar 28V als je motortje lekker snort.

succes,

Yuri
SIII 109D
Victor Rutten

Bericht door Victor Rutten »

Is het niet makkelijker om m.b.v. een paar 24V relais, 12 volt (uit een omvormer of tussen je accu's afgetakt) te schakelen.

Groeten, Victor
aad G

Bericht door aad G »

Nee Victor NOOIT 12 volt van 1 van de accu`s halen.
De laadstromen die dan gaan lopen verzieken je laadcircuit.

Hele Nissans zijn hierdoor afgebrand (echt waar)
en het mooie was dat het zo door Nissan geleverd was.

Koop een omvormer voor die paar centen, sorry euro`s.

Bij Conrad, perfect die dingen.
110

Re: 24 V stekker (Schema ?)

Bericht door 110 »

Kan je een iets uitgebreidere omschrijving geven (wat voor condensatoren, en hoe gemonteerd) ?
Of: een schema posten ?

Ik heb net een trekhaak gemonteerd op m'n ex-leger 110.

Dank
Dave

Bericht door Dave »

Hoi allemaal,

Zelf heb ik net een 24V lichtbalk gemaakt. Om van de nato-stekker de goede kabels te pakken, heb ik een multimeter gebruikt. Daarna de juiste kabels op een normale contrastekker aangesloten.
De stekker aan de lichtbalk heb ik ook volgens de normen aangesloten.
De lichtbalk zelf klopt. (Is gecontroleerd achter een gewone personenauto)
Het probleem dat ik bij de Land Rover heb, is dat de remlichten van de lichtbalk het niet doen. Toch komt er spanning op de juiste kabel te staan. (En op de kabels van de knipperlichten, maar niets brand).
Weet iemand hoe dit komt? Zou het kunnen zijn dat als ik de kabel van de remlichten bij de lampen zelf aftap en naar de contrastekker lijdt, at het probleem opgelost is?

Groeten,

Dave Frencken.
Martin

Bericht door Martin »

Is je massa wel goed, dit omdat niks het schijnt te doen? dus de teruggaande kabel. Nu kan er wel spanning op staan maar dat zegt nog niet dat er stroom gaat lopen. De overgangs weerstanden kunnen te hoog zijn waardoor de lamp nooit gaat branden. Of hetgeen wat die 12V moet leveren kan niet voldoen aan de stroom die je nodig hebt en dan stort ook alles inmekaar. Moeilijk te zeggen vanhier zo achter de computer.
Of werkt je aanhanger op 24V?

Groeten,
SirMartin
SirMartin

Bericht door SirMartin »

Ik vindt het toch behelpen allemaal. Zelf zou ik de anahanger gewoon voorzien van 24V lampjes.
Maar eigenlijk het enige wat je per set nodig hebt is een 78H12 deze kan 5A leveren maar zou wel verstandig zijn om deze te koelen met een koelelement.
Zeker als deze 12V bij 5A zelf moet verwerken... is toch 60 Watt.
Als je hoger moet dan zou je er allerlei powertransistoren overheen moeten zetten.. en dan vraag je je dus af of je niet beter even bij Conrad.nl kan gaan kijken of ze iets kant en klaar hebben, zoals al werd gezegt.

Die 78H12 heeft een ingang een uitgang en een zeg maar common of massa aansluiting. Dat wijst zichzelf wel denk ik, en bij de hobbyzaak moeten ze je de aansluitgegevens ook wel kunnen vertellen. Dus de ingang op 24 V de massa op de massa van de auto en de 12V naar de aanhanger.

Maar het wordt wel een klomp aan onderdelen als je dus al je verlichting moet doen. Kan je ook beter een experimenteerprintje meenemen kan je alles er netjes op solderen en in een kastje bouwen.

Zelf zou ik dat gehobbie niet meer doen ik vindt het al genoeg dat het mijn werk is...haha

Success,
SirMartin
110

Bericht door 110 »

Dank je,
ik wist niet dat de 78H12 wel 5 Ampere aankan (60 watt is meer dan genoeg).
Daar ik wel eens aanhangers leen, is een 12 volt aansluiting wel zo handig.
Bedankt voor de tip, de condensatoren zoek ik zelf wel even uit.

Dank

P.S., als ik even tijd heb dan zal ik wel even een schema posten
SirMartin

Bericht door SirMartin »

Ja volgens my boek wel.......de datasheets zijn ook zo van het net te plukken dacht ik. Farnell.com ofzo
De condensators gebruik ik alleen om de boel af te vlakken en om de hoogfrequent er uit te filteren...... volgens mij hoeft dat niet bij een auto.. want die is immers al echt gelijkspanning.

Martin
Plaats reactie